Ik had er al weer op tijd zin in en dus lekker op tijd van start met de plannenmakerij: Ik moet het mezelf makkelijker maken dan vorig jaar en het moet wat meer entertainend zijn. Ook bouw ik hem weer degelijk, zodat hij eventueel weer door kan naar een straat-artiest. Als ik dit schrijf is het nog niet eens half april: ik ben er op tijd bij… Zie hieronder de making-of van mijn 2025 deelname.
Vette foto’s van Hoffotograaf Roy


Alvast snel (aardige) foto’s van de optocht
Er zullen vast nog meer en mooiere foto’s komen, maar hier alvast een snelle indruk. (Opklikken voor groot) Dank onder andere aan Anita, Annelieke, Jeroen, Johan en Peter.








Prijsuitreiking met de VIM: 1e prijs voor Figo Frenabis
Van 7 naar 11 naar 16 leden; worden een flinke club ! Het was weer leuk op het podium met de 13 VIM deelnemers van dit jaar. Maarliefst vijf nieuwe leden de button op kunnen spelden. Marcel 3e, Eric 2e en ikzelf (voor de derde keer achter elkaar, in drie deelnames) de eerste prijs. En ik begin pas net warm te draaien. Nou al zin in volgend jaar, en de VIM BBQ natuurlijk !


Heel aan de start !
De bouw zit erop, hij staat een nachtje gestald bij Ed en Daisy. Morgen gaat het weer los ! Onderweg nog even 2 foto’s geschoten tegen een mistige achtergrond.



Is ook deze creatie weer te koop?
Jazeker, ook deze komt weer te koop. In principe tegen kostprijs, zodat ik weer een potje heb voor volgend jaar. Degene die hem over neemt heeft dan voor weinig iets moois, want de uren stopte ik er graag in en worden niet betaald. Dinsdag 4 maart komt er een advertentie op Marktplaats en kan er geboden worden. Kom wel met een auto-ambulance of flinke aanhanger, want hij is 185 cm breed en 550 cm lang. Ken jij een straat-artiest die dit wel kan waarderen, stuur de link dan even door. Waarvoor dank. (Blijft de TrikeBike in Schaijk, dan is er een speciale ‘Moesland korting’.)
https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2241722708
1 November: Ik mag gaan beginnen
20241025 De bogen van Twan
Bijna dan… Gratis pijpen gekregen van Twan die dit jaar heel mooi van pas komen. Theo heeft ze mogen buigen bij zijn maatje in Oss. Al de rest is ook al op maat gezaagd: vanmiddag alles verzamelen en dan rol ik volgende week alles naar Theo in de aanhanger en dan hebben we alles bij elkaar: dat werkt lekker. Kan goed snel gaan dit jaar door de ruime voorbereiding. Dan rap plaats maken in de schuur, want hij kan nog niet bepaald binnen…
20241027 Het mega zware V8 blok van Lon
Om het blok in een keer te ‘monteren’, moest er nog een en ander gebeuren. En omdat ik hem kant en klaar mee naar Theo wil nemen, maar alvast een eind voorbereid: Alle zuigerstangen eraf slijpen, alle zuigerringen voor het gemak verwijderd, alle zuigers erin geplaatst (allemaal boven vond Lon het mooiste) en vervolgens op maat zetten en aan de binnenkant vast kitten. Wellicht nog effe vast prikken met het lasapparaat. Ook de elektromotor voor de ventilator is voorbereid. Alleen nog gaten maken om het geheel met draadeind vast te zetten op het frame.



20241101 De eerste bouwsessie met Buurman Theo
Ik had het dit jaar zelf gruwelijk goed voorbereid: 9 maanden de tijd gehad en dus kon alles op de aanhanger helemaal mee naar nummer 6. Het was echt een kar vol…


Vervolgens eerst de vooras gedaan en daarna de achteras: dat ging vlot. Koplamp van SJohn’s rommelschuur: handvat voorop omdat ik (vooralsnog geen differentieel maak en sturen dus lastig zal worden…Überhaubt de vraag of er genoeg druk op de vooras komt om een draai in te zetten…




Uiteindelijk kwamen we zelfs nog toe aan de bogen: even twee setjes bepaald (helemaal hetzelfde zijn ze niet, maar twee dezelfde setjes ging prima. Zo konden we zelfs aal een begin maken met de connectie tussen voor en achteras, daar zit een meter of 4 tussen… Morgen mag ik al weer terug omdat volgend weekend weinig uit haalt. Basisconstructie zal morgen een heel eind af zijn denk ik, daarna komt nog wat precisiewerk…

20240102 De mijne is 5 meter
Ik mocht meteen de volgende dag al terug komen van Theo: het was droog en tot de sprintrace van São Paulo konden we even aan de slag. Een lastig karwei vandaag, maar ‘in het werk’ mooi opgelost. We gaan voor 2 stangen naast elkaar ipv boven elkaar. Minder stevig, maar de kracht komt toch vooral op de achteras en volgens Theo meer dan stevig genoeg. Links het aanvankelijke plaatje met rechte buizen, maar dat is niet mooi. Daarom wat inkepingen gemaakt en bovenaan hol gebogen. Nu klopt het. Hij werd echter wel 70 cm langer hierdoor (van 430 naar 500 cm en bij is ook een stuk lager geworden. Ook is de balk boven de achteras geroteerd waardoor alle vervolgstappen wat lastiger zijn, maar ook dit jaar geldt de regel: Tis maar voor de carnaval ! Zo precies hoeft het allemaal niet en we lossen het wel weer op.


We hebben wel al half besloten wat we achter toch een differentieel moeten maken want met 80 cm wrijving gaat ie nog niet misschien de bocht om. Het handvat aan de vooras heeft zijn nut al bewezen. Plan is de Chinese bloklagers toe te voegen door de achter as door te slijpen, elke kant een bloklager erbij en dan weer – op 2 mm na – naar elkaar duwen: dan lijkt het net 1 as, maar kan de ene wel stil staan terwijl de andere de bocht om rolt. Dan is er nog gruwelijk veel wrijving en weinig druk op de vooras, maar dan maken we in ieder geval kans dat ie de bocht om wil…
Vervolgens alvast de eerste sierboog aan de buitenkant toegevoegd, dat was al best trial en error om hem mooi passend te krijgen, nou de tweede nog hetzelfde zien te krijgen: “Da make wij!” Wel mooi dat het nu allemaal losse bogen zijn zonder connectie-punt. Dit gaat helaas nog wel veranderen omdat er oa nog een stuurinrichting moet komen. Even kijken hoe ww dat mooi op kunnen lossen. Da’s voor later: voor nu staat ie achter in de wei geparkeerd; volgende keer weer verder.



20241109 Differentieel helpt veel
Vandaag eerst herstelwerkzaamheden: We hadden de as zonder differentieel gemaakt, maar zoals hierboven al aangegeven stuurt hij dan echt helemaal niet. Zelfs de wei in duwen is schuren ipv sturen. As door midden, extra set bloklagers besteld en afgestopt met regering (Die nog even netjes glad slijpen. Dan aan de andere kant nog vastzetten met een lasdruppel). Nou stuurt ie opeens verrekenen en is er hoop dat het zo soepel gaat dat de stuurinrichting voor ook echt gaat werken.


Onder het zadel (en in de foto hierboven zie je het vrijloop tandwiel al zitten. Complete fiets gekocht voor een tientje om het krank-stel van te gebruiken. (Wielen, zadel en stuur komen wellicht ook nog ooit van pas) Zadel erop, meten en lassen maar. Ervoor gekozen om naar beneden te trappen ipv lui omhoog zodat er geen kettinggeleiders nodig zijn om de ketting de bocht om te helpen: nu is het gewoon 115 cm rechtdoor. Ketting scoren en dan kunnen we het proberen: wellicht wel 1 spanner om hem goed strak te laten staan… Volgende week weer verder; dan minder herstelwerkzaamheden en meer vooruitgang. (We hebben namelijk ook de bogen losgeslagen en de as-balk weer horizontaal gezet, dat maakt alle vervolg stappen een stuk makkelijker)



20241115 Remmen en sturen
Vorige keer wat herstelwerkzaamheden, waardoor vooruitgang minder zichtbaar was. Vandaag stuur en reminrichting gemaakt en aan het eind nog even het blok voorbereid. Nog een keer of 2 bij de grote constructeur en dan kan ie naar binnen. Nog wel een bietje lelijk veul-ijzer-plekje rechts van de panzitting, maar eerder geleerd dat drinken en iets lekkers ook een plekje moet krijgen. Plankje erop maken en dan kistje met lekkers erop. Voor de balans komen de accu’s aan de andere kant. Ook kettingen gekocht om hem ook daadwerkelijk voort te kunnen bewegen.






Volgende keer (5) :
Motorblok bevestiging, Uitlaten, Stuur ronder, Pijpje nummerbord, Knik in neus, Achterlichten
Laatste keer (6) :
Ketting, tandwielkast en spanner, Hoornbevestiging, Voorwielbouten inkorten, Gaten bedieningspaneel, Stuur oogjes, Stuurkabels en naar huis fietsen
Binnen in de bouwschuur:
Schuren, lampen, bedrading, nummerbord, gasgever, handvat, 8-ball vast, schilderen, koelventilator, koplamp, schakelaars: blik eronder, Rugleuning, Achterlichten rood maken, voorlamp
Stroomplan:
24V: Ventilator, nummerbord
12V: Vijf-tonige Hoorn, (Oude hoorn), Microfoon, LED voorlamp
00V: Schakelaar alles uit, ergens onderop.
20211122 Weer meters gemaakt
Motorblok kan er vast op, uitlaten helemaal voorbereid, achterlicht beugels erop (lassen ging niet: lampje bleek van plastic en hij smolt nogal snel, stuur wat rond gemaakt, knik bij de voor-as: veel mooier. En als laatste het nummerbord aan het stuur bevestigd en daar een rem op gemaakt. Zie op de grote foto hoe de knik voor het net weer even subtieler en mooier maakt. Volgende week nog en dan mag ie naar binnen !







20241123 Electronica aftrap
Accu’s uiteindelijk besteld (elk jaar nieuwe als je je creatie verkoopt…) en nu kon ik alle electronica goed testen. Het koplamp pitje werkt nog gewoon, maar past er niet goed in: tzt nog even passen en meten: led is beter / zuiniger en wordt niet warm. De 5-tonige hoorn voor het eerste getest: niet van harte maar hij werkt wel, ook de Chinese megafoon met Amerikaanse teringgeluiden werkt prima en als laatste het vibratie-verwarming-autostoel-kussen gesloopt om er een mooi compact elementje van te maken: twee t-shirts over elkaar zodat het pockets ontstaan om die tril elementen in te doen voor een lekkere tril knuffel. Ik heb het verwarmingselement mooi laten zitten, voor het geval het koud is met de optocht: heb echter wel gekozen voor een heel mooi klein accuutje voor aan de riem, maar met het verwarmingselement aan zal die het niet heel lang vol houden…




20241129 We zijn er nog niet
Ik dacht dat we hem vandaag wellicht af konden krijgen, zodat hij mee naar huis, naar binnen kon. Maar er stonden nog wat kritische taken op de agenda waardoor de laatste frot dingen nog niet zijn gelukt. Omdat de uitlaten wel bevestigd zijn heb ik hem wel al kunnen testen: thuis in de schuur gezet.
– Als eerste de uitlaten erop gezet, dat was zo gepiept. Kijkt geweldig dat achteraanzicht!
– Toen de ketting erop leggen, dat viel nog niet mee en ook de spanner die ik had bedacht gaat niet werken door de connectie-stukjes. Oplossing is echter nabij: een rol in plaats van een geleider, zodat die connectie-stukjes niet blijven hangen.
– Toen de stuurinrichting: Alle oogjes gezet en aan de stuur kant slim opgelost, maar aan de voorkant is de slag wat klein. Daarnaast wil ie niet naar links: dat komt omdat door de knikken die we erin gemaakt hebben de stuurinrichting onder een hoek zit: volgende week afslijpen, recht vast lassen en de ooghaken op de as zetten: dan zou er voldoende ruimte moeten zijn om ook linksaf te kunnen. Slag blijft klein, maar daarom zit dat handvat eraan. Door de ogen op de as zelf te zetten wordt de slag ook langer en kijkt het mooier. Weekje uitstel, maar komt goed.
– Ook besloten om het startnummer niet op het stuur te maken en ook niet rond te laten draaien; te risicovol… En zo past het op zich ook mooi.
– Omdat ik de uitlaten netjes wil houden meteen getest door hem naar huis te fietsen: hij veert flink met mij erop, waardoor de trappers dicht bij de grond komen, ketting nog spannen, stuur nog maken en het stuur is wel erg breed waardoor in en uitstappen toch nogal lastig is: even aankijken…
– Maar… Hij kan binnen, zoals voorspeld moet de deur open: morgen even meten, maar ik vrees dat ie eerder 6 dan 5 meter lang is…





20241130 De mijne is 5 meter 30
Prachtig weer vandaag en omdat ie al thuis staat kon ik mooi buiten met de slijptol aan de gang om alles netjes en lak-klaar te maken. Alles is geschuurd en met wat (hout)plamuur de laatste lasnaadjes dicht gesmeerd. Dat nog even schuren en dan kan er in theorie geverfd worden. Ook de verstelbare kettingspanner aangepast zodat geleiding-revetten niet nodig zijn; zit toch onder het zadel dus ik heb er geen last van. En even goed opgemeten: geen 6 meter lang, maar met 530 cm toch 4 keer moeten steken om hem in de schuur te krijgen… ’s Middags nog het juiste pitje gescoord voor de koplamp. Kosten; 2 pilskes.



20241204 Testje
De knikken allemaal glad geslepen en toen nog geplamuurd om de lasnaadjes weg te werken. Voor de veiligheid even primer erover en dan zie je dat het nog verre van perfect is, maar gelukkig kies ik steeds voor Hammerite, die een mooi en hobbelig effect heeft, dan zou het alsnog strak moeten worden. Met name bij de connectie van de bogen was er nogal wat plamuur nodig: nog even schuren en primen, dan kan er geschilderd worden. (opklikken voor groot)


20241206 De laatste buitensessie
Allerlei kleine laatste dingetjes en nog 1 grote klus: de vooras opnieuw (recht) vast lassen. Een opeens stuurt hij als de beste. Ook rondom het zadel de constructie weggewerkt met plaatjes. Geeft wat meer body en kijkt rustiger. Als laatste klusje even 2 gaatjes gemaakt met de plasmasnijder om toch de kabel van de koplamp via het frame naar het bedieningspaneel te brengen. Nu kan hij voorlopig binnen blijven staan en kan ik er aan werken als het me uitkomt. Ok moi ! Theo de buurman, kei bedankt voor de gezellige samenwerking.



20241207 Hij staat nu echt binnen
Ik kan nu lekker aan de gang, maar heb al bekeken dat ik voor kerst klaar ben als ik niet oplet, dus we gaan het maar eens rustig aan doen… Vandaag alles verder schilderklaar gemaakt: Grootste bramen weg slijpen, wat plamuur en dan wat primer erover. Dan doe ik eigenlijk al te luxe, want…. Tis maar voor Carnaval! En alvast een touwtje getrokken om straks de stroomkabel voor de koplamp mee door de pijp heen te trekken. (lukte niet met de stugge dradentrekker, maar wel met een stuurkabeltje.)


20241208 Ja, die is zo af…
Vandaag alles schoongemaakt, afgeplakt en geschilderd, maar ik weet dat ik hem nog een keer buiten moet rollen, want dan zie je pas echt hoe slordig het nog is… En de onderkant, die je wel ziet van een afstandje, die moet ook nog… Dat kijkt in ieder geval alweer heel anders, zo in het zwart.






20241213 Wat een prachtige kleurcombi wordt dat !
Vandaag eerst bij daglicht alles bijgewerkt, want al heb je er 10 bouwlampen op, buiten zie je pas echt wat je hebt. En even de onderkant gedaan: zo kan ik er wat beter bij. Daarna alle tape eraf en een paar blauw-accenten aangebracht: wielen, stuur, rem, zadel, koplamp, blok. Meer blauw komt er niet op, wel nog wat rood: uitlaten rood van binnen, rode handvatten, propellor achterop en de bord-rand. En dan met wit kleine accenten waar het uit komt. Pas als al het schilderwerk af is (die wielen aan de binnenkant wordt nog een hele klus, dus misschien laat ik ze zwart), kan ik gaan ‘afmonteren’, maar dan nog heb ik hem voor kerst af vrees ik 😉




20241214 Het ruikt een beetje vluchtig
Thinner voor het grove werk, terpentine voor als het er echt af moet en wasbenzine voor we van start gaan met schilderen. Bietje haai ben ik… Vandaag alles van gisteren een tweede lekkere dikke laag gegeven en het andere wiel de eerste ronde. Zadel ook. Handvat van de gasgever bleek zwart te zijn ipv rood, dus die hebben we net als de binnenkanten van de uitlaten mooi rood gemaakt. Dit kan allemaal nog twee-en-een-halve-maand opdrogen……. Rechterwiel kan de afplaktape al af: matige foto, maar kijkt strak zo. Straks nog wat bandenzwart erop voor extra dramatisch effect.




20241215 Efkes mar vandaag
Vanmorgen eerst naar de oldtimer tram tor rit gaan kijken in Den Dungen en bij thuiskomst effe een paar kleine klusjes gedaan. Blok erop was wel een belangrijke en goed gegaan: elektromotor moest er eerst in voordat de draadeinden in de weg zaten. Past allemaal strak. Er zit nog te weinig wit en rood in de wagen, maar dat gaat op zich nog goed komen met details: bedieningspaneel is alvast wit en propellor wordt rood. Whiotewalls banden zou toch mooi zijn: Ga ik nog iets op verzinnen en geval van tijd over. En die kans is groot.




20241220 Verkansie !
Het is vakantie: om 13:00 uur kon de laptop dicht en kon er weer even geknutseld worden. Tijd voor de details en de laatste schilderklusjes (Alle bouten worden rood en ook de uitlaat randjes zijn nu kei strak). Pas daarna mag ik van mezelf met de electronica en zo beginnen. Even goede stroomkabels gehaald bij Jan Megens, maar die waren net zo duur als de whitewalls die ik liefst wilde bestellen. Deed ik echter niet want is gekheid: ik heb tijd zat. Daarom eerst 45 minuten alvast 1 wiel helemaal netjes afgeplakt, dan dan binnen 7 minuten een whitewall heeft gekregen. Morgen nog een keer en dan is =het een hoogglans whitewall.



20241221 Kleine klusjes
Het linkerwiel voor de tweede keer en het rechterwiel helemaal afgeplakt en een eerste ronde gegeven. Toen de tape er af mocht was het toch wel even schrikken: ik dacht dat ik strakker had afgeplakt. Maar ja, tis maar carnaval, zullen we maar zeggen. Een keer is het goed genoeg. Zegt de man die vervolgens met een penseeltje wat slordige plekjes elders op de TrikeBike ging bijwerken. Maar goed dat ik 3 propellers had besteld want ik heb er al een doormidden gehakt. Inmiddels wel een goede oplossing die ik me van vorig jaar herinnerde. De gasgever is een grappig detail, zolang hij het doet…


20241222 Was geen leuke klusdag
De stroomkabels hebben voldoende capaciteit, maar zijn daardoor zo dik, dat ik niet beide kabels door hetzelfde gaatje in de buizen kunnen. Touwtje sprong los, weer opnieuw met de staalkabel terug naar voren zien te komen. Het zat niet mee en alles wel 10 keer geprobeerd. Het korte stuk voor de 5 tonnage hoorn is gelukt, maar voor de koplamp voor de veiligheid linksom nog maar wat gaten geboord: ik zie de staalkabel, maar het gaatje is te klein om hem te pakken. Morgen mag ik een dikkere boor lenen van Theo, wellicht dat het dan wel lukt. En dan moet de kabel nog wel helemaal terug getrokken worden… Als afwisseling maar alvast even de trappers vervangen, want een stond helaas op afbreken.


20241223 Backupdag
In de kerstvakantie moet er altijd gebackupped worden, maar da’s ooit lang wachten en dus tussendoor boor 13 bij Theo geleend, met moeite het gat groter gemaakt en toen kon ik de staalkabel wel meteen eruit krijgen. Met Dominique de stroomkabel voeren en trekken en dat was toen ook maar een 4 minuten klusje. ’s Avonds nog een 5 tonige hoorn (met 6 uitgangen?) bevestigd: iets te dunne slangetjes en dus even in ‘kokend water’, even oprekken en toen gingen ze er over. Nog even uitvogelen hoe die klemmetjes werken…

20241224 Tis zo leuk
Ik kan gewoon nog een olling deelname maken, want hij is dit jaar echt af en dan moet ie gewoon twee maanden wachten onder een lakentje. Ik kan er ook niks aan doen; ik vin het gewoon leuk… Koplamp aangesloten en getest. 5 tonnage hoorn aangesloten en getest. Achterlampen gemonteerd en ik kan gaan beginnen met de stuurkabels, maar da’s ook maar een 15 minuten klusje. De kabels zullen in theorie zeker sterk genoeg zijn, maar 1 slagje dikker was ook OK geweest,,, En nog 2 kabelgaten dichtgesmeerd en het schakelpaneel en accu-houders voorbereid.




20241226 Gisteren rustdag blijkbaar
Elke keer een uurke of twee zo tussendoor, maar blijkbaar gisteren niet. Het was eerste kerstdag. Vandaag kleine klusjes gedaan: De keolventilater van de V8 montageklaas gemaakt, Die tering harde speaker onder mijn kont gemonteerd, nog enigszins ver weg. De lamp vastgezet met kit en een dot staalwol erachter zodat ie mooi klem zit en de houder van de microfoon van die teringspeaker op mijn ‘dashboard’ gemonteerd. Lekker druk daar.




20241227 Pielklusjes
Op de 21e plaatste ik een foto van de hwitewalls die ik zelf geschilderd had, maar nog niet bepaald ter reden o0ver was. Vandaag met de penseel aan de gang en nu is het een stuk strakker. Strak genoeg in ieder geval. Ook de massieve stalen as wat meer tot zijn recht laten komen: kaal geschuurd en blanke lak erover. (En dat rood bijgewerkt: foto vervangen voor nette versie)


20241228 Uurke gefrot
Vandaag de stuurinrichting ‘aangesloten’. Lijkt goed te gaan werken. Kabeltje had in theorie iets dikker gemogen ivm slijtage langs de buitenste ringen, maar het zou sterk genoeg moeten zijn. Aan de stuur kant anders opgelost omdat de uitslag best groot is en de klemmen dan tot de oogjes zouden komen: alles om ‘de stuurkolom’ gedraaid en daar vastgezet. Alles is af, alleen nog alles rondom de electra, accu’s, bedrading, bedieningspaneel. Op de zondag heb ik dat enigszins voorbereid door alle kabels onderlangs naar het bedieningspaneel te leiden. Ik kan nog een beetje voorbereiden, maar dan Lex een keer nodig voor de juiste aansluiting.


20250108 Tijd voor een proefrit
Al dat werk en dan met een kapotte ketting langs de kant staan, dat zou sund zijn. Daarom maar even een paar onder meter proefritje en dat ging prima. Ketting knarste wel bij het op gang komen, dus tijdens de optocht maar even laten duwen af en toe… Ging verder prima. De uitslag van het stuur is ruimer dan de uitslag van de sturende voorwielen, dus hij raakt het frame. Bietje bijtippen naderhand. Hij is wel lang met zijn 550cm, maar wel wat iellekes. Startnummer bord zal wat volume geven, maar daar ga ik nog even naar kijken. Vooralsnog een vette bak !




20250110 Kleine klusjes
Dit zijn zo’n kleine klusjes: die verdienen niet echt aandacht, maar vooruit… Links het blik voor de accu’s en rechts de rode kruis kit voor drank en versnaperingen. Rechts is wel belangrijk: het zakje waar de mini accu in moet voor aan mijn riem: ga ik zelf proberen te maken, zonder dat ik Tas van Sas nodig heb ;-). Dacht ik, afspraak gemaakt inmiddels om het toch even stevig vast te naaien…



20250112 Volgende stap betreft de elektra
Een foto van de bovenkant van het schakelpaneel in wording en daarnaast twee foto’s van de onderkant om de kabelboom zo onzichtbaar mogelijk weg te werken, zonder dat deze de achter as raakt. Alles werkt nog steeds dus goed gelukt. Van de week met Lex alles goed aansluiten.



20250114 Het lijkt rommelig, maar het is vooruitgang
Ik herinnerde me nog ongeveer hoe vorig jaar alles aangesloten is, dus heb alle minnen alvast aangesloten. Volgens mij hoeven we dan alleen nog de plussen door te lussen en via de master schakelaar te onderbreken. Heb wel 12V en 24V door elkaar, dus wacht toch even tot Lex komt meekijken 😉 Accu’s subtiel verstopt min mooi passend blik: kabels via een gat in de bodem onzichtbaar naar het witte schakelpaneel. Alles geknepen, gesoldeerd en een krimpkaasje eroverheen: zou allemaal goed moeten blijven zitten zo…


20250117 Effe naar de Reek
Accu in blikkie, blikkie in tasje, tasje aan riem: stroom voor trildingen. Ik had hem zelf al op maat in elkaar gelijmd, maar Sas heeft hem even rondom vastgenaaid en mooi af gemaakt met een klittenbandje en zo. Helmaal af ! Dank Sas.


20250124 Over de helft
Wem zijn begonnen, maar met 12V en 24V door elkaar, 2 accu’s, 5 apparaten en een hoofdschakelaar ging er toch iets mis en zijn er twee schakelaars doorgebrand: even weer 5 voor nog geen twee euro bijbestellen. Het werkt nu wal allemaal, maar even wachten op de schakelaars, dan kan ik het netjes afmaken en wegwerken. Update 20250202: Zo snel ging het niet. Lassen werkte niet en nu dus een oplossing met een bout en moertjes. Ook de schakelaars en kabels gaven nog wat problemen doordat de schoentjes verkeerd waren vastgeknepen en zo dus makkelijk los schoten. Nu alles gesoldeerd, zodat het er sowieso niet meer uit kan. Hoop ik.

20250125 Meer elektronica
Vandaag geprobeerd op zijn kop te lassen, maar dat bleef niet plakken… Op naar de volgende poging voor een veel te luxe oplossing om de kabels weg te werken… Daardoor tijd om de electronica van het pak voor te bereiden, dan kan er morgen genaaid worden. Ik heb een autostoel-massage-ding gescoord voor weinig en daar alle techniek uitgesloopt: 2 tril sensors gaan er naar mijn pols (draadjes verlengd) en de andere vier op borst en buik. Als er na de optocht nog accu over is, maar de verwarmingsmat ook nog aan 😉

20250126 Da’s efkes geleje
Da we zo lang genaaid hebben samen… 🙂 (Foei papa!) Toch bijna 2 uur over gedaan om 6 vakjes op shirt 1 te naaien, het verwarmingselement vast te zetten en shirt 2 (van slechts 4 euro per stuk ) erover te naaien. Nu is het een kwestie van aantrekken en de afstandsbediening en voeding door mijn leren motorpak ‘naar buiten’ te brengen. Alles werkt nog, dus da’s ook fijn !




20250207 I love it when a plan comes together
De laatste echte klus was het blik onder het schakelpaneel maken, de schakelaars installeren en zorgen dat alle kabels er zo in passen dat alles nog werkt. Dat is gelukt ! Lassen lukte niet, dan maar een bout er doorheen, afstandhouders, vleugelmoertjes en de achterkant open slijpen zodat de kabels mooi onder het frame weggewerkt kunnen worden. Waterdichte beschermhoesjes over de schakelaars, iets van een beschrijving ernaast en dan hopen dat alles ook nog werkt als ik hem 2 km naar het centrum van het Moesland heb gehobbeld. Naast bandenspanning en accu’s laden is er vooral nog een goede poetsbeurt nodig… De volgende ochtend was het snel klaar: Power, Lamp, Hoorns, Sirene, Propeller.



20250228 Klaar voor vertrek
De banden zijn opgepompt, de accus geladen en het bord is ook af. We kunnen !

20250302 Op naar het dorp
Liefst breng ik de creatie een dag eerder al naar het dorp: dat geeft rust op de maandagmorgen en is de ultieme test. Hij mag een nachtje logeren bij Ed en Daisy, dus dan hoef ik morgen nog maar een stukje te rollen voor ik bij de start ben. Do was Koenken en dus was Theo zo aardig om achter me aan te rijden met de knipperlichten aan. Ging allemaal heel soepel. Even aantrappen, dan fietsen, veert lekker. Tempo kan best hoog en de rem doet het aardig. Fijn, als er nou iets kapot gaat is het jammer, maar hij vertrekt heel aan de start!



De inschrijving
In December toch maar alvast ingeschreven, met volledige uitleg van het idee, zonder al te veel prijs te geven…

Nog meer inspiratie
Dit is echte inspiratie: Abacus Theater. Ze waren in Rosmalen tijdens een motor event, dus dat was twee vliegen in een klap. Bekijk hier meer foto en film.

Inspiratie
Toen ik onderstaand plaatje zag wist ik meteen wat het ging worden voor 2025, en ik had er ook al iets van een idee bij: dat komt bij mij meestal later. Geen echt racemonster maar wel iets MadMax achtigs in steampunk stijl. zoals ik dat eerder op mijn eigen manier invulde. Ik moet wel zelf trappen, maar de mijne is zeker een meterke langer…







Eerst een half jaar alles verzamelen
Het is nog veulen te vroeg. Eerst maar eens alles verzamelen, want anders heb ik hem (Weer) Keuls te vroeg af. 1 oktober of 1 november beginnen. Helpt ook om wat minder kosten te maken dan vorig jaar: alles netjes terug gebeurd bij de verkoop, maar met meer tijd, dus ook tijd om perfecte en voordelige oplossingen te vinden. (alles met een groen bolletje is geregeld!). Die gashandel met motorgeluid van vroeger probeer ik in het zwart aan te komen, maar dat valt nog niet mee: misschien expres voor de vrolijke kinderversie gaan 😉

20240928: Nog een maandje, dan gaan we beginnen
Op 1 november staat de aftrap gepland bij Theo. En dus is het ‘de hoogste tijd’ voor wat voorbereidingen. Meer zelf doen, minder kosten en dus goed voorbereiden. Het vrijloop tandwiel voor de achteras kwam vandaag binnen bij de fietsenmaker (want die durfde ik niet in China te bestellen), Bij Arno nog wat ijzer op maat mogen halen, de achteras (breekijzer van 200 cm) de koppen eraf en schoon geslepen, en met Theo even gekeken wat de plannen zijn en wat ik voor heb bereid. Wellicht gaat hij de bogen toch walsen van het ijzer dat ik van Twan heb gekregen: alternatief is dat we sleufjes gaan slijpen, ombuigen en dicht lassen: minder mooi, maar ook minder kosten. Vorige keer 200 euro voor de drie hoepels, dat wil ik niet meer; principe kwestie.




De As is 180 cm breed, waarmee de wagen zo’n 200 cm breed kan worden max. Breed is mooi, vooral omdat ie voor smal is. Maar dan kan ik al niet terecht in het fietsenhok, want die deur is maar 170 breed. Dan moet ik naar de oldtimerschuur (heeft nog nooit een oldtimer ingestaan, was wel het plan ooit), maar dan kan ie maar 410 lang worden, als ik hem schuin zet 480 en als ie door de deur steekt (koud) kan ik nog langer. Denk dat hem dat dan toch maar wordt, beetje handelbaar houden en fijner / warmer bouwen.

20240712: Blok is uitgekleed en opgehaald
Een prachtig aanbod van Lon en nog ‘leeg gehaald’ ook nog om hem niet té zwaar te maken. Een dikke 8 cilinder uit een Ford Windsor CID 5-liter van 316 PK, nog met de zuigers erbij. Straks deels in de juiste kleur en dat extra gewicht achter de achteras kunnen we nog wel eens iets leuks mee gaan doen ! De vorken zijn te lang dus de zuigers kunnen er nog niet in: even met de slijptol nog wat gewicht besparen… Bijna sund.








20240706: Weinig kosten is de sport
Deze editie is de sport om zo min mogelijk uit te geven en geduld te hebben tot ik het voordelig of gratis aan kan komen. Zo kwam ik op een panzitting van 35 voor 15 euro, 2 sets chrome tafelpoten voor de 8 cilinder uitlaten voor 10 en 15 euro: de helft van wat ik eigenlijk nieuw van plan was en nog dikker ook nog. En een stoelmassage voor 14. Zo blijft het leuk en kan ik ‘geduld’ oefenen…



20240628: Met Rob en Sas terug naar Kelders.
Nieuwe plannen voor de stuur inrichting voor en dus andere onderdelen nodig. Alles uitzoeken voor 2 euro de kilo… Heerlijk
20240608: Mooi rustig afval hergebruiken
Rustig op mijn gemak bij Arno de achteras constructie bij elkaar verzameld uit afval, en ook de stuur en rem inrichting. Niemand in de buurt, mooi staan frotten, totaal nog geen 10 kilo oud ijzer, maar wel precies wat ik nodig had ! Moet nog wel een keer terug omdat ik iets te licht heb gedacht over de basisconstructie…

20240413: Hedde nog iets liggen?
Een V8 blok was een vraagje aan Lon, of hij wellicht iets wist of aan kon komen, hit zit immers in dat wereldje. Hij had er nog een staan en die mocht ik komen halen. Niet te tillen natuurlijk en dan maak ik het mezelf weer te moeilijk, maar te mooie kans om te laten gaan. Lon gaat zoveel mogelijk demonteren, zodat ik alleen blok en zuigers over houdt: wat een prachtige bijdrage van Lon, echt geweldig !
De voorwielen zijn ook precies wat ik zoek; die komen dus van Kelders voor weinig. Daar ook meteen een as kunnen scoren. Denk wel aan een handvat om het geheel de bocht in te trekken, want met mijn plannen wordt sturen lastig…


De techniek
Het is maar carnaval, dus het is snel goed, maar er moet wel iets van een plan zijn, en nu is er nog voldoende tijd om eraan te denken. Hoe komen de bloklagers aan de as: komt daar een ligger tussen zodat het blok daar ook op kan, of meteen het buizenframe op de bloklagers: subtieler, maar minder sterk… We gaan het zien > Ik heb de KP006 voor een massieve as van 30 mm > Flinke steunen nodig voor die bloklagers van zeker 150 mm. Ik wil het geheel vanaf start in 2 delen maken: achterkant techniek en stroom, voorkant stuurinrichting, zodat hij makkelijker op een aanhangertje kan en met 4 bouten in elkaar gezet kan worden: Zie splitsing boven het stuur


Die Chinese lagers vertrouw ik toch niet helemaal; een of andere erg lichte legering. Het zal wel kunnen, maar het is de kern van het hele gevaarte; als dat breekt kan ik niet meer fietsen en kom ik niet meer vooruit: toch maar even wat degelijke Duitse versies scoren of zo. UPDATE: Toch maar goeie gekocht: 1300 gram per stuk voor de nieuwe tegen 253 gram voor de Chinese legering gemaakt van ramen-noodles en snot of zo…
En die voorwielen, hoe kunnen we dat maken, zodat het subtiel is, maar op zich wel een beetje stuurt… Een dan nog de trapinrichting: iets met een derailleur wat luxer, maar ook risicovoller is ? Een vrijloop tandwiel gekocht dat precies over de achteras past. Perfect: na de bloklager twijfel ook gewoon hier in de Schaijkse fietsenwinkel besteld. Die basis moet gewoon goed zijn.

Nog meer inspiratie – Kelders Boxmeer
Hier had ik die gave voorwielen gezien die goed passen bij wat ik wil, voor slechts 12 euro per stuk. Het was een enorm paradijs met allemaal rare overschotten, maar wel new old stock, en dus nog meer kunnen scoren !








Bedankt !
De volgende mensen hebben deze ronde bijgedragen en dus in ieder geval even hier bedanken
– Lon: Voor het prachtige V8 blok !
– Arno: Dat ik even op mijn gemak uit het afval wat kleine rem-, stuur-, en draagconstructies mocht komen zagen.
– Theo: Voor het meedenken en het laswerk dat wél blijft plakken: gezellig samen starten.
– Twan: voor de gratis ijzeren pijpen. de basis van deze trikebike.
– Saskia, van TasVanSas; voor de hulp om er een mooi accu tasje van te maken.
– Lex, voor het wederom aansluiten van de elektronica: 3x 12V, 1x 24V en een master switch
– Dominique, voor het naaien van mijn dubbel gevoerde trilshirt met 6 fibo’s en een warmtemat
– Inouk, voor wederom een prachtige lelijke snor
– Ed en Daisy voor het logeeradresje voor de TrikeBike

Links
– Deelname 2024: SpeedWheel
– Deelname 2023: TimeMachine
– Kelders Boxmeer (Beperkte openingstijden)