De mooiste klassieke motors die er zijn, komen wat mij betreft van het merk Ariel uit Birmingham Engeland. Nadat ze eerst wielen produceerden (1847) volgden ook nog auto's (1901-1910) en rond de eeuwwisseling ontstonden de eerste motors. De mooiste zijn vooroorlogs. In 1936 nam het Triumph over, maar zelf werd Ariel in 1944 overgenomen door BSA, waar het merk in 1968 eigen ophield te bestaan.
Op deze site vooral koppelingen naar schitterende materiaal door anderen verzameld. Er is zoveel over te vinden dat er geen beginnen aan het het allemaal op 1 pagina onder te brengen. Gaan we dan ook niet doen. Volg de links is mijn advies !
De verliefdheid ontstond bij Dutch-Lion-Motorbikes en deze pagina was er al voor ik er zelf een had. Lid geworden van De Nederlandse Ariel Club om alvast kennis te maken en zo ooit zo'n mooie machine te kunnen bemachtigen wellicht. De eisen waren hoog en het spul zeldzaam en kostbaar, maar via de club kreeg ik dan toch aangeboden wat ik zocht. Die kans kon ik niet laten glippen: de hele schuur gaat leeg om plaats te maken voor de Ariel Red Hunter 350cc uit 1946.
Interessante links:
Overzicht van alle motoren die ooit gemaakt zijn door Ariel, prachtig in dezelfde stijl gefotografeerd en achter elkaar gezet. Er is ook een poster van te bestellen. Wikipedia variant hier.
Er is een prachtige poster gemaakt met alle modellen van beide kanten gefotografeerd: Deze is hier te bestellen. En hier kun je zien welke modellen erop staan. Dit is hetzelfde overzicht als hierboven bij overzicht van alle motoren te zien is.
20180530 Wat een pech, motor weg...
De site hield ik al niet meer goed bij want er is nog een onderhoudsbeurt geweest en de deelname van 2018 aan de beurs in Rosmalen, maar het maakt allemaal niet meer zoveel uit: vandaag is de Red Hunter verkocht. Nieuwe plannen en wel een andere motor ervoor in de plaats: voordeliger, jonger, copmfortabeler, makkerlijker te onderhouden. Dat is het plan. Tinus uit de provincie Zeeland is er blij mee. Binnenkort een nieuwe logboekpagina van een nieuwe moter: Het is een Royal Enfield Bullet 350 cc geworden...
20170114 Beurs Rosmalen
Vandaag - en morgen - op de klassieker beurs in Rosmalen met de club: 6 Motoren in een mooie nette ruimte stand met keurige achterwandjes.1914, 1926, 1929, 1930, 1945 en 1950 waren vertegenwoordigd. De stand werd bemand door Hans, Jos, Rob en ikzelf. Zag er goed uit en was gezellig !
20161217 Een flinke onderhoudsbeurt
Busje huren, appelflappen halen, wekker op 7 uur en dan op naar Egmond aan Zee. Weer een mooie leerzame dag gehad bij Rob en Ben. Vooral geleerd dat ik dit allemaal zelf niet moet gaan proberen te kunnen. Het leek allemaal wel mee te vallen vooraf, maar vorige week speciaal nog een ritje gemaakt en toen ging het schakelen wel lastig: er was genoeg te doen op die grauwe zaterdag:
Dynamo (collectors) schoon gemaakt en getest en twee nieuwe koppelingsplaten geplaatst.
Tandwielbouten waren allemaal losgetrild en begonnen aan te lopen. Had ik zelf moeten zien: vaker poetsen was het advies: niet om het poetsen, maar om dit soort dingen op tijd te spotten. Ook de kleppen weer gesteld.
De kleplichter sprong niet meer terug: kabel was niet goed meer en is vervangen en weer afgesteld. Timing handel blijft nu ook weer beter zitten in de gekozen stand. Ook de olie weer vervangen en filter schoon gemaakt.
Toen de versnellingsbak toch maar uit elkaar. In de voorbak leek het allemaal wat te strak te zitten: dat plaatje was niet meer recht. Ben op de fiets op en neer naar huis; die had nog een rechte liggen.
Uiteindelijk ook de achterbak helemaal uit elkaar en nagekeken: liep aan > de gele brons-sporen waren zichtbaar. Een pakking ertussen en alles schoon weer terug erin zou het op moeten lossen. Uiteindelijk had de afstelling toch ook nog even aandacht nodig: contactpuntjes en timing (afstand) opnieuw afgesteld, toen klonk ie weer goed: hij reageert nu weer snel en pittig!
Ook nog wat rubbers vervangen (kick-starter en koppelingsarm). Achterlicht was een kleinigheidje. Geleerd altijd met licht(je) aan te rijden en weer bijscholing gehad over optimale stand van de zuiger om het kick-starten makkelijker te maken. Kwartje is eindelijk goed gevallen... Was weer een leuke en leerzame dag in Egmond aan Zee. Volgend jaar weer.
20160911 Zo klinkt ie dan...
Omdat ik altijd óp de motor zit hoor ik het geluid niet goed. Daarom even wat flyby's opgenomen met verschillende ontstekings timings en snelheden. Leuk om het verschil even te horen, maar óp de motor klinkt het toch het mooiste !
20160715 Fijn die betrouwbaarheid
Mijn favoriete tochtje op de Triumph was altijd in Reek de dijk op, dan door tot Megen (soms Lith) en bij voorkeur dan dezelfde route iets rapper terug met de zon mee, wetende waar het grind ligt.
Hetzelfde ritje kan ik maken met de Ariel. Heerlijk om op een 70 jaar oude motor te durven vertrouwen. Moest 'm even een weekje leren kennen, maar nu een paar duizend kilometer later ken ik m goed genoeg. Lang voor een stoplicht staan blijft lastig: ls ie afslaat sta je daar op een 80-weg...
Foto gemaakt voor het mooiste huis van Nederland (voor mij dan) in Megen. Motor stationair zonder afslaan (ontsteking even vervroegen), foto's maken en dan weer verder op weg. Deze keer over de weg van de toekomst: wat een heerlijk geluid vol gas door die tunneltjes ;-)
Mooie route, mooie motor, mooie achtergrond. De smile op mijn gezicht groeide weer met 1 cm (vandaar die inmiddels dikke kop)
20160605 50 jarige Jubileum Rally in Heemskerk
Vorig jaar op het allerlaatste moment mislukt en nu in ieder geval even op en neer geweest om al dat moois te bekijken. Oudste was van 1927 en tot net na de oorlog is eigenijk alles mooi. Bekijk het foto album op Facebook met singles, twins en square fours. Links alle Webbvorken en rechts alle nieuwerwetse vorken.
20160416 Heerlijk groot goed nieuw zadel
Het oude zadel was te klein voor mij en stond ook te ver voorover. Uit Engeland een passend zadel laten komen en er zelf keurig op kunnen zetten. Nu helt ie wat naar achter, waardoor ik steviger en lekkerder zit. Hij sluit nu ook mooier aan bij de tank. Past prima, en ik geloof dat ik het zo ook mooier vind. Oude veren laten zitten: doen het prima. Heel kort proefritje was al heerlijk: lange ritten zullen relaxter worden. Vlotterhuis ook weer goed aan kunnen draaien wat minder stank in de garage tot resultaat moet hebben :-)
20160410 Alles werkt, mooi weer; dan is het leven mooi.
Vandaag een rondje óm de Maashorst. Na een paar uren werken fijn om de zon in te gaan: 33 KM getourd met prachtig weer door de dorpjes die om de Maashorst liggen. Fijn dat de motor zo betrouwbaar is.
Nu de accu weer goed werkt even de dashboard verlichting uitleggen: Foto 1 toont het fraaie dashboard op de tank. De knop in het midden is om de dashboard verlichting aan te zetten: je ziet in het donker dan de klokken een beetje oplichten (foto 2.) Omdat ze vroeger geen TomTom hadden, maar een kaart, was het in het donker wel handig dat je dat dashboard lampje eruit kon trekken om de kaart in het donker te lezen (foto 3.) Prachtig toch...
20160408 Nieuw accu, en houder
Ik heb lang doorgereden en ben weer vroeg begonnen deze zachte winter. Ging af en toe te laat van huis, is gebleken toen ik in de schemerdonker zonder verlichting thuiskwam. Had gedacht dat er meer aan de hand was, maar was puur een kwestie van nieuwe accu. Die past echter niet meer in de (houten) bekisting en dus een mooi bakje op maat laten maken door Roger. Snel en netjes geleverd.
AMP tang bij Lon kunnen lenen, zodat het morgen weer allemaal netjes is weggewerkt. Primen, spuiten, terugplaatsen en rijden maar weer ! (Nieuw groter zadel is onderweg uit Engeland: later meer.)
20160312 Zoek de teller
De kilometerteller op het dashboard werkt niet meer. dure dingen van Smith en omslachtig allemaal en daarom eerst maar eens een MTB kilometerteller geplaatst, en goed ingesteld mete en GPS testje. Hij valt bijna niet op toch?! Tijd en snelheid direct afleesbaar, en afgelegde km bij thuiskomst ook te zien.
Tijdens de calibratietochtjes meteen even een volle tank gehaald (10 liter Super98 erin) zag een geinteresseerde man dat ie wel erg veel olie lekte... Was benzine op een heet blok... Gelukkig het minimale gereedschap bij om de losgetrilde brandstofslang weer vast te draaien. Thuis alles normaals aangedraaid en weer een rondje gemaakt. 6 graden met heerlijk zonntje maar om half 6 toch wel vort koud...
20160228: Zonnige winter rit & timing van de ontsteking beter afgesteld
Heerlijk ritje gemaakt vandaag in de stralende zon. Wel goed ingepakt, want het was 7 graden. Na de beurt gaat het starten aan de ene kant handiger zo lijkt het, maar ik moet nog wel even wennen: blij als ie loopt. Afslaan doet is dan vervolgens niet meer, dus das mooi. Bij thuiskomst even een filmpje gemaakt van de reactie van de gashendel: hij reageert wat pittiger dan voorheen door de verbeterde afstelling.
20160213 Vroege voorjaarsbeurt
De verlichting werkte niet meer en goed om even een serieuze check te doen voor het seizoen weer begint. Daarom vandaag helemaal naar Rob en Ben gegaan voor een grote beurt: veel geleerd en weer helemaal klaar voor het voorjaar.
Voor mij was het onder andere belangrijk te weten of niet alleen van buiten de NG netjes was omgebouwd naar een NH: en dat was gelukkig het geval. Nadat de olie eruit was gehaald konden we door het filterluikje onderin het carter zien dat de wangen van het vliegwiel inderdaad van gepolijst staal waren i.p.v. gietijzer ! Hieronder met het spiegeltje te zien. En gevoeld.
Rob vertelde ook dat er een dynamisch gebalanceerde krukas in zat en een hoge compressie zuiger. Van Ben wist ik al dat ie nieuwe kleppen had gehad bij aflevering. En daarom loopt ie zo lekker.
Fijn om dat nu bevestigd te hebben: is het nu toch meer een NH dan een NG ! Nu een 'echte' Red Hunter.
De verlichting werkte ook niet meer. Bleek aan de colectoren van de dynamo te liggen: die waren te vies en 'vingen' niets meer. Dynamo hier rechts al verwijderd en hieronder even testen of ie weer werkte: prima: ging met de boor tot 12 volt. Die werkt dus weer. Nu de vraag of de accu's nog sterk genoeg zijn.
Brandstof allemaal eruit omdat het kraantje lekte. Nu is er een passende nieuwerwetse variant geplaatst. Voordeel is meteen - als het goed is - dat het minder naar benzine zal stinken/ruiken in huis. (Nieuwewetse kraantje paar foto's verder te spotten.)
De ontsteking stond te vroeg, flink wat zelfs. Links hierboven het hoogste punt meten, rechtsboven de opening van de contactpuntjes meten en hieronder de timing opnieuw vast zetten. Timingbereik van de handle is nu veel korter (schiet de kabel er niet meer uit) en pittiger. Hij lijkt ook sneller te reageren.
De heren dachten dat er wellicht te weinig olie in de ketting-bak zat. Klein beetje erbij... Klein beetje werd zoveel dat het er tot thuis nog uit kwam lopen :-)
Deze druppel-stelschroef voor nu weer even dicht gedraaid. (Foto hier linksboven)
Verder nog alle vetnippels (vervangen en) gevuld, alles aangedraaid, accu's bijgeladen. En de primaire en de aandrijfketting gesteld. De achterste kleppen gesteld (zat iets te veel speling op). Zie foto hier rechtsboven en hieronder.
Ook nog bijles gehad in hoe op een rustige manier de motor te starten: ongelofelijk hoe relaxed Rob dat kon. Gewoon met de hand, heel rustig. Nog even oefenen voor mij...
20151129 Garantiebewijs uit 1946
In de Ariel facebookgroep stond een Ariel te koop met allerlei mooie oude documentatie erbij. Deze viel me op: ook voor een Ariel 350 NG uit 1946: het garantiebewijs.
Ik ga op zoek naar een betere scan, maar wel alvast blij met deze aanwinst.
20151128 Forum input
Prachtig al die fora met echte kenners en techneuten: daar kan ik nog heel veel van leren. Ik wil meer weten over de periode dat mijn motor de fabriek uit rolde, strak na de oorlog in tijd van schaarste. Hieronder wat mooie input uit Engeland, onder andere van de Nederlandse Vincent van Ginneke die er veel van weet en daar mooie plaatjes deelt:
De 350cc Luxe van 27 september 1945 en hier rechts een cover met de 350cc Red Hunter van 11 oktober 1945.
Jim Haydock heeft een mooi verhaal over de herkomst van zijn motor, waarin hij nogmaals aanduidt dat er in die tijdveel gewisseld kon worden en dat dat dus ook veel gebeurde. Gaaf:
"I've also got a "right after the war" Ariel 350, though mine is an NH. I bought the bike in bits many years ago from the late, lamented Denys Wilkinson who in turn had got the bike from a hill farmer in Wales. Denys told me that he'd sold the twin port head that came with the bike and that he'd but he did provide me with a single port iron head, which suited my needs.
I wrote to Ralph Hawkins, also late and lamented, who at that time was the club Machine Registrar. Ralph informed me that my bike with Frame Number AP 2348 and engine number BK 1490 was shown in the Ariel Works Dispatch Book in the Science Museum as being sent to James Bowen & Son, Near Narbeth (Pembrokeshire, Wales). The entry read 3.25 x 19 (presumably the front tyre size) NH2 80 MPH, Upswept pipes, red and chrome rims, 24 January 1946. Ralph also told me that NH2 shows that it was fitted with a twin port head and that the A46 in the gearbox number shows that Burmans made it in January 1946. The bike was dispatched on the 24th January 1946, so as Ralph said in his letter it did not hang around long at Ariels.
My bike is fitted with one of the larger 500cc chromed panel type petrol tanks and as this came with the bike from Denys. I've always assumed that it was the one supplied by the factory. I guess that they were using up all the parts that they had available from pre-war. Ken Sprayson in his book The Frame Man talks about an Ariel NH 350 that he bought. He refers to it as one of the bikes that the Ariel works bought back from the Ministry of Defence and then civilianised before sale to meet the heavy demand of the post war period."
20151114 Photoshoot
She did it again ! Prachtige fotoshoot van Marieke.
20151031 Endurotest goed doorstaan
Na wat voorzichtige rondjes om het huis was het nu te mooi weer voor een kort rondje én het werd tijd om de motor een serieuze test te laten doen. Extra bougie en sleutel mee in het gereedschapskistje. Prachtige ronde van 46km, met steeds 60/70 km per uur en hier en daar een voorzichtig piekje van 80 km/u. Alles zonder enige problemen. Wim was niet thuis, Tonny wel. Heerlijk weer.
De centrumweggetjes door Ravenstein, Herpen, Schaijk zijn niet zo lekker zonder achtervering, maar de polder en dijkweggetjes waren heerlijk ! In de Louwstraat sloeg ie toch nog even af: te weinig toeren in zijn 4 denk ik, maar ik kreeg hem gelukkig snel weer aan de gang. Nu wel even goed poetsen, hij lekt wel wat olie bij de kleppen.
20151016 NG - NH - RH
Vandaag met Ben gemaild en gebeld voor 100% helderheid over het typenummer. Frame (APxxxx) en Engine (BKxxxx) nummer zijn van na de oorlog. Kloppen ook samen, horen bij elkaar en komen uit dezelfde periode. Het blok is echt van een Red Hunter: vlakke stalen vliegwielen, te controleren onderin het blok. Het zou dus een NH uit 1946 moeten zijn. De bronnen bevestigen dat ook. Alles klopt om dát als typeaanduiding mee te krijgen. Overigens is het een model uit 1939: na de oorlog (herfst 1945) zijn met onderdelen van voor de oorlog deze types gemaakt (Tijdens de oorlog alleen W/NG's gemaakt). Dit is te zien aan het dashboard op de tank, wat na de oorlog is verdwenen. Ook in de brochure van 1947 is mijn NH nog herkenbaar.
Op het blok staat RH 350, de aanduiding voor een NH die dus Red Hunter (RH) was. Na de oorlog werd alleen nog maar NH gebruikt. Het RH afdekplaatje is dus juist kloppend en zeldzamer van voor de oorlog. Zie ook de Technische Gegevens hieronder waar op de grijze illustratie als typeaanduiding ook NH staat in de titel, maar RH op het blok. Klopt dus op zich. Het dashboard op de tank kwam nog even terug, maar verdween in 1950.
In het kenteken staat NG uit 1940, deze waren zwart, niet rood. Naast de kleur, klopt dat dus niet met de nummers op motor en frame: Het jaar is niet correct. In 1951 zijn alle motors op kenteken gegaan en in die tijd ging er wel meer fout. Wel jammer, maar de uitleg van Ben klopt met de getallen die ik zelf ook al gecheckt had met diverse bronnen bij Ariel clubs. Echter...
Inmiddels een certificaat aangevraagd bij
Draganfly in Engeland die op basis van engine en framenummer exact aan kunnen geven wanneer de motor gemaakt is. Binnenkort meer over de exacte herkomst.
Het vooroorlogse model verhaal wordt prachtig bevestigd op deze Amerikaanse Clubsite. Van direct na de oorlog is weinig materiaal: hier een prachtige brochure uit 1939, waar mijn NH dus het best mee te vergelijken is. Niet lang na de oorlog verdween de Webbvork ook (Red Hunter advertentie uit 1947 met telescoopvork).
"After World War II the transportation starved public in the UK began snapping up surplus and civilianized military motorcycles. Most people could not afford a car and gasoline was rationed, so motorcycles were the transport of choice. Ariel motorcycles of 1946 were essentially pre-war models complete with girder forks and old style PA speedometers. The most visible difference was a smaller 6.5" headlight."
Red Hunter advertising from May 1946 uses a recycled 1939 image
Update 27 November > Conclusie uit Engeland:
De uitslag van Draganfly heeft veel helderheid opgeleverd: Blok en frame horen origineel bij elkaar !
Framenummer
beginnend met AP staat voor alle singles: NH, NG, VG, VH, VB
Bloknummers beginnend met BK staat voor een 350cc blok uit 1946/1947
Alleen in het notitieboek staat om welk model het precies gaat.
Het gaat - volgens het boek - om een NG1 motor (De-Luxe versie) met enkele poort.
Motor heeft op 16 november 1945 de fabriek verlaten richting Nederland!
(Netherlands Relief)
Het gaat om modeljaar 1946 (modeljaar ging in september van voorgaande jaar in, immer nog gebaseerd op 1939 model).
De code op de Burman versnellingsbak zou
G6J45 moeten zijn, ik heb een oudere bak met een eerder coderingstype.
13287/65
is het interne fabrieks tab nummer. (Wordt buiten de fabriek niet gebruikt.)
Wielen zouden beide even groot moeten zijn 3.25 x 19 inch
Kilometerteller van Smiths is van model '160K' (Wellicht km/u)
Conclusie: Een cilinder met dubbele poort en dus dubbele (hoge) uitlaat zijn gemonteerd, evenals een rode tank, wat het een NH doet lijken. Of het is een NH, maar het staat verkeerd genoteerd in de boeken. De gepolijste vliegwielwangen in het blok kunnen daar uitsluitsel over geven. Er is mij verzekerd dat dat het geval is... Wellicht zien we het nog een keer... Ben mailde nog dat zijn zwager hem in 1990 als rode Red Hunter heeft gekocht.
Verder werd aangegeven dat de motor hoe dan ook voor 95% origineel is. De zadelveren zouden zwart moeten zijn, evenals de standaardveer, het dashboard chroom ipv rood en dat soort kleinigheidjes die natuurlijk na 70 jaar zijn aangepast, in dit geval niet 100% volgens het boekje. Dat laten we mooi zoals het is.
Tegen beter weten in hou ik het voorlopig op een 'Red Hunter' (want zo iet ie er nu uit) tot ik het 100% zeker weet of ze haar leven is begonnen als een NG: De motor wordt er niet minder mooi om > Laatste stap is dan toch een keer kijken of het blok van binnen een echte NH is, dan is er 100% duidelijkheid... Zo zou hij er dan origineel uit hebben gezien.
Prachtig dat de geschiedenis zo ver te achterhalen is
door de club uit Engeland. Dit (deze site met alle informatie) is de andere helft van de hobby.
Update 201151120 > Meer geschiedenis
Via het forum op de Engelse clubsite meer informatie gekregen van Vincent: Een hint naar waar Dutch Relief voor stond met een bron die nog niet veel vertoont. Aan de slag !
"I have a similar NG and that one was shipped from the factory on 28th Nov. '45. (12 dagen later dan de mijne) The late Ralph Hawkins (once the archivist of the AOMCC) helped me a lot with finding out more about it's history. Ralph found out that probably up to 400 of this model NG where ordered by the Dutch Government in London before the end of the war. The order was done by the organisation N.O.R.R. - Netherlands Office for Relief and Rehabilitation - headed by a Mr. N.A.de Gaay Fortman. Here you can find more information about the NORR. Somewhere in these files is the information about those Ariels, I think the file is over 9 meters long...... There are still several of these Ariel NG's in Holland."
Ook deze is niet meer origineel, maar het laat wel zien hoe de mijne er toen ongeveer uit heeft gezien, deze is immers slechts 12 dagen na de mijne geleverd.
Zo werd een 'echte' Red Hunter verkocht in die tijd:
20151011 Dashboard
Een prachtig dashboard met meer functies dan ik gewend ben. De ontstekingstimer wordt ook aardig mee gefrot tijdens het rijden... Rollover voor korte uitleg. Prachtig detail. Het dashboardlampje (Licht de 3 klokken aan door een klein glaasje) kun je eruit halen zodat het in het donker dienst kan doen als kaartleeslampje... Schitterend, vind ik dan he...
20151011 Betrouwbaarheid testen en wennen
Als de verzekering niet online beschikbaar is en alle Schaijkse kantoren dicht zijn op zaterdag (?), sluiten we maar snel online iets af. Te mooi weer en te veel zin om thuis te blijven. Eerst even langs de Knalpotters die een rit gingen maken. Eerste monteur Lon was al naar de cross.
Mooi
RundUmHause gebleven voor het geval hij er toch mee stopte. Zonder spiegels en zonder richtingaanwijzers, dus voorzichtig. En alles nieuw en wennen en nog inrijden: redenen genoeg om rustig aan te doen.
Versnellingen nog lastig te vinden. Vooral onderscheid 3 en 4. Mechanisch lijkt ie in orde. Frame, stuur, vork en zo heerlijk stabiel. Naderhand wel het zadel wat horizontaler gezet wat een nog relaxtere zithouding oplevert. Vanmiddag nog even testen. (Dikke ongeschoren kop in klein helmpie...)
Ik vroeg gisteren aan Ben wat voor snelheid dat ie kan halen. 90 tot 100 moet kunnen zei ie, maar 70 is het lekkerste. Helemaal mee eens!
Vandaag op de Zeelandsedreef even voorzichtig doorgetrokken tot de 85 km/u. Is voldoende, en er zat nog meer in. Wel eerst nog rustig(er) aan doen zegt Ben ! Ga ik doen.
20151010 Stationair na eerste testrondje. Keurig !
Verzekeren lukte nog niet van het weekend, dus een beetje in de polder gereden. Daarna bleef ie keurig stationair ploffen. Kan nog rustiger als ik het gevoel van de ontstekingstimer beter ken.
20151010 Gekocht en heel thuis vanuit Egmond aan Zee
Da's een hele rit naar Egmond aan Zee, maar het was de moeite waard. Een prachtige Ariel Red Hunter waarbij alles gewoon werkt: voltmeter, oliedrukmeter, klokje, alleen de Smith kilometer teller nog niet: zo'n grapje kost alleen al 1000 euro, dus we gaan kijken of we hem een keer kunnen laten maken... (Jos Beentjes) Stadslicht, groot licht, achterlicht en zelfs het dashboardlicht in de tank werkt ! Gewoon starten en rijden, wel even voorzichtig wennen:
Niet alleen zit het schakelen aan de andere kant, de bak zit ook 'op zijn kop' : 1 naar boven en vrij, 2, 3 en 4 naar beneden. Qua lengte/hoogte zit ie prima alleen het zadel leunt wat te ver naar voren, maar de hoogte van de veren is gelukkig instelbaar. Nieuw voor mij is de hendel om de timing van de ontstekingaan te passen: vroeg (lekker stevig optrekken) of laat (pittig doortrekken).
Twee mooie oude boekjes erbij gekregen om te copieren: staat veel onderhouds informatie in. Verzekeren online lukte niet vandaag (???) dus kon niet echt gaan rijden: klein stukje door de polder om te wennen voor ik 'de harde weg' op ga.
20151002 Dit moet hem dan gaan worden...
Ik vind veel mooi, maar er is er maar een het mooiste: De Ariel Red Hunter zoals hieronder afgebeeld. En daarom had ik deze site al voor ik zelf een Ariel had: puur ter orientatie en plezier. Nu lijkt het erop dat ik dan toch echt zelf een echte Red Hunteraan kan komen: een zeldzame van voor de oorlog met webvork, dubbelpoorts met hoge uitlaten en 350cc. En hij ziet er prachtig uit. Volgende week kijken, keuren en kopen. Tot die tijd hopen !
Technische gegevens
Gewicht: 158 Kg
Banden voor: 3.00" x 20"
Banden achter: 3.25" x 19"
Boring x slag: 72 x 85mm
Cylinderinhoud: 347cc
Compressie: 1.2 : 1
Verhouding Slag/Boring: 1.18 : 1
Vermogen: 19 PK bij 5200 toeren
Maximum snelheid: 115 km/u
Kruissnelheid: 80 km/u
Actieradius: 340 km
Inhoud tank: 12.5 L (1L reserve)
Verbruik: 1 op 27,5
Inhoud olietank: 2L
Inhoud versnellingsbak: 1L
De fabriek in Selly Oak Birmingham anno 1939. Nu helaas niets meer van terug te vinden... Wel in het National Motorcycle Museum in Birmingham, waar ik in Juli 2015 was, samen met Lon: een fotoverslag.
Bij Dutch-Lion-Motorbikes ging ik ooit met Lon kijken voor een Honda 500GB Clubman, maar die zag er niet uit. Tijdens een rondje door de snoepwinkel was ik op slag verliefd op deze 350cc Red Hunter. Mocht toen mee voor met 1500 euro korting. Nog steeds boven budget, maar dat was desnoods te overzien. Toch serieus geinteresseerd dus, en we vroegen of hij hem aan de gang kreeg: binnen 30 seconden stond ie mooi te ploffen.
Het was de nuchtere Lon die me me adviseerde dat ik voor zoiets moois toch iets meer technische kennis nodig had. Dit is echter altijd het doel geweest: op een oude dame rustig over de dijken toeren. Voor nu is het dan een Thunderbird voor de ritten en een Hercules voor dat klassieke gevoel, maar einddoel is toch echt zoiets moois. (Sinds 20151010 is deze alinea dus achterhaald...)
Deze Norton 500cc OHV uit 1935 komt duidelijk uit dezelfde periode :-)
Mooie voorbeelden Er is natuurlijk veel moois te vinden. Red Hunter 500cc, 4 kleppen, 2 uitlaten met ronden bocht zonder fishtail, van voor de oorlog (1938), en niet te weinig chroom; dat is de voorkeur :-)
Logo anno 1910
20150417 Bijna is niet helemaal ...
Ben van de Ariel club mailde me een goede tip. Deze matige gerestaureerde Red Hunter 350cc uit 1940 zou een prachtige basis geweest zijn voor een eigen project. En voor de prijs van slechts 2.500 euro had ik hem graag willen kopen. Er was echter iemand die als eerste recht had om hem te kopen en die besloot die optie helaas te nemen...
Die iemand blijkt nu een 'handelaar' te zijn die de verdubbelaar erop heeft gezet. Voor 5.350,- is de Ariel nu te koop bij earlymotors.nl... Zonde...
Grubbenvorst of all places
Op 24 mei 2014 effe op en neer naar Grubbenvorst. Rijbewijs was bijna binnen dus de zoektocht kon beginnen. Wat een snoepwinkel daar bij Dutch-Lion-Motorbikes