Hercules 212 met Sachs 98cc blok uit 1952
- Gevonden - Andere Herculessen 212 - Informatie - Video - Links -



Hercules type 212
Bouwjaar 1952
Productie 1949-1952
2-tact Sachs blok
98 cc (Motor)
2 versnellingen suicide shift
Terugtraprem achter en handrem voor

Gewicht 68 KG
2,75 PK

Max snelheid 60 km/u
Nieuwprijs toen 736 DM

Ik dacht ik ga motors en brommers sparen en opknappen met suiside shift aan de tank. En zo geschiedde. Alleen jammer dat het enthousiasme groter was dan de kunde en het geduld. De meesten van de verzameling zijn inmiddels verkocht. Maar deze is er nog en die ga ik nu opknappen met het doel een kenteken te regelen en er lekker op te gaan toeren. Op deze pagina een overzicht van de belevenissen met deze motor.



20151004: Mooie plek in het museum
Vandaag ook mijn Francis-Barnett verkocht en afgeleverd bij het museum in Langenboom, met korte rondleiding voor het hele gezin. Supergaaf. Ook mooi om te zien hoe de Hercules was tentoongesteld:



20150302: Verkocht aan een museum
Het was niet de bedoeling, maar er was opeens interesse voor de Hercules en omdat ie niet vlot genoeg was en nog geen kenteken had is er snel een deal gesloten. Met name ook omdat hij nu in een museum staat: Tractortron in Langenboom. Een museum met veeeel meer dan alleen heel veel tractoren. Echt een aanrader. Hieronder een foto in het halfdonker met vooraan de Hercules.





20150111: De tweede meters :-)
Verse brandstof erin, banden op druk gebracht en iets beter afgesteld: het resultaat is toch een winst van 10%. Ik ben er blij mee, alhoewel hij bij overhitting toch even bij moet komen en niet direct weer aan de praat te krijgen is (of hij verzuipt, zover ben ik nog niet...). Het zadel zit heerlijk, maar hij blijft nog steeds niet in zijn 2 hangen waardoor

55 echte kilometers per uur. Mooi, ik ben er blij mee. (Dit was nog met slappen banden: toen ie enigszins te vertrouwen was durfde ik naar de Ketelaar te rijden om de banden op 2.5 bar te zetten).

Afstellen blijft nog wel lastig: 1 schroef op de carburateur en de ideale stand nog niet gevonden.




20150103: De eerste meters
Spaken gespannen (Met dank aan Frans Jans), met moeite de banden wat meer op spanning en toen even goed aan de gang krijgen.Hij liep keurig stationair, en nu te horen zonder allerlei bijgeluiden van rammelend gereedschap. En toen konden de eerste meters voorzichtig gemaakt worden. In de regen, maar wa moet da moet! Vooralsnog een top van 50 km/u, maar daar is nog wel wat meer uit te halen. Daarna eindelijk eens wat foto's gemaakt.




Voor een allereerste poging een top van 50 echte kilometers per uur, waar de max volgens het originele boekje 60 km per uur is. Niet slecht. Lijkt ook redelijk solide te lopen.

We gaan het zien. Zal nog wel wat tijd kosten voordat hij optimaal is, en dat allemaal in een koude winterse schuur :-(

Nog wel wat kleine dingen op te lossen: plof knalde carburateur deksel eraf, bij veel toeren komt ie lucht/brandstof te kort, brandstof was ouwe rommel: effe goeie regelen, verlichting kan niet aan: trekt te veel stroom, dan slaat de motor af, de kilometertellerschijf in de vooras draait niet mee (te strak) en is flink verbogen. Ook zit z'n 1 naar achteren en z'n 2 naar voor: onlogisch. Ook schiet ie nog uit z'n twee wat lastig zit: met de knie de pook op zijn plek houden... :-) Gaan we allemaal uitzoeken.








20150102: Hij is af !

Lang laten staan om eerst aan andere motors te werken, maar na 6 werksessies bij Tonny loopt ie !





20150102: Ut Lupt !
De vorige keer hadden we hem eigenlijk al lopen, op spray, maar er leek iets met de carborateur te zijn: vandaag bleek het de brandstofkraan te zijn: de reserve doet het niet. In de 'open' stand loopt ie. De herrie die je hoort op de achtergrond zijn alle gereedschappen die van de bank aftrillen. Binnenkort een filmpje hopelijk met normale geluiden. Er lijkt veel power in te zitten. We zullen zien: spaken spannen, banden oppompen en dan kan ik voorzichtig gaan proberen. Doet de lamp het ook op de dynamo?

Zal ie goed genoeg rijden en bevallen om er een kenteken op proberen te krijgen? Morgen voorzichtig een eerste ritje maken.




20141128: Geduld Bas !
Hij loopt bijna, maar nog net niet. Stroom getest: achterlichtje effe moeten aanpassen. Claxon zat aan de verkeerde kat en werkt ook. Oude accu weer terug geplaatst (maar dus niet aangesloten; alles werkt op de dynamo) en de carborateur schoon gemaakt: zat ook echt verstopt. Ook de typeplaatjes terug gezet. Helemaal klaar, maar nu lijkt de ontstekingstiming toch niet goed te staan. Effe opsnorren... En dan nog een 6e keer naar Tonny. Misschien nog wel een 7e :-)






20141121: TonnyTime
Ik kon weer een keer terecht bij Tonny en nu is ie bijna af. Op de Triumph naar Mill en dat midden november: wel frisjes maar de winterjas is dik genoeg. Benzinekraantje opnieuw getapt, achterlicht bekabeld, luchtfilter terug geplaatst, en de handvaten met wat moeite kunnen plaatsen. Ziet er wel veel beter uit nu; past beter dan wat er eerst op zat: mooi robuust nu ! Volgende keer 1) elektra testen, 2) moer voor onstekingsspoel verzinnen, 3) brandstof erin en testen maar. Ook nog even 4) de elektra netjes zwart in-tapen. 5) Serienummerplaatjes er terug op. 6) Als laatste de geleverde transfers erop zetten.

Daarna nog een keer 7) spaken strakker laten spannen en 8) een ingewikkelde kilometerteller kabel laten maken, anders komt ie niet door de keuring...En 9) een spiegel erop, toch wel handig... Hmmm, voor je het weet is het voorjaar... Gelukkig heeft Tonny meer geduld dan ik.




20141011: Transfers bestellen, wel de juiste...
Bij Pelders in Drunen hebben ze ongeveer alles, maar als ik zo naar de andere Herculessen kijk die ik gevonden heb, zit de transfer voor mijn model er nog net niet bij... Nummer 140 komt het best in de buurt. > Inmiddels via een andere leverancier de juiste aan kunnen komen !




20141010: Tweede keer naar Tonny: elektra.

Het is weer vrijdagmiddag dus ik heb tijd. Vandaag begonnen met de electra en op het achterlicht na alles aangesloten. Straks hebben we stadslicht, dimlicht en groot licht. Alleen het achterlicht nog aansluiten. Tevens een mooi ouwerwets claxonknopje aangesloten. Alles netjes afgewerkt met krimphoes en invoerdopjes, meteen ook maar het goede lampje erin...: De vorige eigenaar wist (ook) niet goed wat hij aan het doen was, dat is duidelijk te zien. Van mij had wel alles met zwarte draad gemogen, maar ja... Eerst maar eens de basis op orde, de rest kan desnoods een andere keer nog ooit.

Naast de elektra ook nog de voorrem helemaal opnieuw aangesloten: klopte ook niets van. Meteen goed met soldeersel in de knopjes zodat het goed vast zit. Het doorloopje van de twee tankdelen zit helaas dicht door de 2 componenten laag aan de binnenkant van de tank. Kregen we niet opgelost: alles werkt nog, maar die laatste liter kan er niet uit.

Volgende keer is pas over 3 weken of zo: dan afronden als het goed is: het achterlicht nog aansluiten en carborateur nakijken, en vooral ook de brandstofkraan, brandstof erin, ergens zal olie in moeten en dan eens 100 meter rijden, kijken of het ook echt werkt en blijft werken. Serienummer plaatjes er terug op zetten. Handvaten erop proberen te krijgen: afwijkende maat. Huiswerk voor mij is om uit te zoeken waar de batterijhouder onder de tank voor is: wij gaan het met stroom vanaf de spoel proberen. Zou mooi zijn als het met 3 Tonny sessies allemaal is opgelost... Denk het niet, maar ik hoop het wel: tis gelukkig nog lang geen voorjaar.










20141003: Tonny wil gelukkig helpen
Het lijkt erop dat ik deze site niet goed heb bijgehouden, maar het klopt. Sinds de aankoop heb ik lang niets met deze motor gedaan. Enthousiasme won van kunde en geduld. Binnen een mum van tijd had ik 5 brommers/motors staan. Toen ik mijn motorrijbewijs heb gehaald zijn de brommers vertrokken: de Puch, De Armor en de Motoebecane. De Ducati is op dit moment nog te koop en dit geval kweam ik niet kwijt. Liep niet en geen kenteken. Niet zo slim dus.

Nu ben ik daar echter blij mee. Dit is een wat groter formaat dan al het andere spul, zodat ik er goed op pas. Met zijn 98cc hoop ik dat de de 60KM per uur gaat halen. Da's ook zat. Wel de hulp van Tonny ingeschakeld en gelukkig wil hij me weer helpen. Binnen 5 minuten hadden we hem aan de gang op remcleaner: was alleen de bougiedop die toch niet goed was. Dan maar meteen helemaal van voor naar achter aanpakken. Voor alles nagekeken en aangedraaid en zelfs missende moeren aangebracht. Twee kettingen gespannen. Werking van de vering even gecheckt. Ook hebben we een oplossing gevonden voor de kilometerteller (die werkt) wat nodig is om er straks een kenteken op proberen te krijgen. Spaken moeten ook allemaal nog nagekeken worden. Niet zo veel gedaan dus lijkt het, maar wel enorme vooruitgang geboekt.


20140508: Die tank is weer netjes...

Via Mark Fazantvoort van de Schaijkse VW club in contact gekomen met Wesley van Uden die de tank weer helemaal strak had gemaakt, nadat ik wel de binnenkant netjes had gecoat, maar per ongeluk ook een deel van de buitenkant. Tank is super strak gemaakt door Wesley en weer heel mooi gespoten. Weer heel blij mee.










20140308: Tank ontroesten en sealen. Buitenkant is netjes, maar de binnenkant is alweer wat roestig en omdat het bij de Motobecane echt hard nodig was, deze meteen maar even meegenomen.Ook meteen even de carborateur eraf gehaald om na te (laten) kijken. Gaat wat stroefjes en vlotter lijkt niet 100%. Ziet er wel watkaal uit zo zonder tank, maar nog steeds een flinke jongen vergeleken bij de rest.






20140208: Opgehaald en even goed bekeken.

Het lijkt er een die keurig is opgeknapt maar nooit is uitgemaakt. Een uitdaging: electra nog niet aangesloten, handvaten verschillend, tank niet goed aangesloten, motor loopt dus niet, ketting te los. Ook is de kilometerteller nog niet aangesloten; die zal voor de keuring - ooit - waarschijnlijk wel moeten werken. En belangrijk; nog geen kenteken en het is dus een motor, rijbewijs halen is ook wel handig... Wel aardig gespoten en nieuwe wielen en banden. Hij remt prima. En hij is compleet ! Inclusief 2 serienummer plaatjes.




e
  e  
e
  e  









Heerlijk zadel en veel robuuster formaat dan de Ducati of de Motobecane (Ik schrok ervan: echt een motor) Het past wel beter bij mijn postuur. Mooi hoe het zadel veert en hoe de gaskabel in het stuur is verwerkt. Het blok gaat goed rond, genoeg compressie en ook de versnellingen lijken (mooi soepel) te werken.


Woensdag 20140205 gezien op speurders.nl











Informatie:

Geschiedenis van het merk (Duits)
Oude Brochure




Filmpjes

Rijdende Hercules
Lopend Sachs blok
Hij loopt voor het eerst weer


Andere Hercules 212's









Links

Hercules Interessengemeinschaft
Hercules Feunde
Flanders Hercules Club
Motorfietsweb
Old Sachs Motor

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Terug naar overzicht alle brommers

Terug naar mijn homepage

Terug naar boven

Mail me op basgriffioen_apestaartje_home_punt_nl