Ducati Cucciolo T2 uit 1949

Verkocht naar Zwitserland





Aankoop Update 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - Photoshoot - Onderhoud - Informatie - Cucciolo's - Blokken - Frames - Merchandise - Imola 2013


 
Een nieuw project, misschien... Cucciolo, betekent 'puppy' > het kleine motortje (niet echt fraai zo'n hondje vol over de tank vind ik persoonlijk: gewoon Ducati of Cucciolo is op die plaats voldoende...)

Merk
Ducati
Naam
Cucciolo
Motorblok Model
T2
Versie
V1 met olie-dop aan voorkant
Serie Nummer
209444
Techniek
4-tact
Cilinderinhoud
48 cc
Paardekracht
1,5 PK
Bouwjaar
1949
Bijzonder
Open tuimelaars (in V-vorm)
Versnellingen
2, handbak met koppeling
Topsnelheid
Max 60 km/u (op papier)
Brandstof
Loodvrije benzine
Verbruik
1 op 50
Carborateur
Weber
x
Frame
Onbekend
Bouwjaar
1946-1950
Remsysteem
Trommel (Samen op rechter hendel)
x
Status
Gerestaureerd / Gereviseerd
Import
Italie
Leverancier
Classicitalianbikes.com






En zo stond hij in Juni nog in Italie


x



- - - 26-08-2012: Update 1- - -

Vandaag ben ik naar Gio geweest in Alphen: even met eigen ogen kijken en meteen ook enkele mooie detailfoto's gemaakt !



e

e

e

e

e


- - - 09-09-2012: Update 2 - - -

Wederom op een rustige zondagmorgen naar Alphen aan den Rijn gereden en naar de vooruitgang van de Ducati gekeken: Kilometerteller aangesloten, nieuwe gashendel, blok loopt nu al aardig, andere brandstofslang, verlichting werkt al een eind. Een klein stukje kunnen proefrijden, daar kwam ik voor: Wat een prachtig geluid !

Er moeten nog een paar dingetjes gebeuren: groter tandwiel achter + centreren, daardoor ook een langere ketting, ontsteking repareren zodat het licht goed werkt, bandenpompje monteren onder de tank, kleine chrome claxon monteren bij de vering, andere kilometerteller (klokje) die goed werkt, andere trappers (aluminium) die beter passen, framebescherming bij de achterbrug ivm ketting, (klassieker) kenteken erop, maar er was nog iets belangrijks...

e



Het belangrijkste dat echter nog moet gebeuren is het vanmorgen geslecteerde originele T2 blok reviseren, stralen, monteren en afstellen. Het blokje dat eronder hing klopte namelijk niet helemaal: Het was geen T2 blok zoals ie was aangeboden, maar een T50 blok met het carterdeksel van een M55 > Een beetje slordig samengesteld in Italie en te veel geld voor het geheel om daar genoegen mee te nemen. (Alle foto's tot hier dus nog met T50 blok uit ongeveer 1951 eronder.) Ik had in korte tijd veel geleerd !

Na overleg met Giovanni komt er een origineel, compleet, kloppend (ook serienummer), gereviseerd T2 blokje onder en dan wel de eerste versie (nog met de oliedop aan de voorkant.) Precies wat ik wilde; eerste blok door Ducati zelf onder handen genomen, tuimelaars staan in V-vorm i.p.v. parallel. Levertijd wordt daardoor iets langer, maar nu ik zover ben moet het ook wel goed zijn; dan nog maar even geduld! In feite belist om te kopen dus vandaag, maar eerst nog een proefrit met het 'nieuwe' blokje eronder en daarna nog het kenteken erop. Dan nog wel even (een hoop) geld neer leggen, maar dan is ie eindelijk helemaal van mij ! Nog een week of twee hoop ik !




e

e


- - - 23-09-2012: Update 3 - - -

Het derde en op-een-na-laatste bezoek gebracht aan Alphen vandaag: Laatste keuring en daarna afronden en op kenteken zetten en dan mag ik hem op gaan halen ! Gelukkig is dit ook al leuk ! Wat is er al gebeurd: een prachtig mooi origineel T2 blok: gereviseerd en gestraald. Een groter tandwiel achter (nu wel goed gecentreerd) en een nieuwe ketting. Een grotere brandstofslang, want hij leek steeds te weinig brandstof te krijgen (nog wel even een transparante scoren). Ook zit er een nieuwe kilometerteller in (nog wel scheef...) en hij werkt ! Ook is het bandenpompje netjes onder de tank verstopt. Prachtig mooie tuimelaars en ook de ontstekingskap (origineel) past prachtig bij deze fiets !

De lang ver wachtte proefrit liep nog niet helemaal lekker: problemen met een slippende koppeling en een losgeschoten gaskabel. Allebei meteen opgelost en ook meteen andere trappers erop gezet: mooie oude zwarte van de Mobylette Kaptein S25B uit 1961.Het zadel zit heerlijk, fiets voelt goed solide aan; kortom, ik heb er zin in !

Bij het nieuwe blok zit een zwarte uitlaat en standaard en de zwarte trappers erbij maken een mooie compleet zwarte 'onderkant' van de brommer. Topsnelheid was max 40 schat ik, en da's nog niet voldoene. Gio gaat kijken of hij met een uitlaat zonder demper (meer herrie én meer snelheid) beter resultaat bereikt. Ook gevraagd of hij er nog wat meer op wil rijden om te zorgen dat de kinderziektes zoals we die vandaag meemaakten er helemaal uit zijn. Wel geleerd vandaag dat het een verdomd gevoelig dingetje is deze oude dame... (erg stijle leercurve voor de nieuwe eigenaar straks...)

Problemen met de lichtspoel nog niet opgelost: verlichting werkt prachtig vanaf een 6V accu, maar moet zelf kunnen werken. Dan kan er ook een kleine chrome claxon opgezet worden: dat, met de snelheid en het inrijden & afstellen zijn de laatste grote taken op de checklist. En dan straks nog op een nette manier het (klassieke) nummerplaatje aan de zijkant van het achterwiel bevestigen. Er is al overleg geweest met de RDW: het serienummer van het blok wordt ook het serienummer van de brommer: ingeslagen in het balhoofd en weer netjes gevuld met goudkleurige verf.




e

e

e

Update 20120928: De brommer is gekeurd, papieren komen volgende week. Die week ook ophalen hopelijk. Op de rollerbank van de RDW ging ie 45 km per uur, dus op het randje... Met mij erop wordt het toch een stuk minder volgens mij... Geen idee hoe het nu met de koppeling zit. Twee Mobylette's verkocht, schap gemaakt in de garage waar hij op mag komen staan (tis toch een museumstuk en dan kan ie niet beschadigen) Ik ben er klaar voor !



- - - 07-10-2012: Update 4 - - -

Berichtje gehad van Gio > motorblok uitvoerig getest, zou nu goed moeten werken, inclusief koppeling. Ook is de claxon gemonteerd (past daar mooi !), evenals de kentekenplaat: wat een lelijk lomp ding... Nu alleen die lichtspoel nog zodat alles ook echt werkt (onderweg vanuit Italie). Hopelijk van de week ophalen ! Nieuwe belettering/logo ligt al klaar. "Tentoonstellings-schap" (ook tegen beschadigen) hangt al klaar in de garage. Ben al op zoek naar een nieuwe uitlaat (bocht), zodat ik een snellere kan zoeken / laten maken, zodat ie ook met deze dikke panda erop nog een beetje vlot loopt... Ik ben er nog steeds klaar voor ;-)

e

20121011: Berichtje gehad > Ik kan hem helaas nog niet ophalen. Het ligt niet zozeer aan de lichtspoel, dan wel aan de ontstekingskap. Door de leeftijd van 63 jaar is hij niet meer magnetische genoeg om de ontsteking/lichtspoel de benodigde 6 volt te laten genereren (komt nu niet verder dan 2.5 volt). Zaterdag komt de ontstekingskap weer mee naar Nederland, dus hopelijk volgende week ophalen. Als het goed is start ie daarna dan ook makkelijker !


- - - 21-10-2012: Update 5 - - -

Ai... vandaag zou ik 'm op gaan halen, en dus met een geregelde combo naar Alphen aan den Rijn. Alles zag er netjes en klaar uit, maar een proefritje ging maar eventjes goed. Gio reed er ook een stukje op en de conclusie was dat er toch nog iets niet goed is met de ontsteking. Timing gecheckt met de stoboskoop en ook dat zag er goed uit: bij lage toeren gaat het echter mis... Omdat hij voor het aanzienlijke bedrag wel 100% in orde moet zijn, ging de 'koop' vandaag nog even niet door. Nieuwe hoop is gevestigd op komend weekend. Wel weer eens met de neus op de feiten gedrukt wat een gevoelig apparaatje het is > meer technische kennis nodig dan ik in huis heb om dit pronkstuk op de weg te houden: hij is wel mooi genoeg om alleen maar naar te kijken, maar dat was niet de bedoeling.

Er zat wel weer een andere kilometerteller in: deze lijkt het goed te doen en zit er netjes in. Ook is de ontstekingskap niet alleen opnieuw gemagnetiseerd, maar ook vervangen voor een andere: Ziet er netjes uit. Kentekenplaat zat er erg netjes op
, claxon ook (motor maakt echter meer lawaai): schakelaars zitten nu binnen handbereik. Ook het serienummer is er enigszins subtiel ingeslagen: Kortom, het is even geduld bewaren, maar hij wordt steeds beter, completer en mooier.

e

e

20121030: Nieuwe afspraak gepland voor ophalen en betalen. Voldoende tijd ertussen zodat Gio nog eens goed kon proefrijden, daar kwamen weer wat zaken aan het licht: blok weer open geweest om koppeling nogmaals goed na te kijken (bleef nog hangen met enorm hoge toeren tot gevolg, net als bij proefrit pas). De lamp deed het tijdelijk niet en de standaard zit er nu beter onder. Belangrijkste was de afstelling van de ontsteking. Als al deze (nieuwe) kinderziektes er nu helemaal uit zijn, zou ik van het weekend een Ducati moeten hebben die (tijdelijk) helemaal perfect is !


- - - 03-11-2012: Update 6 - - -

Vandaag was het dan zover: betalen en ophalen... Of zou er weer iets kapot gaan tijdens de proefrit? Jazeker... is helaas het antwoord. Hij liep prima en trok goed door tijdens de eerste (!) proefrit, maar op de terug weg ging het helemaal mis met de versnellingen. Het asje dat verder naar binnen wordt geschoven voor 1-vrij-2 was compleet verbogen en moest vervangen worden: blok eronderuit en samen binnen een half uur vervangen...

Tijd voor de tweede en niet veel later de derde proefrit: Weer ging ie niet harder dan 20, ook schoot ie steeds uit de versnelling, later zijn de kleppen nog opnieuw afgesteld. Ook liep ie bijna vast... Kortom: een fragiel dingetje dus zoals ik al gemeld had (voor iemand met zo weinig kennis als ikzelf bedoel ik dan vooral.... Echt perfect af bestaat niet voor zo'n oudje: het blijft sleutelen ! De vierde proefrit verliep goed: hoewel een zeer riscovolle aankoop maar snel afgerekend en de Ducati achter in de geleende bus.

Thuis eerst een fotootje gemaakt, toen een rondje gereden en ook dat ging niet goed: het leek op dezelfde vastloper: lijkt iets met overhitting te maken hebben of zo (Ik mag nog terug naar Gio als ie niet lekker loopt...) Naar huis gefietst de laatste 300 meter en daar gelukkig weer aan de gang gekregen. Het mooie motorgeluid opgenomen en toen snel op het 'tentoonstellings-schap' : Het is eigenlijk een museumstuk en dus verdient ie een speciaal plekje, maar vooral ook zo gemaakt zodat niemand 'm om kan stoten of kan beschadigen: hoog op een eigen schap boven de fietsen.


Morgen poetsen en die lelijke puppy sticker eraf... Volgende week een fotoshoot (zonder berijder :-) Moet eerst voor ik 'm een keer in de prak rijd...

e



e

Aankoop Update 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - Photoshoot - Onderhoud - Informatie - Cucciolo's - Blokken - Frames - Merchandise - Imola 2013

- - - Fotoshoot - - -

11 November mocht de Ducati op de foto (voor ik 'm per ongeluk tegen een boom parkeer...) : In de studio van Bloom Fotografie ! Hier een selectie van de foto's.











e

e


e

Aankoop Update 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - Photoshoot - Onderhoud - Informatie - Cucciolo's - Blokken - Frames - Merchandise - Imola 2013

- - - Onderhoud - - -

 

20121108: Weg met dat lelijke kleine keffertje: tank (met moeite) schoon gemaakt Cucciolo puppy eraf en nu het Ducati logo van 1949 op de tank. Nog even folie om te kijken of formaat en plaats wel goed zijn. Later wellicht vervangen door spuitmal en dan met verf erop zetten.

e  
 
20121111: De moer die de rechter trapper aan de krank vastmaakt zat al los, spie was al niet lekker, maar van al het aantrappen door de jaren heen is ie nu bijna door: nog erg weinig 'vlees' over...

Superservice van Gio! Binnen 2 dagen lag er een prachtig nieuw onderdeel in de post ! Roll-over om de nieuwe te zien ! Nog even een spie regelen (8.5 mm is zeldzamer) en dan kan alles weer in elkaar!

Blij dat buurman Dirk-Jan er veel verstand van heeft en het ook nog leuk vindt om te helpen (Ik help hem...) Wel weer veel geleerd vandaag! Geen vastloper, steeds beter afgesteld, maar het kan allemaal nog veel beter... Toertochtje rijden zit er nog niet in...
e  
 
20121221: 'Sportuitlaatje' gekocht, gewoon via Marktplaats bij een verzamelaar: meer herrie, maar vooral ook meer snelheid als het goed is ! Ook deze is zo'n 60 jaar oud, dus voor die leeftijd ziet ie er nog goed uit ! Zou moeten passen. We gaan het zien!

Niet dus! Ik zag het meteen toen ik m uit de doos haalde; Enkele bochten te weinig om onder een eerste versie van een T2 te passen: hoort gewoon op een tweede versie van de T2, een T3 of een T50 waar de uitlaat op de rechterhoek van de cilinder zit, ipv echt aan de voorkant; Toch niet zo'n specialist dus die verkoper, proest... Wel balen...
e  
 
20121222: Vandaag gaat het blok eronderuit... Er is iets met de zuiger of de zuiger-ring denken we, want hij loopt slecht, heeft weinig compressie en na 2 km slaat ie af door overhitting. Gehele blok gaat terug naar Gio die hem eens even goed onder hande gaat namen: honen & nieuwe zuiger.


20130105: Al weer op kunnen halen. Superservice van Gio ! Bovenste zuigerring zit vast en echt fraai is ie ook niet meer. Uitgehoond en nieuwe iets grotere zuiger erin (39,75 mm) en nu heeft ie weer compressie ! Eens kijken of ie nu beter en langer loopt !


20120106: Blok helemaal zelf eronder gehangen :-) en voorzichtig opgewarmd. Klinkt veel vlotter en hij liep met een beetje gas al vlot 30, harder nog niet geprobeerd ivm inrijden, maar na 2 km toch weer een bijna vastloper... Wat is er toch aan de hand??? Voor nu even alles opgeruimd. Volgend weekend nog eens voorzichtig proberen. > Mooi om naar te kijken zo'n oude dame, maar straks een aparte tour-brommer nodig... :-(


20130112: Weer voorzichtig gestart, statioinair ging op zich prima. Na 15 minuten stukje rijden: al na 300 meter vastloper > niet muurvast, maar wel behoorlijk vast... :-( En toen ???
e  
 
20130308: Dit kopje heet eigenlijk onderhoud, maar we kunnen wel van een complete revisering spreken nu... Via Mark bij Lon terecht gekomen: 'de 4-takt specialist' De zuiger op de foto hiernaast heeft 2x 20 minuten stationair en 300 meter gelopen en ziet er al zo uit... Er klopt dus wel meer niet. Hij zat ook muurvast op de drijfstang en de pen moest met redelijk geweld verwijderd worden...
e  
 
20130308: De olie zag er dan ook uit als metallic verf... Zoveel ijzerdeeltjes zaten erin... Erger nog, dit lijkt me ook meer dan er in net ververste olie hoort te zitten... Maar goed.
e  
 
20130308: De zuiger was dan ook aan de strakke kant en zeker de ringen zaten te strak: linksstaande foto toont hoe de zuigerring in koude toestand al bijna sluitend is, dus als deze warm wordt en uitzet, wordt het dus snel te warm allemaal, komt de zuiger klemvast te zitten op de drijfstang en moet ie wel gaan schuren en vast lopen. Het verklaart in ieder geval waarom het langste tochtje ooit nog maar 2km is geweest.

Nu zaak om het hele blok open te maken, te beginnen met een speciale poelietrekker voor het vliegwiel (hopelijk lukt dat Maandag bij Tonny (van de Kapteins)), dan kunnen we weer verder !

Echt goed uithonen, passende zuiger bestellen ergens, goede zuigerveren, verse olie en dan alles weer netjes in elkaar zetten. Tot nu toe loopt het prima: 1 moertje in het blok gevallen, maar hij moet toch helemaal open. Nu zijn we toch bezig zegt Lon en dus even grondig aanpakken. Ik vind het allemaal maar spannend, maar leer veel en heb (nu) alle vertrouwen !

Wordt vervolgd, hopelijk binnenkort !
   
 
20130406: Daar ligt ze dan, het hele blok uit elkaar. Maar Lon heeft het keurig netjes voor elkaar en met zijn enthousiasme en kennis gaat dat weer helemaal goed komen. Lon zegt dat het qua technike allemaal niets voorstelt... Voor hem ja, voor mij blijft het spannend ;-)
e  
 
Alles ziet er nog netjes uit, slechts een paar onderdelen vervangen om er weer iets goeds van te maken !
e  
 
De klepgeleiders zijn te ruim, dus die moeten vervangen worden. De kleppen zelf kloppen ook niet helemaal (zat ook een deuk in de orginele zuiger, precies van de klep). Ook de voetpakking (van koper) moet vervangen worden en het belangrijkste is de zuiger (Boring is 39,87mm). Nu hopen dat de via via contacten de materialen (snel) kunnen leveren, dan kunnen we als de lente echt begint weer een keer gaan rijden, en dan wat verder dan 2 km...

In Lon we trust !
e  
 
20130525: Ik had voor de veiligheid 2 sets klepgeleiders besteld, maar ze zijn beide fout... moeten iets groter zijn (7,7 ipv 7,45 mm doorsnee en liever ook wat langer. Deze vielen zo uit de kop. Jammer van het geld, maar heeft er iemand de goede, da's nog veel belangrijker...
e  
 
20130602: De kruk-as blijkt ook krom te zijn en is niet goed te krijgen. Nu dus op zoek naar een complete kruk-as, die dan ook nog recht genoeg bevonden wordt om alles weer samen te voegen in het blok... Gelukkig is het buiten nog steeds winter, want ik moet nog even geduld hebben...
e  
 
20130610 De Klepgeleiders zijn binnen van Rinus. Links voor de originele, rechtsvoor die er bij mij in zaten. Op de achterste rij de nieuwe: Links van fosforbrons en rechts van lagerbrons. Alles is nu compleet om het blokje weer in elkaar te zetten
e  
 
20131123 Een jaar na de definitieve aankoop even bij Lon op bezoek geweest om eens te kijken hoe de planning eruit ziet: maar hij was al bezig: kop zit in elkaar en blok is onderweg. Ook de gereviseerde krukas is niet zo recht als het zou moeten, maar het zit er weer bijna allemaal in: proefritje op de bankschroef straks...
e  
 
20131130 In elkaar zetten van het blok loopt vertraging op: onderdeel van de koppeling bevat 2 scheuren. Wie kan het 65 jaar oude onderdeel leveren?


Ook is het plan om de 2 lagers van de twee assen op bovenstaande foto te vervangen: vulringen eruit en complete lager erin ipv naaldjes... Spannend, voor mij dan...

e  
 
20131201 Rinus had goed nieuws: hij heeft deze veerhouders ooit van aluminium na laten maken. In zijn geval voor een M55, maar we gaan er maar even vanuit dat het ook gaat werken op een T2 van zo'n 8 jaar eerder.

Ga met je muis over de foto om ook de onderkant te zien !

e  
 

20131228 En zo zit ie er netjes in: Dank Rinus, ziet er goed uit !

e  
 
20131130 Ook lekt de uitlaatklep: kleppen zijn nieuw dus het is de zitting die is versleten. Doordat kop en cilinder echter 1 zijn, valt het niet mee om dat te vervangen. Slijp-pasta dan maar...???

Ook is het plan om de 2 lagers van de twee assen op 20131123 foto te vervangen: vulringen eruit en complete lager erin ipv naaldjes... Spannend, voor mij dan... > 1 week later: We houden het bij de beproefde originele techniek...
e  
 
20131228 De uiteindelijke oplossing lijkt een compleet 'nieuwe' cilinder met (vaste) kop te gaan worden. Vandaag met Lon naar Gio geweest en dankzij zijn goede service kan het project nu weer verder. Wel weer even aan Rinus vragen of hij twee nieuwe klepgeleiders wil frezen... Nu kan het blok helemaal in elkaar !
e  
Gio heeft weer een paar fraaie examplaren staan, maar het was ook mooi om te zien dat de foto van mijn cucciolo in zijn showroom hangt ! Toch apart die 'racer' tussen alle gewone fietsen. (En geleerd dat mijn voorvork waarschijnlijk van het merk Legnano is ! Nu het frame nog)
e  
 
20140105: Nieuwe zuiger en dus helaas ook weer nieuwe klepgeleiders nodig. Weer grotere dan het origineel, dus er begint een trend te ontstaan... Gelukkig had Rinus ze weer supersnel gedraaid voor me uit fosforbrons. Dank weer Rinus !!! De kleppen zelf zijn nog steeds nieuw, dus die worden over gezet.
e  
 
20140111: De klepgeleiders zijn bijgefreesd en erin gekrompen ! Rollover voor resultaat. Ook nog even met Lon naar de brommer oldtimer beurs geweest in het Autrtron.
e  
 
20140115: Een nieuwe cilinder en dus ook een nieuwe zuiger nodig: 39,4 deze keer. Die Vertex blijft dus ongebruikt en deze Asso komt er voor in de plaats. De Asso fabriek is in 1973 opgericht en dit doosje lijkt ook uit die begintijd te komen: prachtig! Zie ook de mooie oude bedrijfshallen op hun terrein.

Nu zijn alle onderdelen compleet en kan het blok in theorie afgemaakt worden...
e  
20140320: Veel ellende gehad met de zittingen van de kleppen, maar uiteindelijk met de origionele cilinder gelukt door Lon. Nu zijn we echt op weg naar het eindresultaat !


20140604: Hij is af, tis mooi geweest. Hij werkt zonder vast te lopen. Afstelling van versnellingen nog iets beter af te stellen (vrij wat lastig te vinden). Ook lijkt er een grotere sproeier in te moeten, maar een reserve sproeier om naar hartelust op te boren is wat lastig te vinden... Remmen ook nog niet optimaal, maar hij is weer compleet en dat is fijn !
   
e  

De Cucciolo is verkocht aan Norbert in Zwitserland.

Zo staat hij er nu bij:





Aankoop Update 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - Photoshoot - Onderhoud - Informatie - Cucciolo's - Blokken - Frames - Merchandise - Imola 2013

- - - Algemene informatie over Ducati Cucciolo - - -


 


Even de geschidenis in duiken: De hoofdingang van de Ducati fabriek in 1939 in Turijn.






Racen met een Cucciolo











Aankoop Update 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - Photoshoot - Onderhoud - Informatie - Cucciolo's - Blokken - Frames - Merchandise - Imola 2013

- - - Andere Cucciolo's - - -

Ik heb nog andere Cucciolo's gevonden op het web. (En als ik dan heel eerlijk ben die onderstaande zwarte wel erg strak, maar komt 'de mijne' (nog niets van mij bij) toch wel op de tweede plek...
























































































































































De mooiste details zijn te vinden in de diverse uitvoeringen. Hieronder een selectie.















Aankoop Update 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - Photoshoot - Onderhoud - Informatie - Cucciolo's - Blokken - Frames - Merchandise - Imola 2013

- - - Cucciolo motorblokken - - -

Het Cucciolo T50 blok uit 1950, opvolger van de nagenoeg dezelfde T2 48 cc viertact 2-bak motorblok > Tuimelaars nu parallel!




Beschrijving Cucciolo motor (engels) op basis van T50 zoals hierboven afgebeeld (opvolger van de T2):

- CUCCIOLO motorizes your push bike, This little super-efficient 1 1⁄2 HP dual-gear engine will take you anywhere, untiringly, in comfort.

- CUCCIOLO is wonderfully light: 8 Kg. (17 1/2 lbs), just the weight of a parcel.

- CUCCIOLO engine can be fitted without alteration to any type of Ladies or Gentlemen’s bicycles. Fitting is at the bicycle bottom-bracket. Weight distribution is 55% on front wheel and 45% on back wheel.

- CUCCIOLO is the most widely used bicycle engine in the world. Servicing facilities and spare parts are available in every country.

- CUCCIOLO is a four-stroke engine: no oil has to be mixed with fuel. Lubrication of engine independent and fully automatic. No mixture being used, refueling is simple and speedy.

- CUCCIOLO has chain transmission. The actual chain of the bicycle is used for the drive. This reduces wear on tires to a minimum, avoiding also broken wheel-spokes and twisting of frame.

- CUCCIOLO incorporates a two-speed, pre-selection gear-box; the ratio enables to negotiate gradients at speed without the aid of the pedals. Efficient cooling is provided by a number of slots and fins where the airflow is maximum.

- CUCCIOLO has a multiple metal-plate clutch working in oil bath: starting and halting are extremely smooth. The engine can be kept-on running while the bicycle is at a stop.

- CUCCIOLO has greater power and is cheaper to run than any other two stroke engine of the same cylinder capacity.

- CUCCIOLO is simple, strong and reliable. It is the perfect answer to the most exacting requirements.

- Engine: Four-stroke, overhead valves Bore: 39 mm. Stroke: 40mm., Cylinder Capacity: 48 c.c. Compression ratio: 6,5. Cast-Iron cylinder. Three-ring aluminum piston, with oil-scraper ring. Cylinder can be inspected without disturbing ignition timing or valve-setting. Light-metal crank-case and sump. Ball and roller bearings

- Normal rating of engine. 4.500 r.p.m.: Maximum rating: 5,500 r.p.m. Power 1 1⁄2 HP.

- Lubrication: Independent and fully automatic. Crank-case and sump contain 350/400 grams (13 1/2 oz.) of oil.

- Ignition: Permanent-magnet four-pole flywheel. rotating at 1/1 ratio with the engine shaft.

- Carburetor: Single-control Automatic.

- Clutch: Metal friction-plates running in oil bath in crank-case.

- Gears: Two speeds and neutral position. Ratio between low ell high gear 1/1,735. Gear pre-selector operated according to position of the bicycle Pedals. Gear change is actuated by a single action on the hard-clutch lever.

- Power drive: Single chain from engine to back wheel sprocket. The actual chain of the bicycle is used.

- Lighting system: Electric light is supplied by the magnetic fly-wheel. Raring is 6 V at 1 amp-., sufficient for head-lamp and rear-light.

- Fuel consumption: About 100 kilometers = 1 liter of petrol, corresponding to about 275 miles per gallon. Oil is used at the rate of about 1/10th oz. per 100 kilometers. Minimum speed: 7 km. (14 1/4 m.p.h.) in high gear, and 4 km. (2 1/4 m.p.h.) in low gear.

- Up-hill riding: Gradients up to 18% are negotiable, according to the bicycle back-sprocket ratio. Stepdown reduction between main and power-sprocket is 10,5 to 1.

- Fuel-tank capacity: Two liters, corresponding to abort 3 1/2 pint.

- Exhaust-pipe: low- pressure silencer.




Zo werden de losse blokjes vroeger verscheept om zelf op een bestaand frame te monteren.


eeee

ee




De verschillende uitvoeringen van het Cucciolo motorblok, en de kenmerken beschreven (engels). Bron: Ducati Pushrodsingles



e Siata (1945)

48cc, "spiral" fins, diagonally split crankcase, non-detachable cylinder, smooth sides, "cucciolo" stamped on flywheel, downward pointing Lshaped
HT connector, big front oil filler at cylinder base, rearward pointing exhaust port, Feroldi carb. Pullrods operate via a hook at the rocker end of the rods.


  Ducati T1 "D" (1946-1948)

48cc, horizontal fins, diagonally split rankcase, non-detachable cylinder, mooth sides, "cucciolo" stamped on flywheel, ownward pointing L-shaped HT connector, big front oil filler at cylinder base, rearward pointing exhaust port. Pullrods operate via a hook at the rocker end of the rods.

Kleppen: V
Oliedop: Voor-hoog
Uitlaat: Achterkant


  Siata / Cansa T1 "SC" (1948)

Magneti Marelli electrical equipement, vertically split crankcase with smooth sides, detachable cylinder, "cucciolo" stamped on the flywheel face and "Magneti Marelli" on the rim, bigger upward pointing straight HT connector held with two screws, smaller front oil filler mounted on case face, forward pointing exhaust port. Pullrods are
connected to the rockers with a nut.

Kleppen: ...
Oliedop: Voor Laag
Uitlaat: ...


  Ducati T2 (1947 - 1949), V1

48cc, vertically split crankcase with ribbed sides, detachable cylinder, splayed
valve rocker arms, "cucciolo" stamped on flywheel, upward pointing straight HT
connector, smaller oil filler on case face (at least up to #211655), forward-pointing exhaust port. Pullrods are connected to the rockers with a nut.

Kleppen: V
Oliedop: Voor, onderin
Uitlaat: Voorkant, Haaks


  Ducati T2 (1947 - 1949), V2

48cc, vertically split crankcase with ribbed sides, detachable cylinder, splayed
valve rocker arms, "cucciolo" stamped on flywheel, upward pointing straight HT
connector, smaller oil filler on side (at least after #216447), forward-pointing exhaust port. Pullrods are connected to the rockers with a nut.

Kleppen: V
Oliedop: Zijkant
Uitlaat: Voorkant, Haaks


  Ducati T0 (1949)

48cc, same as T2 but with no gearchange or clutch, so it's single speed with a control to disengage the engine from drive sprocket. The left side is ribbed as in the T2, but the right side is smooth. Pullrods are connected to the rockers with a nut. (Note: the exhaust in the pics is almost certainly not original)

Kleppen: V
Oliedop: Voor-laag
Uitlaat: Voorkant, Haaks


  Ducati T3 (1948-1958)

60cc, three speeds, rounded rockers cover, different cylinder with lower
intake, right side with external attachment for kickstart and foot gear
change. Pullrods are connected to the
rockers with a nut. Not sure when Ducati stopped selling it as clip-on engine, but it continued on the 60/65 series Ducati lightweight motorcycles. Please note that the engine in the Ducati 60 Sport was indeed 65cc.

Kleppen: Parallel
Oliedop: Zijkant
Uitlaat: Voor-Hoek


  Ducati T50 (1950-1954)

48cc, practically a continuation of T2, derives the name from the year it was
introduced (1950), "Cucciolo" or "DUCATI" stamped on flywheel, parallel valve rocker arms, upward pointing straight HT connector, side oil filler. Pullrods are connected to the rockers with a nut.

Kleppen: Parallel
Oliedop: Zijkant
Uitlaat: Voor-Hoek






Ducati M55 (1955-1957)

48cc, two-speeds, new aluminium flywheel cover stamped "DUCATI MECCANICA M55" with red highlights and some different in the internals, new chromed design for right side pedal wheel, side oil filler, square rockers cover, when sold as clip-on engine came with "Ducati" branded pedal arms. Pullrods are connected to the rockers with a nut. The picture on the left is a NOS kit, as shipped by Ducati.

Kleppen: Parallel
Oliedop: Zijkant
Uitlaat: ...
  Cucciolo T2, Versie 2

Zelf heb ik de Versie 1 variant van het T2 blok: daar zit de oliedop nog aan de voorkant. Hier is nog geen goede foto van te vinden, dus die ga ik zelf maar regelen. Binnenwerk ziet er verder hetelfde uit als op dit verhelderende plaatje.


Over versie 1:

Handleiding Ducati T2, Versie 1 Gebruikershandleiding - Engels

Handleiding Ducati T2, Versie 1 Onderdelen - Italiaans

Kleppen: V
Oliedop: Zijkant
Uitlaat: Voorkant-Haaks
     
- - - Frames - - -
 
Frames  

Ik ben op zoek naar het merk van mijn frame, maar er is me al gewaarschuwd dat dat een onmogelijke zoektocht wordt: De cucciolo werd als blokje in een kist geleverd: in 1949 zijn er 50.000 verkocht: diverse leveranciers gingen zelf 'complete fietsen' leveren. Wel alvast blij met dit overzichtje.

Wel mooi te zien hoe de CCC (Capelino Caproni) duidelijk de basis is geweest voor de moderne electrische Cucciolo van Ducati.

Hier een kleine 10 cucciolo's verzameld met dezelfde voorvork als de mijne, Tioch een enigszins gestandariseerde voorkant dus. Zal toch een merk bij horen...





- - - Cucciolo Merchandise - - -

Er is weer hoop op een koop (wachten op een proefrit) en dus weer enthousiast aan het zoeken geslagen
. Met name op de Italiaanse e-bay kom je dan vanalles tegen. Ik ben zelf niet zo'n fan van dat hondjes logo, maar er is wel vanalles van te krijgen... Die miniatuur Ducati lijkt wel voor 95% op de geplande aankoop, dus die gaan we maar alvast bestellen...
















- - - Mostra Scambio Imola 2013 - - -

Mostra Scambio Imola 2013 was de moeite van een keer proberen waard: 10 km aan stands: geen grapje en daarom niet eens alles gezien. Wel hier en daar wat Cucciolo's en onderdelen, maar niet geslaagd voor een uitlaat. De V1 versie die ik heb van de T2 motor is toch zeldzamer dan ik dacht (Voor de T2, versie 2 met de uitlaat op de hoek van de cilinder was wel genoeg te vinden...)







Dit was veruit de mooiste en apartste die we gezien hebben !!! Een T50 blok omgebouwd tot schakelen met de linkervoet en achterrem op de rechtervoet. Krankstel verwijderd, tantwiel licht daardoor wel erg bloot links. Prachtig examplaar, prijs onbekend, was al verkocht. Zie volgende drie foto's.








Superspecialist Enea leek de verkeerde kaartjes onder zijn blokken geplakt te hebben: het bracht ons even in verwarring, maar thuis bleek ik toch echt de eerste versie van de T2 te hebben en zijn zijn blokken met parallelle kleppenlichters toch echt T50's...





Copyright van gebruikte foto's en films ligt niet altijd bij mij: foto's vanaf internetsites gehaald en hier gebruikt. Copyright ligt onder andere bij Classic Italian Bikes, Ducati. Ducati Pushrodsingles, Phil Aynsley, cucciolo.wz.cz, Peter, en vele anderen naast mijzelf! Mijn doel is slechts om zo compleet mogelijk te zijn. De meest interessante sites zijn opgenomen op deze pagina in de link-lijst !


Reageren op deze pagina? Mail naar basgriffioen APESTAARTJE home PUNT nl

Ga naar overzicht alle brommers

Bas





Terrug naar mijn homepage
Terug naar boven

Mail me op basgriffioen_apestaartje_home_punt_nl



Giovanni Gentile
www.classicitalianbikes.com
gio655@hotmail.com
+31 627 453 965
Ondernemingsweg 4J
2404 HN Alphen aan den Rijn