Mobylette Kaptein
S3A uit 1957
en een S25B uit 1961


eeeeee

eeS3A uit 1957
eeeeee S25B uit 1961

Ik had een nieuwe hobby 'nodig', en gevonden ! Nadat de Rapido Klapcaravan is 'afgerond' was het tijd voor iets nieuws voor in de verloren uurtjes op internet. Een Volkswagen T1 busje (Kieft & klok) om voor de Rapido te zetten zou mooi zijn, maar is niet te betalen... Misschien als volgende project... Na een zoektocht op Marktplaats is het deze 55 jaar oude Mobilette Kaptein S3A geworden. Hij komt dus uit 1957 en loopt gewoon nog en ziet er nog keurig uit ! Er ontbreken nog wat onderdelen en hij loopt nog niet optimaal, maar daar gaan we nu dus aan werken. Op deze pagina een verslag van dit nieuwe project > Ook vooral een logboek voor mezelf...).




De brommer in de status na 1 dag 'opknappen'


Allerlei mooie brommers gezien (Puch MS50, Victorie Vicky en een Monkey Bike) > Deze zou al verkocht zijn en dat was jammer. Die andere bieder kwam 'm niet ophalen en dus kreeg ik alsnog een kans: Zo zag ie eruit in de advertentie. Zonder moterschermen, met pakkendrager



De Marktplaats foto op basis waarvan ik 'm heb gekocht.
leeg

Rap een busje geregeld en op 29 juni op naar Den Bommel, bij een bedrijf dat opslagruimte verhuurd (de wanbetaler is zijn brommer nu dus kwijt...) Een kort testritje gemaakt en hup weer terug naar Schaijk. Voor een zacht prijsje een prima basis voor een nieuwe bobby. Vrijdag en zaterdag verder geen tijd en dus tijd om het internet op te gaan en eens goed in de geschiedenis te duiken. Nog niet echt tijd gehad, maar wel al een eerste indruk gekregen en wat contacten (voor hulp) gelegd.

Interessante Links:
- MobyJan, de bekendste Mobylette kenner op internet

- Het Mobylette forum
- Een brommer specialist wat meer in de buurt: Tonny van Duren



's Avonds laat nog even opgezocht op de brommer wat ik nou precies had gekocht. MobyJan kon het bouwjaar van 1952 bevestigen, zoals dat op het blok stond. De brommer komt dus niet uit 1955 zoals in de advertentie stond vermeld. Ook werd ie verkocht als model S3, maar volgens mij is het een S2 (zonder vrijloop) > gaan we even uitzoeken. Lees verder, want het bleek nog iets anders te zijn...

lelg


Op zondag maar eens flink gaan poetsen, dacht ik... Maar ja, eigenwijs, eerst rijden: Jerrycan gehaald en mengsmering gemaakt en rijden maar. Werkte prima, eventjes... Corborateur er af, alles zeik nat: alles open en schoon gemaakt en vuilverwijderd. En hij liep meteen weer prima. Eventjes... Weer alles open en weer alles zeiknat. Maaar, geen vuil meer, dus dat ik de tank niet eerst had schoongemaakt werd niet knoephard afgestraft... Nadenken: te veel brandstof dus. Even naar Mark bij ons in de buurt (die weet alles van alles soorten motoren, als er maar brandstof in moet! Auto, brommer, motor, maakt niet uit...) Al uitleggend kwamen we erachter dat de vlotter wellicht niet goed zou sluiten. Hij sloot prima, maar was lek... Zelf netjes gesoldeerd (met N39?, dat rode spul) en toen werkte alles weer. Kabels nog enigszins netjes weggewerkt en toen was ie even 'klaar'.

Toen was het tijd om te poetsen. Eerst al het grove vuil eraf en toen gepoetst met wasbenzine (ik weet niet beter). Toen kwam Hans langs gefietst (verzamelaar en opknapper van klassieke legervoertuigen) en ook voor hem was dit genieten. Dat ik 'm toch vooral niet over moest spuiten, want hij zag er nog prima uit. Een beetje Commandant zou wonderen doen voor de lak, en voor ik het bij hem op kon halen kwam hij er al weer aangefietst: ongelofelijk, da's pas poetsen ! Bart de brommer kenner in de vriendengroep vond het ook een mooi ding. GEnoeg bevestiging op 1 dag: ik heb het goed gekozen ! Uiteindelijk van half 9 tot half 4 ermee bezig geweest, maar toen stond er dan een mooie brommer.

Nog even een ritje maken, met de hardloop-app op de iPhone kon ik precies zien hoe hard ie nu eigenlijk kan. Mijn gevoel zei 35 km/u en dat bleek aardig te kloppen. Hij zou een top van 50 of 60 moeten kunnen halen (met een lichtere bestuurder erop en een betere afstelling. Ben benieuwd wat ie uiteindelijk gaat halen. En dat was het dan voor de eerste dag van Juli. En dit is het voorlopige eindresultaat:



Die motorschermen zijn wel nodig, daar wordt ie nog een stuk mooier van: maar da's dan ook de hobby: op zoek naar die schermen




Het zadel zal op den duur vervangen moeten worden, handvaten ook, uitlaatpijp klopt niet en lekt, chroom op de tank en lamp nog poetsen...


De pakkendrager is verdwenen, die was hartstikke krom en zonder is veel mooier. Banden zaten er nieuw op; wielen zijn origineel lijkt het en nog erg netjes.

Doel is nu om 'n na te laten kijken door een kenner zodat ie optimaler loopt. Remmen moeten beter werken, en wat nieuwe onderdelen erop. Ook de electrische bekabeling moet aangepast worden want die is er echt enorm lomp en lelijk aan toegevoegd: stuk uit het spatbord geknipt om de dynamo te kunnen plaatsen... Na de zomervakantie eens kijken of we er een kenteken op kunnen krijgen en verzekering erop als ie goed loopt, dan kan ik ook wat gaan toeren...


Hmmm, een paar dagen op het forum levert al op dat er toch een oud blok (1952?) op een jonger frame zit (1955?) Daarom hier enkele foto's van het blok, dan kunnen de heren specialisten beter kijken. Klik op de foto's voor een grotere versie. Dank aan de heren op het Mobylette forum voor de hulp !

lelg

Drie klikbare foto's van het motorblokje, om te bepalen wat er nou precies onder hangt...




Zo was ie origineel in 1955


Deze is het bijna, maar dus net niet... De mijne is nog redelijk origineel : Andere standaard, bagagedrager zelf gedemonteerd, schermen ontbreken nog, dynamo oplossing verbeteren, betere uitlaat. Zelfs de originele fietspomp zit er nog bij en de lak is nog keurig ! Er ligt dus wel een ander blokje onder
: een AV3 blok aan een AV31 beugel uit 1952 aan een S3 frame uit 1955, zo lijkt het nu, dan moet er ook een 'vrij' op zitten. Ik ben benieuwd. We zijn er bijna... Wat zou het nou toch zijn...?



Ongeveer dezelfde in het zwart uitgevoerd, of hadden ze toen nog geen kleurenfoto's en is deze pimpelpaars???

En wat heb ik nou precies?
Wat zoek ik nog?
x
   
Frame
Mobylette Kaptein S3A uit 1957
Uitlaat
Beter examplaar, passend op AV3 blok
Blok
AV3 uit ????
Motorschermen
Van S3 uit 1955, lange versie
Carborateur
????
Handvaten
Iets origineels / passends
Blok-ophangbeugel
AV31 uit 1952
Zadel
Zelfde !
Uitlaat pijp
Geknutsel > te vervangen
Geel plaatje
Iets passends
Uitlaat pot
Uit 1973 > te vervangen
Bel
Zo'n dikke vette ding dong
Motorschermen
Missend
Heb je nog iets liggen wat ik zoek, mail me dan even op basgriffioen-apestaartje-home-punt-nl. Bedankt !



Dit is 'm dan echt volgens de grote Brommer encyclopedie: dit helpt nu weet ik welke schermen en uitlaat ik nodig heb...


Vandaag (7-7-2012) bij Tonny geweest die me gaat helpen met het opknappen van de brommer. Omdat op het huidige blok geen vrijloop zit gaan we daar toch naar op zoek was het plan. Mijn plan was toch vooral om het huidige blokjeeerst goed aan de gang te krijgen,
het loopt immers, en dan daarna rustig op zoek naar een goed en compleet blok (op een beurs in Belgie bijvoorbeeld. Maar in de zoektocht naar een goede uitlaat 2 blokjes en een uitlaat gevonden. Maandag halen en dinsdag mee naar Tonny, dan beginnen we eraan: van voor naar achter werken om 'm keuringsklaar te maken. Van 3 blokjes 1 goede maken; gaat iets boven mijn pet op dit moment, maar met hulp van Tonny moet het gaan lukken ! (Voor één verkoper stelde ik te veel vragen vrees ik, hij/zij wil geen zaken meer doen. Jammer > Zal ik snel een expert moeten worden om minder domme vragen te stellen...)


Op 10 juli mocht ik naar Tonny van Duren van www.50ccklassiek.nl, hij wilde me helpen om de brommer op te knappen. Eerst nog via marktplaats twee andere motorblokken gekocht, een AV3 uit 1953 met uitlaat die ook nodig is, en 1 met mooier 'vliegwiel'die ik erbij kreeg. De carborateur op mijn huidige blok is nog goed dus die gaan we hergebruiken.



Dit is het AV3 blok met vrijloop en uitlaat. Het voorste blok kreeg ik erbij en heeft een mooie chromen vliegwiel.




Nog wel een keer nieuwe remschoenen nodig voor het voorwiel, maar ze zijn op zich nog OK (100mm is de maat !)




Nieuwe ouderwetse handvaten, beter dan die tape die er omheen zat: netjes zelfs ! Ook zijn de remkabels en een remleiding vervangen.



e

De lelijke lompe dynamo is verwijderd en het spatbord enigszins hersteld. xxxxxxxDe ontsteking van het 'nieuwe' blok is ook 'doorgemeten' en werkt ook.


Omdat de ontsteking straks als het goed is werkt kan de bobine dus ook weg ! En omdat de dynamo ook weg is wordt ie weer netjes en origineel aan de achterkant. Ook alle lelijke bedrading van achter naar voor dus weg: worden straks allemaal veel kortere kabeltjes. Remmen afgesteld en een veer aangebracht bij de achterrem zodat ie netjes terug springt. Spaken allemaal OK, geen speling op het balhoofd, wielen lopen netjes. Aan het eind van de avond dus al met het blokje bezig: nieuwe bougie en bougiestekker erop. Van de week terug om het eronder te hangen: zou mooi zijn als het allemaal zo soepel gaat als vanavond, dan hebben we een rijdende machine die klaar is voor de keuring.

Nog wel benzine halen zodat de mengverhouding wat minder kan, is nu 1 op 12 en mag zeker 1 op 30 zijn... Oeps... Voor de veiligheid ook een tijdelijk spatbordje regelen. Met wat staalwol gan de laag blanke lak (?) van de chrome delen gehaald worden en glimt dat ook weer zoals het hoort !

Op 2 september naar bromfietstreffenwellen.tk voor de motorschermen en een zadel ! > Als ie eenmaal loopt alle tijd om hier en daar wat zaken nog netter te maken !

Vandaag (12-7-2012) weer naar Tonny geweest om aan de brommer te werken: Tonny was druk met klanten en dus zelf eigenlijk alles gedaan! Blok eronder gehangen, bocht iets ingekort en uitlaatpijpje nogal in moeten korten > Daar best lang mee bezig geweest. Nederhand achterremleiding nog omgelegd zoals het hoort. Andere kabels netjes vastgezet. Ook brandstoffiltertje geplaatst en nieuw benzineslang. Chroom opgepoetst met fijne staalwol, waardoor die lelijke blanke laklaag er nu af is en het chroom weer mooi glimt. Zelf alles weer aangesloten en dus klaar om te testen... echter... De rechter trapper kan niet rond en dus kon er weinig getest worden. Vrijloop lijkt wel te werken (gelukkig). Meteen een krankrichter opgehaald en zaterdagmorgen terug om dat laatst euvel op te lossen, daarna maar eens kijken of ie wil lopen. Daarna nog wel even de hoofdstroomdraad vervangen want dat was ook leijk opgelost.

e

Nieuwe blok hangt eronder > Uitlaat past niet echt / echt niet xxxxxxxxx xDe remleiding (nog wel grijs ipv oud wit) loopt nu waar ie hoort

e

Van buiten is alles een eind af en glimt het allemaal netjes, nu moet ie nog lopen...

Bedoeling was om 'm vandaag op te halen. Wel geweest, maar we kregen hem niet 1-2-3 aan de gang en het was druk in zijn winkeltje. Andere keer terug, maar nu kan ik even weinig bijdragen en hoop dat Tonny m aan de gang krijgt > iets met de timing van de ontsteking die met een naaflozenokkenas lastig afstellen is...

e

Hoogste stand van de zuiger bepalen (links), 2 mm eraf halen en dan de nok van de as precies goed afstellen in de ontsteking (rechts)

Inmiddels zit de vakantie er al weer op. Mijn technische steun en toeverlaat heeft een flinke schuiver gemaakt tijdens een wedstrijd en dus is er helaas nog geen verandering: we zijn er bijna, maar hij loopt nog niet. Op vakantie wel heel veel tijd om andere brommers te bekijken op marktplaats. Na de vakantie een paar bezocht. Hieronder een prachtig lijstje, een verlanglijstje zeg maar... Maar ze gaan geen van allen door op dit moment om diverse redenen. Eigenlijk zoek/zocht ik een mooie unieke sportieve 4 tact, voetbak met kenteken, maar tijdens zo'n blanco zoektocht kom je zoveel moois tegen... Deze zijn allemaal prachtig, maar gaan voorlopig nog even niet door...

e

Ducati Cucciolo 48 cc gerestaureerd: veel-zuizend euro, zonder kenteken... ee ePrachtige Superia Artistocrat uit begin '60, ook 2.500 euro; wel schitterend


e

Ducati 60 sport, de eerste echte Ducati, mooi maar net niet (achterkant)eeeeeeeeeeeeeeHonda Dream Racer 50 cc, loopt te hard voor een kenteken


e

Ik kwam voor deze Ducati 48 Sport uit begin '60, en ging bijna naar huis met deze Moto Morini > 4 takt, vier-voet-bak
, kenteken, maar klein en 2.500 euri


En toen stond deze uit 1961 op Marktplaats op 31 juli. Op 1 Augustus stond ie in Schaijk !



Mobylette Kaptein uit 1961: Met vrijloop en terugtraprem van Bekson, grote mooie banaan-tank en prachtige spatborden ! Aparte carborateur van Encarwi. Mooi ongerestaureerd met gebruikssporen, zo heb ik ze het liefste; en zo houden ! Laatste model met buisframe, uit de fabriek in Arnhem.

e

ee eeeeee Nagenoeg compleet en lijkt helemaal origineeleeeeeeeeeeeeeeeeee Met motorschermen, ziet er meteen heel anders uit dan die kale uit 1957


lelg

Fietstpompje ontbreekt, kilometerteller werkt niet, zadel lijkt wat jong, achterlichtje kapot. Oh ja, hij loopt niet en er zit nog geen kenteken op...


Morgen poetsen en alles nalopen; vandaag al een rondje checken gemaakt: compressie OK, carborateur/vlotter OK, viezigheid brandstof lijkt OK, vrijloop vliegwielen OK > ligt dus ook bij deze aan de ontsteking: wellicht alleen de bougie (zou mooi zijn ;-)

Taken: achterlicht, benzineslang, remkabelvoor, nieuwe banden, kilometerteller te repareren, ontsteking checken???

Boodschappenlijstje Wellen op 2 september: 1961 > achterlichtje, fietspompje, zadel? 1957: motorschermen, bel, zadel

Zo, en dan nu de gepoetste versie !



De pin-striping
, toen met de hand gezet is 'mooi slordig', hier en daar wel erg veel lak weg, maar op zich een fraaie 95% versie !

e

Uitlaat en vliegwielen nog erg netjes! Mooie aparte tank, ook nog fraai: beter dan opnieuw gepoedercoat !



Inmiddels geleerd dat ook bij deze Mobylette de timing van de ontsteking niet goed is, of is er nog meer aan de hand: ontstekingskabel kaal vonkt prima, bougie-kapje erop met spijker erin vonkt ook nog, bougie erin, vonkt niet meer. Dus nieuwe bougie erin, helpt niet, nieuw kapje erop helpt ook niet. Dan is het einde van mijn kennis bereikt, wat nu? Andere mobylette heeft eenzelfde probleem. Twee mooie brommers , maar ze lopen niet en de vakantie is inmiddels voorbij... Tomme... ;-)

Update 20082012 > De groene is nog niet optimaal: ander blok eronder: ontsteking in orde, vrijloop lijkt ook aardig te werken, maar hij loopt nog niet lekker. Heeft ook niet genoeg compressie en loopt daardoor die goed. Wellicht andere cilinder/zuiger erop, maar ja...

De zwarte heb ik gisteren ook op kunnen halen, Tonny kreeg het voor elkaar ! De brommer is nog helemaal origineel en was eigenlijk redelijk snel aan de praat: Bobine erop, nieuwe binnen en buiten banden, nieuwe kilometerteller (kabel volgt nog). Verlichting werkt nog niet en ook de terugtrap-rem is een beetje raar. Maar hij doet het (max 36 km/u) en we kunnen nog even van het mooie weer genieten ! Foto's volgen !

Klein kansje dat ik toch nog voor iets anders ga: de allereerste Ducati... Foei Bas.... We gaan het zien...


UPDATE

Bovenstaand vermoeden is bevestigd... De Kapteins gaan eruit, maar ik ben ondertussen al druk bezig met het volgende (en voorlopig laatste) project. Iets andere prijsklasse, dat wel: au...

Bekijk de pagina van de Ducati Cucciolo T2 (V1) uit 1949 !


Ga naar overzicht alle brommers
Terug naar mijn homepage

Terug naar boven