Ik had de (tweede) Kadett net helemaal op orde en het oldtimerseizoen moest nog beginnen (Lancering SKOL), maar toen kwam ik deze tegen. Was al eerder met Dominique naar eenzelfde gaan kijken in monster: zelfde kleurstelling, nog ouder model met andere grille. Met Lon gaan kijken op een zaterdagmorgen en hoewel de basis goed is (gestrand restauratieproject waar al veel goed is aangepakt), waren er toch te veel losse eindjes voor iemand als ik: beter in ervan genieten dan eraan werken. Toen ik thuis afbelde volgde een aanzienlijke prijsverlaging. Extra opletten dus, maar ik denk dat er andere redenen achter zitten. Had mezelf beloofd nooit meer iets te kopen dat niet loopt. We gaan het zien…
Aan de slag
20250403 Stickers eraf !
Taak 1 was die lelijke stickers allemaal van de achterruit. Dat viel gelukkig mee.Verder hoedenplank tappijtje weggehaald en kokosmatten verwijderd, rondje gestofzuigd, banden opgepompt, wieldoppen eraf (wielen zaten inderdaad maar met 2 bouten vast), mistlampen vastgezet en geprobeerd aan te sluiten met schoentjes en krimpkousjes, radioruimte onderzocht (daar zit nu zoveel elektra dat de radio niet meer past), lampen getest (gelukkig zaten er veel peertjes bij, want het is nodig) en de ruitenwissers doen het ook nog niet. Er zal nog wel het een en ander boven komen drijven als we aan de slag gaan. (Versnellingspook stuurkolom voelt wel erg soepeltjes, die vind ik wat spannend). Maar goed, het begin is gemaakt…

20250404 Rondom gewassen
Stickers eraf en nu alles goed gewassen; dat ziet er heel anders uit. Het begin van enige trots alvast ! Toch wel heel wat meer auto dat het Kadettje… Ook wielbouten gescoord en alles fatsoenlijk vastgezet. Krijg alleen de achterklep niet meer open… Maar dat geldt ook voor de vordeursloten… Nog genoeg te doen. Morgen met de motor aan de slag met Lon.

20250405 Werken aan het blok – 1
Het was nog fris vanmorgen toen we begonnen, maar uiteindelijk ook in de zon aan de koffie. Vandaag was vooral een dag van onderzoek en kijken wat er besteld moet worden.
– Er zit voldoende olie in, maar die komt nog niet tot in het kleppendeksel-huis. We hebben wel de pakking daarvoor wel al gevonden in een complete bijgeleverde set, blijkbaar.
– Voor het water lijkt ook alles aanwezig: 2 rubberen slangen, klemmen en de radiator.
– De brandstof toevoer was een uitdaging, maar uiteindelijk zat de carburateur vol: slag aan filter, brandstotpomp open gehad, eraf gehad, alles doorgeblazen, maar na alles geprobeerd te hebben bleek dat het stangetje onder de ‘nokkenas’ onder in het blok was geplaatst in plaats van erboven op: opeens hadden we een mooie fontein. Wel meteen de lelijke pakking er tussen uit ende originele uit de set er tussen gezet.
– Elektra om te vonken was ook een zoektocht: Na alles goed gezet te en doorgemeten te hebben, lijkt de bobine defect. Lon kijkt of er een 6V moderne ontsteking beschikbaar is zodat ie zuiverder loot en makkelijker is af te stellen, anders proberen we een nieuwe bobine.
Als we deze vier opgelost en aangesloten hebben, zou ie moeten lopen. Setje bougie-kabels is daarvoor ook nodig. Mooi dat er voor deze oude auto’s nog zoveel leverbaar is bij specialisten. Daar betaal je dan voor, maar er is vaak wel een oplossing, zodat we hem hopelijk een volgende keer aan de gang krijgen als alles binnen is. > Bobine, bougiekabelset, condensator zijn besteld. Contactpuntje zat er nog een nieuwe bij.




In de middag kwam Rob meteen even kijken met stalen voor een nieuwe tapijtset. Met zijn handigheid ook meteen de hele achterban k eruit gehaald, maar die krijg ik niet schoner dan dit (wash, terpentine, Groene zeep). Meteen maar eruit gelaten om te kijken of we via de achterbank de achterklep open krijgen, want die gaat niet meer open… Ik zie het, maar krijg het nog niet opgelost, en de constructie is zo dat een arm toch te kort zal zijn…



20250406 Te weinig tijd gehad
Ik had grote plannen met de mattenset en de letters, maar het is er niet van gekomen… Wel de achterklap open gekregen door een kier onder het achterbank-rugleuning-paneel, met een zelf gefabriceerd stuk gereedschap. Inmiddels een noodoplossing aangebracht waardoor de klep netjes open gaat, maar op slot wordt een ander verhaal. Ook een foto gemaakt van het prachtige onderhoudsboekje met uitgestanste kader in de voorkant: na elke 1000 km beurt de pagina eruit scheuren en dan is de volgende beurt-km-stand weer netjes in beeld.


20250411 Letters erop
’s Avonds na het werk vaak geen puf meer, ook niet voor kleine klusjes en dus tot vandaag gewacht om de letters er met twee componentenlijm op te zetten. De balken houden een nachtje de druk erop, zodat e echt goed vast zitten. Ondertussen zijn de onderdelen binnen gekomen, dus binnenkort hopelijk een serieuze update alhier…

20250419 Hij liep, efkes op remvloeistof
Voordat we iets anders doen, eerst weten of het de moeite waar is: vanmorgen alle nieuwe onderdelen voor de ontsteking erop en hij wilde eigenlijk meteen de eerste keer al. Nou als volgende stap wat slangen werk regelen, zodat de motor wat langer kan lopen om goed af te stellen. Maar voor nu blij dat de eerste belangrijke ‘milestone’ is behaald.

Kliko-vulling?
Er is van alles bijgeleverd, maar als we daar 5% van gaan gebruiken hebben we het goed gedaan. De rest even bewaren tot einde project en dan alsnog naar de oud-ijzer-boer of de kliko in.

Veilig thuis
20250402 Wel ongezond zo’n oldtimer: Zaterdag met Lon ontbeten bij De BurgerKing en vanavond uitgebreid gedineerd met DirkJan bij de McDonalds… Maar hij is veilig thuis gekomen, dik 4 uur over gedaan al met al, maar alles goed gegaan.





Aankoopfoto’s
20250329 Zoals altijd eerst maar eens met de föhn en de stickerverwijderaar aan de slag, daar kan ik niet tegen. Dan eerst maar eens kijken of we hem goed aan de gang krijgen, die Opel 17R4A. In feite is hij dan prima om mee de weg op te gaan, maar er zijn nog wel wat klusjes om hem af, netter en naar mijn zin te maken…



Verkoopfoto’s
Er moest flink gepoetst gaan worden binnen, maar alles voelt nog erg degelijk (ramen, klinken, ontgrendelen, stuur, handschoenenkastje), het hemeltje is strak en wat er al aangedaan is lijkt goed en degelijk aangepakt. Mattensetje kan ook geen kwaad, maar vooral die stickers eraf…

Dit is al gedaan:
Nieuwe remmen
Nieuwe hoofdremcilinder
Motorblok gereviseerd
Nieuwe waterpomp
Nieuwe kabelboom
Inclusief gevarenlicht
Gereviseerde dynamo en startmotor 6v
Originele radio aanwezig
Nieuwe accu
Nieuwe continental classic banden
Electra werkt allemaal
Alle sleutels erbij
Met trekhaak voor de Eriba
Met trekhaak (alles 6V), maar ook met centrifugaalkoppeling (Olymat / Halfautomaat), dus in theorie kan de Eriba er wel achter, en dat is toch het gewenste totaalplaatje, al gaat het niet vaak voorkomen. Eerder maakte ik in Photoshop de combi al even, met die 1955 versie in dezelfde Sahara gele kleur. Kan nu hetzelfde, behalve dat de Eriba niet meer mee op kleur meer hoeft te zijn, merk ik nu.

Andere P1’s
De P staat voor Panorama (van de voor en achter ruit) en Olympia is de naam doordat de eerste Olympia werd geïntroduceerd in 1936 ter gelegenheid van de Olympische Spelen toen in Berlijn. Die rode heeft veel projectfoto’s en dus nuttig. Die zwarte heeft maar liefst 80 foto’s van hoe netjes het – puur in theorie – zou kunnen worden…




Andere Sahara-Gele P1’s






Brochures



Instrumenten
Technische gegevens
De Olympia Rekord ging met de Amerikaanse mode mee met zijn panoramische ruiten en vele chroom. Het benadrukte een geheel nieuw, groter koetswerk. Ten opzichte van zijn voorganger was hij 20 cm langer, 4 cm lager en 6 cm breder geworden. Er kwamen tweekleurenschema’s, banden met witte zijkanten, een ruimer interieur en dito kofferbak. Er kwamen twee- en vierdeursversies en drie- en vijfdeurs stationcars. Naast de 1500 cc motor kwam nu ook een tot 1700 cc opgeboorde versie ter beschikking, die 55 pk leverde bij 4000 toeren per minuut en een topsnelheid gaf van 135 km/u.
Vanaf 1958 kwam een halfautomatische versnellingsbak beschikbaar, de “Olymat”, of beter gezegd: de Fichtel & Sachs “Saxomat”. Auto’s die hiermee waren uitgerust, hadden geen koppelingspedaal nodig; men kon schakelen en wegrijden dankzij de centrifugaalkoppeling en tijdens het rijden schakelen zodra het gaspedaal werd losgelaten, doordat middels het vacuüm in het inlaatspruitstuk werd ontkoppeld.
Door al deze nieuwigheden was de P1 aanzienlijk duurder geworden dan zijn voorganger en dat kon klanten gaan kosten. Daarom kwam er een uitgeklede versie met verkleinde motor op de markt, de Opel 1200, die tot 1962 zou doorlopen. De Rekord P1 werd een doorslaand succes, in drie jaar werden er ruim 787.000 geproduceerd. Hoeveel knieën er bezeerd zijn aan de puntige, ver naar binnen stekende A-stijl is niet bekend. De productie startte in 1957 en stopte in 1960
Engine: | Four-stroke straight-four engine |
Bore × Stroke: | 85 mm × 74 mm (3.3 in × 2.9 in) |
Displacement: | 1,680 cc (102.5 cu în), 2 kleppen per cilinder |
Max. power: | 55 PS (40 kW) at 4000 rpm |
Max. torque: | 120 N⋅m (89 lb⋅ft) at 2100 rpm |
Compression ratio: | 7.25 : 1 |
Fuel feed: | Opel downdraft carburetor (licensed from Carter) with 30 mm Ø |
Valve gear: | Two overhead valves per cylinder, cam-in-block, pushrods and rocker arms |
Cooling: | Water-cooled |
Transmission: | 3–speed manual, column shift |
Front suspension: | Double wishbone suspension with balljoints, coil springs, and hydraulic dampers |
Rear suspension: | Live axle with semi-elliptical leaf springs and hydraulic dampers — Caravan has an extra leaf |
Brakes: | Hydraulically activated drum brakes, Ø 200 mm (Caravan rear Ø 230 mm) |
Body and chassis: | Steel unibody chassis with steel body |
Track front/back: | 1,260 / 1,270 mm (49.6 / 50.0 in) |
Wheelbase: | 2,541 mm (100.0 in) |
Length: | 4,433 mm (174.5 in) > Lengte 443 cm, breedte 161 cm en hoogte 149 cm. |
Unladen weight: | 910–975 kg (2,006.2–2,149.5 lb) |
Top speed: | 130–132 km/h (81–82 mph) |
0–100 km/h: | 20–22 s |
Fuel consumption: | 10.0–10.5 l/100 km – Euro 98 – 40 liters |
Motoroliecapaciteit | 3L |
Koelvloeistofcapaciteit | 8L |
