Kijken, kijken. Soms kopen.
Als je door onderstaande foto’ schoolt lijkt het wel of ik alles mooi vind. Klopt ook wel een beetje als het maar iets aparts is. Voor mij dan, want de Opel B Kadett die ik had zijn er wel 200.000 van gemaakt, niet heel apart toen dus, maar nu 50 jaar later op zich wel. De zoektocht is de helft van de hobby. Voor motors vaak naar Groningen geweest, voor auto’s echt het hele lang al bezocht: Maastricht, Bruinisse, Eck en Wiel
Renault Deauphine – 4.5K
In Helmond ooit gaan kijken naar deze nette Renault Dauphine. Apart klein 1000 cc blokje achterin, wel aparte lijnen, maar toch niet echt iets voor mij bleek na bezichtiging. Had voor 4.5K de mijne kunnen zijn.
Fiat 850 Sport Coupe
Deze gaat hier vaker voorbij komen: In 2017 vond ik deze en was er wel van onder de indruk…
Fiat 1850 Sport – 6K
In 2023 greep ik mis op deze, puur omdat ik in de middag pas tijd had om te bellen vanaf het werk. Had voor 6 K voor mij kunnen zijn. Erg zonde: mooi klein apart modelletje. Kan echter geen Eriba caravan achter en daar keek ik toen wel naar, dat dat kon. Kleur zou ik zelf niet kiezen, maar niet echt veel keus als je toch al te laat bent…
Ford Consul Capri 1962
Deze heb ik zelf vanaf foto’s uit Zweden geïmporteerd in 2016/2017. Later die zomer de eigenaar nog opgezocht tijdens onze vakantie Denemarken-Zweden-Noorwegen. Prachtig apart autootje en de eerste poging van Ford om in 1962 de haaienvinnen in Europa te introduceren. Nog een prijs mee gewonnen ook nog.
Ford Taunus 2000 V6 GXL – 5K
Geloof het of niet, maar ook naar zoiets ben ik gaan kijken in Eerbeek, samen met Lon. Mooi van lelijkigheid, maar hij was te afgeragd…
NSU Prinz Sport – 6.5 K
De 600 NSU Prinz Sport is veelvuldig voorbij gekomen: aanvankelijk wat duurdere auto’s van 10 en 12K, maar onlangs in 2023 nog een besloten niet te kopen die slechts 6.5 K was. Moest nog wel wat aan gebeuren, maar zag er nagenoeg zo goed uit als deze die ik in 2017 vond.
Opel B Kadett
Zo een heb ik zelf gehad (die 2e foto) en sinds ik die verkocht heb zoek ik weer zoiets. De mijne ooit gekocht voor 2700 euro, maar die was saai beige. Deze is 1000 euro duurder, maar heeft een trekhaak zodat de inmiddels aangeschafte Eriba Pan Familie caravan er mooi achter zou kunnen hangen. Waarom heb ik deze toen niet gekocht denk ik nu…
Opel Olympia 1955 (7K)
Ook naar deze ben ik gaan kijken in Monster op weg naar het Circustheater. Zelfs Dominique vond hem mooi van buiten met die prachtige neus. Binnenkant was echter niet fraai en natuurlijk as ie weg toen ik (eindelijk zover was dat ik hem echt wilde kopen). Ik zag het al helemaal voor me met onze Eriba erachter (Photoshop).
Opel Olympia Caravan 1953 – 15K
Bij dezelfde leverancier in Monster kwam nadat de geel/witte wegwas deze te koop. Nou ja te koop…. Liever niet, maar als ik hem echt wilde moest ik er 15K voor neertellen. Dat doen we niet zomaar even… Prachtige neus en voorzien van trekhaal voor de Eriba, dat wel…
Opel Olympia 1957 Project – 3K
Ook hier gaan kijken met het gezin op weg naar een boswandeling. Was echt een project, maar daardoor ook voordelig. Had echter de verkeerde neus omdat hij weer een model jonger was…
Opel Olympia 1957 – 6K
Nog zo’n mooie zou je zeggen. Dus ik helemaal naar Bruinisse in provincie Zeeland gereden en dan binnen 10 seconden zien dat je de auto echt zelf gezien moet hebben en niet op Marktplaats foto’s kunt rekenen. Accu leeg, proefrit niet mogelijk: niet de beste verkooptechniek. Maar hier was het niet zo mooi als het leek en dus Zeeland rap weer verlaten…
Opel Record 1964 1.7 op gas – 2.5K
Gebeld maar niet geweest: Hij was erg goedkoop, maar er was iets mee… En ik wil geen auto op gas…
Opel Record C van 1967 – 4K
Te lomp en te lelijk, dacht ik ooit. Maart dit is wel een hele nette versie: 6 cilinder automaat: was te snel weg… Logisch
Peugeot 304 uit 1975, met hardtop – 4K
Helemaal naar Maastricht gereden voor een proefrit, op zondag geloof ik. Was allemaal net iets te shabby, maar voor 4K vind je ze nu echt niet meer. Die tweede foto is van een andere: slechts 2.5 K, maar ook die was snel weg. “Geld tellen + goedkeuring van de vrouw en dan pas bellen!” staat er wel eens onder een advertentie. Die ken ik, maar je moet er tegenwoordig echt bovenop zitten en bij wijze van spreken halsoverkop je werk verlaten om te gaan kijken, want anders vis je achter het net…
Volkswagen T1 Samba Ragtop 1500cc
Ik volg o.a. ook Kombi Kings al enige jaren: Oude Volkswagen T1 (en T2) busjes worden in Brasil helemaal gestript en opnieuw opgebouwd en in feite kun je alles zelf kiezen: raampjes, 9 zitplaatsen of camper, imperial of twee. Toen 22K voor een T1 en rond de 18K voor een T2, nu – een paar jaar later – gaat het eerder naar de 30 tot 40K voor een T1.
VW 1600 – 6K
Op het IKW in Wanroy al een keer staan kijken naar zo’n Volkswagen en later geïnformeerd naar deze. Met 6K was deze toen boven mijn budget.
Opel Kiemen Coupe Kadett uit 1965 – 6K
Voor deze Kiemen Coupe reedt ik helemaal naar Wolvega, en ook hier binnen 2 minuten zien dat het hem niet ging worden: Vertrouw marktplaats foto’s niet, foto’s in het algemeen niet: echt zelf gaan kijken. Opel Kiemen Kadett uit 1967 > Deze was heel slecht behandeld door de vorige (Zweedse eigenaar, prachtig model, maar te lomp mee om gegaan, was lastig weer netjes te krijgen.
Opel Olympia Record uit 1955 – 3K
Hier kwam ik ook voor naar Wolvega, maar bleek bij aankoop al verkocht. (website was nog niet bijgewerkt) Voor 3K de moeite van het bekijken waard. Stond bij die andere twee Opels hierboven, dus de moeite waard om Friesland weer eens (kort) te bezoeken… Jammer, maar was geen daily driver en een flink project voor ‘zomaar’…
Opel Record P2 coupe 1700cc
Deze stond ook in Wolvega, maar was nogal wat duurder geloof ik… : Blok zat vast, maak kwam een ander blok bij: prachtig nog van binnen en nieuwe originele trim en bumpers in het vet in de achterbak.
VW Karmann Ghia 1967 – 10,5K
Het zou super zijn als er ooit nog een Karmann Ghia komt. Deze uit 1967 was toen ruim boven mijn budget met dik 10K, maar het was een goede investering geweest: zijn nu zeker het dubbele waard. Moet dan wel een zijn van 1969 of ouder, want deze hebben nog een mooie knipperlichten die jongere modellen niet meer hebben. Hier ben ik toch wel fan van en dus ooit een hele pagina aan besteed. Inmiddels niet meer te betalen en vooral van 1970 en jonger en die zijn toch echt niet mooi genoeg voor dat geld.
Opel Record 1962 – 3,5K
Deze Opel Record uit 1962 werd aanvankelijk aangeboden voor 3.250 maar toen ik informeerde was ie al weg: verkocht aan een handelaar voor 3K. Die zette hem een dag later online voor bijna 5K, maar moest uiteindelijk zakken tot onder de 3,5K > De mensen zijn dus niet helemaal gek en trappen er niet in. Vorige eigenaar nog gecontact omdat ie bleef lonken (Hier zou.de Eriba mooi achter passen), maar die raadde me af om hem te kopen…
Opel A Kadett
Niet de gewone, maar de coupe is goed te doen. Deze is van een dorpsgenoot die druk is, maar binnenkort gaan we kijken als het goed is: heeft namelijk ook een B-Kadett in de collectie die hij wil verkopen. Opel Kadett A, B, C, D en E !
Peugeot 403 Station 1958 – 6K
Iets met een trekhaak zodat de caravan erachter kan, dat zou mooi zijn. Dat had deze en het is een apart model. Wel 2 nadelen: niet bepaald de originele kleur en een verschrikkelijk saai en basic interieur. Voordelen: bank kon plat om er een super festivalwagen te maken (voor de kids dan) en hij trok nog gruwelijk tijdens de testrit: schakelen aan het stuur. Dit was direct na het mislopen van de Fiat 850 sport en dus wel meteen gereageerd en in de autogestalt. Zelfs meteen aanbetaald. En toen thuis erachter komen dat ik zo’n grote auto nergens op een normale toegankelijke plek gestald kreeg. Uiteindelijk afgezegd met flink schaamrood op de kaken, want hier hou ik niet van. Aanbetaling kwijt en eerst maar eens goed kijken naar de stallingsopties.
Opel Kapitan 2.7 6 cilinder – 8K
Even gebeld voor de aardigheid, want dacht al dat die vraagprijs nu niet slim is. Hij moest even het restaurant uit om me te beantwoorden: was ie met zijn gezin in deze auto naartoe gereden. Als hij de auto zo vertrouwd, kan ik dat ook. Enorme (Amerikaans ogende) bak. Wel lekker, maar te groot voor mij. Niet eens zo gek duur, maar ik heb hem dan ook niet bekeken…
Ford Consul
Voor Wim van Schaijk van Museum Tractortron in Langenboom (waar 2 van mijn motors staan: De Hercules en de Francis Barnett) heb ik deze ooit gevonden. Prachtige man was Wim, we hielpen elkaar een beetje: hij kocht af en toe iets van mij als ik weer wat nieuws wilde en ik hielp hem aan deze Ford Consul die hij vroeger ook nog had gehad. Nog geen 6K in 2017, keurige prijs, want ziet er goed uit. Zal het museum weer eens gaan bezoeken.
Zoektocht gaat doorrrrrr…
Iets kleins tot max 4 meter kan ik thuis kwijt, zoals de NSU Prinz Sport of de Fiat 850 Coupe en inmiddels lijkt mijn aanvankelijke plek ook weer beschikbaar voor mij. De zoektocht kan dus weer gericht verder gaan: Geld geteld, vrouw akkoord én stalling (bija) geregeld. De truuk is echter om weer iets voordeligs te scoren, want met die beige Kadett van amper 3K had ik net zo veel schik als met die veel waardevollere Ford Consul Capri die ik daarna had. Daar won ik wel prijzen mee, maar het rijden over de dijken is met de Kadett net zo lekker, en daar gaat het om.
UPDATE: Op 27 Mei 2024 was de zoektocht ten einde: Hopelijk heb ik hier voorlopig en liefst nog heel lang plezier van
Ja, af en toe lukt de koop wel en kunnen we weer lekker hobbyen en rond touren: Een overzicht van wat ik eerder ooit reed.