Bij thuiskomst eerst even eigen maken en even flink schoonmaken, zodat ie weer net zo nieuw kijkt als ie is: Pas 3 jaar oud (juni 2020, jaar later pas voor het eerst toenaam gesteld) en slechts 13.000 op de teller: zo jong koop ik ze nooit. Meteen de valbeugels en het rugleuninkje eraf gehaald: mooier, makkelijker opstappen en ik ga niemand achterop nemen: te veel verantwoordelijkheid. Nu het rugleuninkje eruit is ontbreekt het speciale achterlichtje met Benelli logo erin. Die moet ik nog ergens gaan scoren.
Dikken Henk op de foto bij het VMC treffen in Wanssum
3e rit naar het mooiste huis van Nederland
Alle motors en oldtimer sm moeten altijd even mee op bezoek naar Megen, daar staat voor mij het mooiste huis van Nederland. Motor rijdt steeds fijner, al is het nog wat voorzichtig, omdat het door het winterweer n u steeds wat glad is van regen en blubber.
Eerste ritje
De dijken van de Maas blijven prachtig om lekker rustig overheen te toeren (Schrok me kapot toen ik in een bocht door 2 racers werd ingehaald: de mannen die het verpesten daar voor de bewoners). Voor mij rustig toeren, zeker die eerste keer en het was glad door de bladeren. Banden waren ook nog niet helemaal op spanning dacht ik te voelen, en dat klopte: nu wel ! Het was prachtig weer. Was weer lekker en heb er nu opeens 656.000 vrienden bij die opeens weer zwaaien. (Afgelopen 3 jaar niet gezwaaid naar mij toen ik op mijn scooter of brommer vooruit kwam.)
Ophalen
Ik had geprobeerd te onderhandelen dat hij hem kwam brengen, dan hoefde ik niet nog een keer op en neer: mislukt en dus met mijn eigen ouwe frotaanhangertje weer terug ’s middags. Daar had hij keurig hulp geregeld om hem veilig op de aanhanger te krijgen. Mooi met max 90-100 naar huis. Hier nog op de foto met rugleuninkje en valbeugels.
Kenmerken
MOTOR EN TRANSMISSIE
Verplaatsing
500.0 cc (30,51 ci)
Type motor
Twee-cilinder motor, 4-taktMotor
Vermogen
47.6 hp (34.7 kw) @ 8500 rpm
Koppel
45,0 Nm bij 5000 RPM (4,6 Kgf-m bij 5000 RPM) (33.2 Ft. lbs @ 5000 RPM)
Motorcompressie
11.5:1
Boring x slag
9,0 x 66,8 mm (2.7 x 2.6 inches)
Kleppen per cilinder
4 kleppen
Inname
Elektronische brandstofinjectie (EFI) inlaat met dubbele gasklephuizen met 37 mm diameter
Brandstofcontrole
|Dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC)
Ontsteking
Elektronische ontsteking, geregeld door de regeleenheid van de motorfiets
Smering
Geforceerde natte carter smering
Koeling
Vloeistofgekoeld
Transmissie
6 versnellingen
Eindaandrijving
Kettingaandrijving
Koppeling
Olie-ondergedompelde meervoudige plaatkoppeling
Leeggewicht
217,0 kg (478,4 pond)
Volledig gewicht–Vermogen/gewichtsverhouding
0,2194 pk/kg (0,4836 pk/lbs)
Hoogte tot zitplaats
|750 mm (29,5 in.)
Totale lengte
2280 mm (89,8 in.)
Totale breedte
940 mm (37,0 in.)
Bodemvrijheid
170 mm (6,7 inch)
Brandstofcapaciteit
21,00 liter (5.55 gallons)
Gemiddeld verbruik
3,90 L/100 Km (25,6 Km/L) (60.31 mpg)
Broeikasgassen
90,5 Co2 g/km
Emissies
Voldoet aan Euro4 norm. Met katalysator en O2-sensor
Chassis type
Trellis-type chassis opgebouwd uit stalen buizen
Diameter vork–Voorvering
41mm diameter upside down hydraulische vorken
Voorwielophanging
125 mm (4,9 inch)
Verplaatsing achterwiel
50 mm (2.0 in.)
Voorband
120/70-ZR17
Achterband
160/60-ZR17
Voorremmen
Dubbele schijfremmen
Diameter voorrem
280 mm (11,0 in.)
Achterremmen
Schijfrem achter
Diameter achterrem
280 mm (11,0 in.)
Gewicht rijklaar
220 Kilo
Mijn model
(Juni) 2020
De geschiedenis van het merk Benelli
Op de site van Benellki staat de geschiedenis van het merk mooi beschreven. Hier een samenvatting, lees verder op de site
Zes broers, één verhaal. In de lente van 1911 investeert weduwe Teresa Benelli het volledige familiekapitaal in een werkplaats om haar zes zonen een vaste baan te verzekeren: Giuseppe, Giovanni, Filippo, Francesco, Domenico en Antonio ‘Tonino’ Benelli. Acht jaar later, in 1919, ziet het eerste motorblok het levenslicht; de tweetakt 75cc wordt in een fietsframe gelepeld – wat echter geen bevredigend resultaat oplevert…In december 1921 is er dan eindelijk de eerste echte Benelli motorfiets: de Velomotore is een 98cc tweetakt, hij bestaat in twee versies: Touring en Sport (125c). In 1923 volgt nog een 147cc. Met die motor rijgt Tonino Benelli de overwinningen aan elkaar en vestigt daarmee de naam van Benelli in heel Europa.
De fabriek in Pesaro bevindt zich met 800 werknemers op het hoogtepunt van haar succes, maar ze wordt verwoest in het oorlogsgeweld. Bombardementen door de Geallieerden en plunderingen door de nazi’s reduceren de fabriek tot een ruïne en wat lege schuren. Maar de Benelli broers geven niet op. Ze bouwen alles weer op en beginnen de ca. duizend achtergelaten – veelal Britse – militaire motorfietsen om te bouwen voor burgergebruik. In 1947 worden ook de raceactiviteiten hervat.
De fabriek stond in Pesaro aan de Adriatische kust onder Rimini / San Marino
Benelli logo door de tijd
Op de site van https://logos-world.net/benelli-logo/ staat een mooi overzicht van Benelli logo’s door de tijd:
Advertentie op Marktplaats
De advertentie op Marktplaats viel op omdat ie helemaal zwart is, ipv rood en de prijs was erg netjes. Toen deze nog verder zakte werd de interesse gewekt en toen hij nog verder zakte was het tijd om toe te slaan. Wel helemaal naar Pijnacker, twee keer nog wel, eerst kijken en uiteindelijk in de middag terug met aanhanger voor koop, overschrijven en ophalen. 6 uur in de auto gezeten 🙂
Proefrit 2019
In Juni 2019 maakte ik al eens een proefrit via Brabant Motors in Velp (NB) omdat ik het model zo mooi vond. Nieuw toen echter te duur.
Introductiefilmpje van lancering in 2019
Originele plan: BSA 600cc uit 1926
Ooit wil ik nog een echte 100 jaar oude flattanker en deze zou het absoluut mogen worden bij Dutch Lion Motorbikes. Zoiets kost echter enkele malen wat deze Benelli heeft gekost, dus dat is niet voor nu. Voor ooit misschien. Wel mooi… Prachtig zelfs en vooral een goed formaat voor deze weekend coureur met iets te riant lichaam…
Links
• Benelli.com
• Benelli Nederland
• Benelli volgens Wikipedia
• Benelli Club Nederland
• Geschiedenis van het merk volgens Moto Puro
• Benelli reportage bij MotorPlus