Werkervaring
1990-2011
1990-1991:
St. Lucas
- Stage:
PR Reclamestudio te Udenhout, Zeefdruk, 5 maanden
- Stage:
Hout-Brox Hoofdkantoor te Schijndel, Reclame, 5 maanden
1995-1996: Kunstacademie
- Eigen afstudeerproject:
Point of information, Infopoint Landerd, 4 maanden
- Stage:
Philips Corporate Design te Eindhoven, Multimedia bibliotheek, 5
maanden
- Afstuderen:
Philips Corporate Design te Eindhoven, Interactieve TV, 5 maanden
1996-1999: Raster Producties BV te Hilversum
- Projectleider nieuwe media: Opstarten afdeling
(1996-1997)
Afdelingshoofd van afdeling van 3 personen: vertalen van bestaande
CD-rom titels en begeleiden van grotere producties. Taken: projectleiding,
conceptualisatie, produceren, inkopen externe faciliteiten.
- Groepsleider nieuwe media: De afdeling runnen.
(1997-1998)
De afdeling bestond in die periode uit 8 personen (inclusief internet-,
en grafische afdeling in totaal 13 mensen.) Taken: productieplanning,
budgetbeheer, groepsoverleg, standaardisatie.
- Media Manager: Managen van diverse media
afdelingen. (1998-1999)
Naast cd-rom, internet en grafische vormgeving, had ik toen ook
de leiding over een DTP afdeling. In totaal ruim 20 mensen. Taken:
managen DTP afdeling (incl. verhuizing en selectieprocedure nieuw
personeel), beleidsbepaling nieuwe media, financieel overzicht,
acquisitie.
1999-2001: InternetWorks BV te Nijmegen
- Manager van BV:
In ruim een jaar tijd heb ik als manager dit nieuwe bedrijf opgezet
voor de directeur / eigenaar van een overkoepelende holding. In
augustus 1999 gestart met bedrijfsplan, beleid, en doelgroepbepaling,
waarna we openden. Al snel groeiden we naar een personeelsbestand
van zes mensen. Mijn opdracht was het managen van het bedrijf met
als taken: overleg voeren op holdings niveau met zusterbedrijven
en directie, projectadministratie, projectleiding, financiële
verantwoording en overleg met accountant, planning, (personeels)beleid,
factureren, inkoop en andere dagelijkse taken. Een en ander gebeurde
op een gestructureerde en gestandaardiseerde manier, echter zonder
het frisse elan van een jong multimediabedrijf te verliezen.
2001-heden: Philips Design te Eindhoven
- Project Manager Interactive Media (2001-2002):
Terug naar mijn stageadres; het grootste design bureau ter wereld:
als project manager in het Interaction Design
team. Ik bracht een flinke lading ervaring mee uit 'de echte
wereld' die goed van toepassing kwam bij het opzetten van de e-design
afdeling. Veel interessante projecten voor
deze Multinational en door ervaring en inzet meermalen gevraagd
complexe projecten van anderen over te nemen. Tevens vervangend
chair van de WEB board geweest: Bepalen van de Philips Design Global
webpresence strategie. (Zie portfolio)
- Program Manager voor Brand Design Management
(2002-heden):
Gestart als project manager, nu program manager van een klein team projectmmanagers. Deze taak startte voor 50% van mijn tijd in het midden van 2002.
Vanaf 2003 houdt ik me hier voltijds mee bezig: project manager
van alle Brand Design Management projecten voor de Vice President, die deze corporate taak in zijn
portfolio heeft. Als project manager heb ik me onder andere bezig gehouden met de implementatie van de Philips Brand Foundation
en Corporate Identity en later de Brand Positioning in de organisatie en het toepassen van de nieuwe Corporate Identity op Philips Design. Mijn huidige taken: Het begroten en uitvoeren van een jaarlijks Cultural Program om food-for-thought te leveren aan de creative direction management platforms (voor
12 mondiale vestigingen). Naast het ontwikkelen van de juiste tools, gaat het hier ook om
de deployment naar (alle) employees door middel van workshops tot 275 deelnemers.
Enkele voorbeelden van 'mijn' Cultural Program projecten:
- 2003: New Value Signs toolbox
- 2004: Triple Event (Brand positioning, persona, touchpoints)
- 2005: September Event (A sustainable design vision)
Zie dit artikel over de Chulha, het eerste concept uit de Sustainable design vision workshop dat is uitgewerkt. Voor het definitieve ontwerp hebben we in 2008 een IDEA award en een Red-Dot award gewonnen ! In 2009 zijn we finalist voor de INDEX: Award, mijn collega Unmesh uit India is geinterviewd. We hebben deze prestigieuze prijs zelfs gewonnen; bekijk de video en de ceremonie (vanaf 19 min). Bekijk ook de site van de Industrial Designers Society of America (IDSA). Ook heeft er een uitgebreid artikel gestaan in de Amerikaanse BusinessWeek over ons Philanthropy by Design programma, waartoe de September Event en het Chulha project ook behoren. De Chulha was het eerste uitgewerkte project, ook het volgende project, een Breath Counter om in een vroeg stadium longontsteking bij kinderen te ontdekken, is in de prijzen gevallen.
Doordat ik me met deze taak bezig houd, komen ook gerelateerde projecten op mijn pad, zoals het ontwikkelen van een eigen Philips font (2004) en het financieel project management van het Next Simplicity project (2005). Een en ander in opdracht van Global Brand Management, onderdeel van Corporate Headquarters te Amsterdam.
2011-heden: Hilaris te Schaijk
In 2011 ben ik samen met een compagnon een eigen bedrijf gestart, naast mijn werk bij Philips. Ons bedrijf heet Hilaris en het eerste product dat we hebben gecrëeerd is Chiggy; een lief klein meisjes dat met het toverspiegeltje op haar shirt kan veranderen in wie ze maar wil; en zo maakt ze vanalles mee. De site is bedoeld voor kinderen tussen 3 en 10 jaar. Bezoekers van haar site kunnen de creatieve avonturen meebeleven door middel van honderden leerzame activiteiten. Bekijk Chiggy's site en wordt lid om toegang te krijgen tot nog meer materialen !
<
Opleiding - Producties
>
|