Thunderbird Sport - 1999
Een logboek, vooral voor mezelf, over mijn T-bird
VERKOCHT
20160426 Verkocht
Er kan er maar een het mooiste zijn, alhoewel deze Triumph lekkerder rijdt, maar de Red Hunter blijft en de Thunderbird mocht vertrekken. En dat is gebeurd: vandaag nam Bert hem mee naar Leerdam. Achterop de aanhanger, want het is nogal winters weer deze lente. Keurige fijne kopers en dus een soepele afhandeling. Veel mooie kilometers ermee Bert!
20150131 Lekker vol zadel
Prachtig (maar loeiduur zadeltje) uit Engeland, maar het was echt te hard voor langere ritten. Daarom bij Manders Autobekleding in Reek een lekker vol zadel van laten maken. Andere stijl, maar zit veel lekkerder, geeft meer support bij doortrekken en sluit perfect aan!
20140912 Fotoshootje
Voor ik 'm per ongeluk in de prak rijd, altijd eerst even goed vast laten leggen.
20140905 Proefritjes
Ik wilde niet wachten op de Harley Davidson Street 750, en da's maar goed ook. 2000 euro duurder dan aanvankelijk verwacht en duidelijk te zien dat ie 'made in India' is. En daarnaast is ook deze helaas te klein voor mij. Het zal geen Harley gaan worden voor mij vrees ik, alhoewel het geluidje bij vol gas wel lekker klonk! De serieuze aandacht bij Central had ook iets netter gekund, maar vooruit dan: ik bleek inderdaad (achteraf) geen klant.
Daarna meteen doorgereden naar van Sleeuwen
in Volkel om toch proef te rijden op de Yamaha MT07, deze had ik als eerste op het oog. Wat een geweldige bak. Alles erop en eraan en twee jaar garantie voor een beetje meer dan ik voor de T-bird heb betaald. Jammer dat ik hier echt te 'groot' voor ben: ziet er niet uit, maar wat reed ie lekker: heerlijk schakelen, genoeg power, muisstille stationair. Misschien toch zijn grote broer de MT09 nog eens proberen.
Meer dan 15 motors heb ik geprobeerd en het gros viel af omdat ik er gewoon te groot voor ben. Zaten toch ook mooie bij... De Ducati Monster is veuls te stoer voor mij. De Honda Clubman is een prachtige kleinere versie van de T-bird. Kortom, ik denk dat ik nog niet zo slecht gekozen heb met die T-bird: een flinke klassieker met alles erop en eraan...
20140720 Eerste toerrit - Alle toerritten hier
Vandaag meegeweest meteen man of zes van de knalpotter. Arthur voorop en ik als beginneling erachter. 127KM gereden. Bekijk hier alle verslagen van de toerritten.
20140712 Nieuw accessoire
Geen idee hoe lang je weg bent, hoe laat het begon te regenen volgens buienradar. Ik vond het lastig en gelukkig was er een redelijk subtiele oplossing... Zo over de balhoofdmoer.
20140705 Goeie zadel, zomerjas, ongeschoren
Zadel zit goed vast nu en de motor is daardoor meer vertrouwd. Ongelofelijk hoe ook een dunnere zomerjas veel makelijk laat bewegen en daardoor ook wat zekerder voelt tijdens het rijden. Zo komen we de zomer wel door...
20140705 Seat cowl zit nu wel goed
Het zadel zat er niet goed op, met als gevolg een lelijke kier (foto 3), maar door de speling was ie ook al een paar keer los geschoten tijdens het rijden, en dat mag absoluut niet. Vandaag even goed gekeken en met wat hulp van Joris van BrabantMotors is het nu netjes opgelost: pop-nagels vervangen door echte boutjes (foto 5), revetten onder het slot zodat het mechanisme meer bewegingsruimte heeft (foto 4), vooral de slot-pen 8 mm naar achteren gezet en speling opgevangen met plakvilt (foto 6): nu zit ie er gewoon mooi strak op ! Mooier, maar vooral veiliger.
20140630 Seat cowl is binnen
Kijk, nu is ie af: zo is ie bedoeld wat mij betreft ! En ook mooi dat de twee zadels binnen 10 seconden om te wisselen zijn. Dank aan Steve uit Engeland.
20140620 Eerste ritje Omdat het doel toch vooral is om te blijven leven, maar besloten om niet vanaf Noordwijkerhout over de hobbelige A44 terug naar het zuiden te rijden. Bus gehuurd en ingeladen en met hulp van de buurt er met wat moeite uit gekregen, daarna tijd voor het eerste ritje: rustig aan want er liggen twee splinternieuwe Bridgestones op... Motor en ik zijn nu nog heel, dus dat moest even vastgelegd worden :-) Ja, er heerst een gezond respect voor de gevaren van het motorrijden !
20140619: Zo moet ie worden, kontje besteld!
Hier zie je mooi hoe de single seat en de cowl er een mooie cafe racer van maken. Ik durf zelf bij niemand achterop, en ik zou voorlopig zeker niet bij mij opstappen :-) en dus is dit beter en mooier !
Het kontje is in Engeland besteld en zou strak na komend weekend binnen moeten zijn: erop klikken en dan is ie af ! Ik kon kiezen uit een originele en een custom made die net iets mooier zou passen. Welke is de originele? Ik zie het niet...
Ook heb ik er een tankpad opgezet en een afsluitbare tankdop gekocht: voelt toch iets veiliger... En diverse schoonmaakmiddelen gekocht. Al twee keer is me gevraagd of het een splinternieuwe motor is: toch mooi voor eentje van 14 jaar oud !
20140510: De aankoop Tijdens de rijlessen begon de zoektocht naar een motor die bij mij past. Geen racer, geen chopper, liefst een klassieker, maar dan een waarbij ik niet zelf hoef te klussen. Al snel kwam ik uit bij de Triumph Thunderbird Sport uit 1999 (dit model is alleen gebouwd in 1998 en 1999) Op dat moment waren er slechts 4 te koop in heel Nederland en deze komt van KAT Motoren uit Noordwijkerhout. Hans en Emily hebben alleen maar (40) Triumphs staan en ik ben er keurig geholpen !
Beschikbare Kleuren
In Nederland lijkt alleen de gele versie te koop te zijn geweest (Op het moment dat ik de T-bird kost stonden er slechts 4 te koop in heel Nederland, allen geel.). Andere beschikbare kleuren waren oranje en rood. Alleen de modellen uit 1998 en 1999 hadden dubbele uitlaten aan de rechterkant; de oranje versie is dus jonger; deze heeft aan elke kant 1 uitlaat.
Specificaties
Engine Type: Liquid-cooled, DOHC, in-line 3 cylinder
Capacity: 885cc
Bore/stroke: 76 x 65mm
Compression ratio 10:1
Fuel system 3 x 36mm flat slide CV carburetors
Tank capacity: 15 litres, of wich 4 litres reserve
Transmission: Primary drive Gear Clutch Wet, multi-plate Gearbox 6-speed
Electrics: Ignition Digital-inductive type
Headlight Single 12V 60/55W halogen H4
Cycle parts: Frame Micro alloyed high tensile tubular steel
Swingarm: Aluminum alloy
Wheels Front: alloy 36-spoke, 17" x 3.5" Rear: alloy 40-spoke, 17" x 4.25"
Tires Front: 120/70 x 17 Rear: 160/60 x 17
Suspension: Front: 43mm cartridge forks with triple rate springs, adjustable for preload, compression and rebound damping; Rear: rising rate monoshock with adjustable preload, compression and rebound damping
Brakes Front: 2 x 310mm discs, 2-piston calipers
Rear: 285mm disc, 2-piston caliper
Afmetingen
Length 2250mm (88.5in)
Width 700mm (27.6in)
Height 1105mm (43.5in)
Seat height 790mm (31.1in)
Wheelbase 1580mm (62.2in)
Weight (dry) 224kg (494lb)
Performance (measured to DIN 70020)
Maximum power 83PS (82bhp) at 8,500rpm
Maximum torque 76Nm (56lb.ft) at 6,500rpm
Maximum revs 8,750rpm
Herkomst Thunderbird
Een Thunderbird komt uit de mythologie van de oorspronkelijke bewoners van Noord Amerika, voor het door de Europeanen ontdekt werd. (Met name in de noord westelijke kust staten). De enorme klappen van de vleugels zouden als donder klinken.
Links
Triumph Motorcycles UK, US, NL
Leverancier: KAT-Motoren Noordwijkerhout
Brochures: Historisch overzicht
Wikipedia: Geschiedenis motormerk Triumph
Wikipedia: Thunderbird
Club: Triumph Owners Club UK
Club: RAT Riders Association of Triumph
Club: Triumph Owners Club
Club: Triumph Riders
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Naar mijn homepage
Naar overzicht alle brommers/motors
Terug naar Boven
|