Ik zoek altijd alleen op motors en brommers met kenteken en die lopen, anders is het te veel moeite… Dit zag er goed uit voor weinig, maar moest er wel voor naar Alblasserdam. Daar aangekomen liep ie bij tweede keer aantrappen, maar toen viel hij uit… En in het uur erna ook niet meer aan de gang gekregen: hij vonkje, hij kreeg benzine, alles klopte en toch niet lopen… Toen we alle opties gehad hadden, moesten we een plan maken: uiteindelijk voor een zeer gereduceerde prijs meegenomen na de lange rit, in de hoop dat ik met wat hulp kan uitzoeken wat er aan de hand is: moet iets simpels zijn zou je zeggen als ie vonkt en brandstof krijgt. Enige wat ik kan bedenken is timing…. We gaan het uitzoeken; later meer dus…
Hij zit er nog aardig uit en is behoorlijk origineel, op dat hoge stuur na dan natuurlijk. Nieuw oud model zadel erop en zo een prima basis om lekker rustig te toeren… Verlichting werkt ook. Nu eerst zorgen dat ie loopt voor ik hem ga verzekeren…
Waarom weer een brommertje? Kost zo niet veel, en hier kun je zonder om te kleden (af en toe zonder helm) even lekker op uitwaaien bij ons in de polder. Ook fijn om met een oldtimertje naar de oldtimer events te gaan in de buurt. In plaats van met een moderne. Komt ook omdat de BSA uit 1923 verkocht is en die optie – beter zo – is vervlogen. Ook ben ik erg blij met de Benelli en zou het in theorie zo kunnen zijn dat ik z=deze combi voorlopig even ga houden. Dat weet je echter nooit.
Berini Club
Er is een Berini club en deze lijkt nog gratis ook nog: dat zie je niet vaak meer. Wellicht kunnen zij me helpen met het start-probleem… > Berini Club. Daar heb ik al geleerd dat ie toen 445 gulden kostte en dat de hele brommer slechts 45 kilo weegt. Op Bromfietsnet vond ik dit alvast:
Berini Matic EE
Berini M49, tweetakt, boring 40mm, slag 38mm, cilinderinhoud 49cc, primaire transmissie doormiddel van tandwielen, achetrwielaandrijving met een ketting, geen versnellingen, automatische koppeling. Buisframe, tankinhoud 2,25 liter, vaste voor en achtervork, volnaaf trommelremmen in voor en achterwiel, gewicht bromfiets 45 kg, uitrusting met bagagedrager, leverbaar met draagmand en drager (F20,-), prijs: F445,-
Op zoek naar het probleem
20240813 Hij is weer verkocht. Voor dit probleem moet het hele blok uit elkaar en daar heb ik zelf geen trek in. Het bevestigt de regel die ik mezelf heb gesteld dat ik alleen brommers / motors koop die lopen en voorzien zijn van kenteken. Daar ga ik me nu aan houden, nog beter… Deze keer voor de 2e keer na 15+ motors/brommers met verlies verkocht: 25 euro, da’s te overzien 😉 Ik was er wel klaar mee. Rien gaat een poging wagen en laat weten of hij het op heeft kunnen lossen.
20240527 Tonny kijkt even mee, maar ook hij krijgt hem niet aan de gang, na het plaatsen van wat carburateurpakkingen. De gasschijf lijkt te ontbreken die nodig is als je via het carter de benzine aanvoert, En dus gaat dit avontuur niet door en staat hij terug op Marktplaats…
20240419 Pakkingen zijn binnen. Alles erop gezet, maar het helpt nog steeds niet. Nu maar geduld hebben tot de specialisten tijd hebben…
20240412 Lon keek even mee: Benzine wellicht te oud, maar vooral een v voetpakking die lijkt te ontbreken. Einde analyse op de zonnige zaterdagmiddag: die twee zaken zijn makkelijk te regelen. Volgend weekend weer verder…
20240408 Prachtig weer en dus geen zin om eerst even onderzoek te doen online, maar gewoon aan de gang. Carburateur (uit elkaar gehad en schoon gespoten) en cilinder netjes, zuiger ook op zich alleen onderin zie ik door de kruik-as-wand roest liggen. Dit lijkt de plek waar de brandstof via het carter binnenkomt en dan zou dat het restant van een membraan moeten zijn, maar ik ken het blok niet en weet ook niet goed wat ik zie. Ook geen idee waar ik het zou kunnen vervangen: achter het vliegwiel van de ontsteking wellicht, maar ik heb geen pullietrekker. Of is het zo simpel dat die zwarte afstandsbus op foto 1 het membraan ooit was? Tijd om via de Berini club hulp te vinden en van daaruit aan de slag te gaan. Die roest zal liefst ook weg moeten, maar dan moet het blok uit elkaar en da’s niet de bedoeling… We gaan het zien.
Links
- Geschiedenis van het merk Berini
- Oude Berini folders
- Al wat ik eerder al reed
- Berini Forum met veel kennis
Chopper Bike
Om ‘Marktplaatsen’ nou een hobby te noemen gaat wat ver, maar je komt soms mooie rommel tegen voor weinig, en omdat ik voor de Berini toch die kant op moest heb ik hem opgepikt. Thuis remmen en standaard gesteld, beetje gepoetst en wat bandenkwart op de banden en het is meteen een aardig ding. In het echt wel wat roest hier en daar, maar het blijft een apart modelletje. Niet voor mij, ik ben echt te groot, maar deze komt nog wel ergens goed terecht.