Ford Consul Capri (Coupe 1962)


Kennismaking - Andere - Interieur - Te Koop - Informatie
Brochures - Artikelen - Reportage - Fabriek


Op de Ford Rally bij het Gaydon Heritage Centre tijdens onze UK trip in Juli 2015 kwam ik - met Lon - de Ford Consul Capri tegen. Nog nooit van gehoord, nog nooit gezien. Prachtig 'klein' autootje die me qua model vaagjes doet denken aan een VW Karmann Ghia, maar dan extremer en veel zeldzamer. Een nieuwe liefde is ontstaan vrees ik...




20170929 Foetsie !

Het was niet de bedoeling, maar dat was het kopen van een nieuw huis ook niet. Toch gebeurd en dus voelde het beter om de Capri al weer de deur uit te doen: met dat geld kunnen een hoop dingen gedaan worden. Martien is er blij mee en gaat er verder mee rijden. Binnenkort weer een nieuw avontuur, een B-Kadettje of zo...



20170910 Geen Capri, wel een mooie Classic

Een tijd geleden kon ik Wim tippen betreft een Consul Classic. Deze had hij vroeger zelf ook gehad en nu wilde hij er weer een. Toevallig had ik net deze fraaie te koop gezien in Groningen. Wim heeft 'm gekocht en vandaag, op de terugweg van het European Ford Event, ben ik 'm even gaan bekijken. Pracht exemplaar nog en eigenlijk net zo apart als de Capri. Nog wel even wielen uit die tijd eronder regelen... Zelf kwam ik niet wel met de Capri (Vapor Lock?), maar met een duwtje kon ik toch weer naar huis.




20170720 Op bezoek bij Arne in Zweden

Op vakantie naar Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen. Dus zoals beloofd ook langs bij Arne, waar ik de Capri van gekocht heb, een jaar geleden.






Finn en ik mochten mee een rondje maken langs zijn prive verameling; er zaten mooie exemplaren tussen, zoals de Fords hierboven en links.

Ook nog een oude partslist gekregen, en oh ja, we sliepen 3 dagen in zijn vakantiehuisje aan een 'prive'-meertje niet ver bij hem vandaan (en tevens vlak bij Ikea's hoofdkantoor.)



20170709 Klassiek Mechaniek Zeeland - Zomerrit

Hier ben ik lid van, ik heb alleen nooit tijd... Pas nog wel naar de sleuteldag geweest, maar daar werd vooral gezellig gekletst. Nu met prachtig weer verzamelen op het plein in Zeeland, met 40 tot 50 andere oldtimers. Wederom alleen tijd om mee te verzamelen; inpakken voor de verhuizing is de laatste tijd het sleutelwoord...







20170625 Ha ha, de 3e prijs bij OOCW 2017

Geen tijd, toch effe gaan kijken met Edwin en Ted. En omdat Max toch weer uit was gevallen kon ik nog even terug voor de prijsuitreiking, ik was namelijk genomineerd...: niet voor niets, ik werd 3e in de categorie 1955-1977. Lache... Mooi evenement vlakbij, Oss On Classic Wheels (FB)







20170618 Tweede editie Schaijk Car Event

Vorig jaar stond ik nog met de B-Kadett, nu met de Ford. Blijkbaar had ik een groen stickertje moeten regelen zodat er op m'n autootje gestemd kon worden... Goed weer, mooie opkomst qua auto's en bezoekers. Volgend jaar nog een tantje bij zetten met een toer-rit? (Zie hoe ik naast een Nissan GT-R Gentlemens Edition sta (top van 315 km/u op de weg en 345km/u in circuit modus; snelste productieauto ter wereld > winnaar van de dag !)





20170520 Zelf maar een fotoshoot gedaan

Er zouden altijd nog een keer goede foto's gemaakt gaan worden van mijn Capri, maar het duurt te lang en dus heb ik zelf maar eens even de rust genomen om een paar mooie foto's te maken. Voor het mooiste huis van Nederland. Klik hier of op de foto voor de hele reeks.





20170506 De helft van de rijdende Nederlandse Capri's bij elkaar

Bram heeft een prachtig bedrijfje: Semper Fi in Malden. En hij heeft ook een Ford Consul Capri (de 1300 cc met pook aan het stuur) En hij heeft ook een Opel B Cadett Coupe. Al een paar keer geprobeerd, maar nu dan toch echt even de autto's naast elkaar kunnen zetten. Prachtig weer erbij is ook fijn!





Bram had ook nog de gewilde ringen liggen voor onder het wieldeksel. Ik had ze groter verwacht. Even wennen maar wellicht toch mooier dan wat ik nu heb.

Even over denken en dan misschien toch maar weer op zoek...



20170409 American Sunday. American???

Niet echt Amerikaans, maar wel een vleugje. En een mooi doel voor vader en zoon op een zeldzame zonnige zondag.





20170308 Een prachtige luxe achterbank !

Offcieel zit er gewoon helemaal geen achterbank in, maar ik wil juist ook met mijn gezin een keer een rondje rijden. En nou kunnen de kids lekkerder zitten. Geen rugleuning, maar wel een heerlijk op maat gemaakte zitting van Manders Autobekleding uit de Reek. (Kleur nog een keer bij daglicht bekijken, maar ziet er goed uit: familie) Zelf een strakke mal gemaakt (voor steekt ie mooi een paar cm over) en vervolgens keurig geleverd door Rob en Sas. Super weer ! Dank jullie wel.




20161227 Prachtig artikel in clubblad Capri Club Nederland


Rudi van de Capri Club Nederland had me benaderd (via forum of deze pagina?): of hij een artikeltje mocht schrijven over mijn auto. Dat mag, en normaal gesproken wil ik het dan even zien voor het geproduceerd worden voor een snelle feitencheck, maar dat was er deze keer niet van gekomen.

Het was dan ook een mooie verrassing toen ik het clubblad met de post thuis kreeg: Ik ben (nog) geen lid. Het is een prachtig rijk artikel, mooi aangekondigd op de cover. Het hele clubblad is wat te donker afgedrukt, maar het artikel is er niet minder om. Mooi gedaan en nog voor het seizoen begint al een leuke aandacht voor deze unieke auto.

Van het voorjaar eens een evenement uitzoeken van deze club waar we met wat meer Capri's naartoe kunnen.

Bekijk het artikel volledig als PDF







20161224 Even de benen strekken

Omdat de Capri niet verwarmd is gestald toch af en toe even een ritje maken op een droge dag. Zonder lichten rijden, zodat de accu weer op kan laden. Even flink de shoke gebruiken, maar toen ging het weer prima. Lekker rondje rundumhause met een bleek zonnetje.





20161119 Ze is klaar voor haar winterslaap





Een massa-schakelaar geplaatst, zodat er niet zomaar kortsluiting kan ontstaan.

Een revisiesetje uit Engeland laten komen voor de carburateur: die lekte wat, en dat recht boven de hete uitlaat: nu ook gefixt.

Nu in de winterstalling met een dekentje erover, alhoewel er gewoon mee gereden wordt op een zonnige droge dag... Maar ik kijk toch vooral uit naar het voorjaar.




20161105 Custom mattensetje maakt het opeens netjes


Met name aan de rijderskant was het echt nodig. Het ziet er meteen een stuk strakker uit. Dat hebben Rob en Sas weer netjes geleverd. Nou die pook ring nog een keer opknappen... Update: En de matten nog even vast zetten met drukkers: toch wat glad en dus gevaarlijk...




20161027 In totaal 6 geregistreerde Ford Consul Capri's in NL

Als ik de gegevens op RDWdata.nl goed bestudeer (en dat is nodig: typenummers en naamgeving klopt niet meer door de jaren heen) dan kom ik tot 8 geregistreerde Capri's in Nederland. Die wil ik eens gaan verzamelen. Een voorzichtig begin. Wat mis ik nog, behalve die niet geregistreerd zijn? Zoek mee op RDWdata.nl.


1) Bas uit Schaijk: Mijn Zweedse vriendin... 117E (1500cc, linksgestuurd) Lees er alles over op deze site.

DZ-22-13



2) Bram uit Malden: Een 110E uit 1961. Hier ben ik als eerste een keer gaan kijken. In tegenstelling tot mij, kan Bram wel alles zelf...

AR-68-58



3) Piet uit Alphen aan de Rijn: 110E uit 1962, met de juiste wieldoppen :-) 1340 cc die slechts 28.000 km heeft gelopen. Wordt nu flink aan gewerkt. Al mooie gesprekken via de mail, bijvoorbeeld over zijn chassisnummer. Zie hieronder. * Deze auto was de inspiratie voor Bram (zie boven) om zijn rode Capri aan te schaffen.

JD-58-31



4) Jacob uit Meppel, staat echter bij de 'gewone' Ford Capri op rdwdata.nl. Een aparte mooie kleur !

DM-58-35



5) Jan uit Heel: een 117E van 1500cc, dus. Jan is actief in diverse clubs en heeft de nodige naslagwerken.

DE-02-14



6) Via de Engelse club heb ik ook Erik gevonden. Hij heeft zijn examplaar in 2013 in Duitsland gekocht. Heeft nog geen kenteken in Nederland, dus dat is er dus een extra; kom ik nu tot 7.

XX-00-00



7) Gerrit uit Ems: Een 117E, 1300cc (???) uit 1963 staat er op het gemailde kenteken. In zilvergrijs als het goed is. Gerrit is oprichter van Ford Capri Club Nederland. Ook gevonden; het wachten is nog even op de echte foto. Deze stond in de categorie "Capri 1300" op RDW data, maar een Capri uit 1963 is inderdaad een 117E, maar dan wel een 1500 ipv 1300...???

DE-23-92


Toch nog een achtste... DZ-20-63 ???

* Over het chassisnummer van Piet: Nederlandse versie van het chassisnummer met een totaal andere opbouw dan in Engeland: N109SB2XXYYZZZ. Je kunt uit dit chassisnummer lezen dat de N voor Nederland staat, dat het type 109E betreft en dat SB staat voor Sunbird de 2 die dan volgt is 1962, XX is de maand en YY de dag van die maand, het is de zoveelste (ZZZ) auto die dag door Ford Amsterdam gebouwd. > 109 lijkt hier niet te kloppen (volgens de Engelse aanpak dan...), 110E staat daar voor de linksgestuurde uitvoering. Mooi dat de codenaam SunBird in de code is verwerkt. Wellicht dus ook een voorbeeld van een KD variant: Knocked Down > opgebouwd en weer afgebroken om als kit aan Nederland te verkopen, daar werd ie dan weer opgebouwd, blijkbaar met Nederlands kenteken.



Tijdens het European Ford Event op de Raceway van Venray kwam er net na mij een prachtige creme kleurige capri aanrijden met mooi rood interieur. Deze is van Enzo en hij weet er nog een paar in Belgie. Hopelijk is dit lijstje Belgische Capri's binnenkort wat langer! Prachtig exemplaar !



Willy uit Belgie had deze site ook gevonden: hij bezit een van de 2 rijdende Consul Capri's in Belgie: hele mooie two-tone met ongeveer dezelfde banden als ik eronder heb.



Marc uit Belgie had mijn site ook gevonden. Hij heeft nog meer moois, maar onder andere deze 1500 GT uit 1963. Het is Capri 117E GT0047 een van de eerste 200 GT's die aan geselecteerde rijders werden verkocht: zij gaven feedback over de motor, voordat deze grootschalig in de Cortina ingezet werd. Psssst, hij heeft in zijn prive museum ook nog een GT uit 1964. (En zo zullen nog wel meer fraaie exemplaren in schuurtjes staan te wachten tot een opknapbeurt!) Het betreft beide Belgische Fords die in Antwerpen zijn geassembleerd. Prachtige toevoeging, dank!




20161009 Prachtig weer weer

Vorig jaar ben ik op de motor doorgereden tot 6 december; in de auto moet het gewoon het hele jaar rond kunnen: niets zo mooi als op een droge zonnige zondagmorgen de kachel op half een rondje over de dijken maken... (Nu heb ik wel genoeg foto's gemaakt voorlopig...)








20161002 Helemaal af; paar foto's

Zelfde camera, zelfde auto, zelfde tijdstip, alleen de zon heeft invloed op de foto's en dus ook de kleur...








20160930 Nederlandse Ford Consul Capri 335's

Op www.rdwdata.nl heb ik 8 Ford Consul Capri's kunnen vinden in Nederland. Niet alle gegevens zijn compleet, maar het lijkt erop dat er 4 rond rijden, 1 wordt klaar gemaakt voor de weg en 1 al 33 jaar ergens in een schuur staat. Het kan natuurlijk zijn dat er meer in schuren staan zonder kenteken, maar die zul je dus niet zomaar op de weg tegen komen. Zes in totaal dus, zo zeldzaam zijn ze...


20160930 Ik mag rijden !

Van beslissing tot rijden was een lange periode van maarliefst 9 weken. Ik word oud, want al die milestones waren bij elkaar opgeteld wat spannend /niet leuk > beslissen, onderhandelen, een hoop geld, ophalen in Bremen, op orde brengen, hopen dat ie niet gejat wordt, RDW, wachten op de papieren, nummerplaten, taxeren, verzekeren... Maar, alles is goed gekomen: vandaag konden de nummerplaten erop en kon er gereden worden.




Er kon gereden worden, dus eerst naar Rob en Sas voor een set matten op de goede kleur en een zitje voor de achterbank. Kleuren gekozen en mallen afgeleverd: kwestie van erin leggen straks.

Tussendoor even een rondje met Finn en Jop een ijsje halen.

Toen naar Oss voor een potje en een spuitbus lak: de gewichtjes voor het balanceren waren meegespoten en nu ze opnieuw gebalanceerd zijn zaten er erg ruwe lelijke plekken. Alles verwijderd, geschuurd en opnieuw gespoten. Kleur is prima ! Binnen ook de asbak gespoten: dashboard is verkleurd, dus daar past de kleur een stuk minder: hier op de wielen helemaal prima !

In Oss kreeg ik 'm niet gestart, leek geen brandstof te krijgen, maar bleek juist verzopen: het leerproces begon vandaag :-)

Morgen de stoel iets minder extreem maken: 5 cm naar achteren, wordt 3. En 4 cm kantelen wordt 2, dan moet het goed zitten.



20160923 Stoel aangepast

De stoelen staan niet gewoon op een rechte ondergrond in de auto, dus moest eerst aan de hand van een 'hele' stoel de auto situatie nagemaakt worden. Dat was vervolgens een goede basis om een aangepast onderframe te maken: stoel niet beschadigen en geen extra gaten in de auto. Stoel 5 cm naar achteren, Voor 4 cm omhoog en achter 1 cm extra zakken ivm verwijderen glijplastic. Frame geprimed en twee keer gelakt. Morgen de grote test of het gaat passen: gaten extra groot gemaakt (13mm) zodat het makkelijker past. Boor van 10 euro na 4 gaatjes al naar de filistijnen...





20160923 Stoelen eruit


Morgen kan ik bij Arno terecht om de stoelen aan te passen: zelf gaan staan meten, frotten en af en toe wat lassen. De stoelen moeten 4 cm naar achteren, als het kan 1 cm zakken en voor 3 cm omhoog: achterover kantelen, zodat ik dan hopelijk beter pas. Bestaande gaten hergebruiken is het motto: het is nu netjes. Eerst dus bevestigingsframe namaken, voor ik aan de nieuwe constructie kan beginnen... Liefst beide stoelen hetzelfde, maar dan moet ik dus hetzelfde nog een keer in spiegelbeeld maken. Nagenoeg evenveel werk...





20160922 De RDW is akkoord

Drie weken wachten tot ik aan de beurt was, maar vandaag was het dan zover. Broer was verhinderd, maar Dirk-Jan wilde gelukkig helpen met zijn grote aanhanger. De keurmeester was blij met de leuke auto en zeer tevreden over de staat: geimporteerd en APK erop ! Als eerste tenaamstelling is 05-05-1964 genomen: Het moment dat hij uit de showroom is verkocht in Zweden. Hij heeft dus anderhalf jaar onverkocht in de showroom gestaan. Nu wel weer twee weken wachten tot 0-aangifte BPM en Kenteken zijn geregeld. Geduld, geduld, geduld... (Accu lijkt te zwak, die moet wellicht vervangen worden)







20160906 Hij is af, voor nu.

Voor het eerst erin gereden: hij start makkelijk, rijdt soepel en schakelt strak: voelt beter dan de Kadett. Klein stukje gereden maar: opgeborgen voor de RDW over ruim 2 weken... Mooi fris zo met die subtiele whitewalls en de deur lijnt nu ook netjes.



Wat is er aan gedaan? Ik wist dat de remmen na jaren stil staan vast zaten: was een kwestie van los maken en voor de veiligheid nieuwe remslangen erop + fusee kogelhoezen vervangen. De uitlaat was op diverse plekken lek. De claxon en de koplampen zijn afgesteld, evenals de contactpunten en de deur die wat afhing. Het binnenlicht is gerepareerd. De bekabeling van de aanjager is gefixt en de accu is vastgezet. Oude benzine eruit en nieuwe erin, met loodvervanger erbij. Voor de APK is de uitstoot afgesteld, zijn de remmen getest en is de ruitensproeier werkend gemaakt. Er zitten 4 nieuwe banden op. Twee mooie Engelse nieuwe oude spiegels. Nieuwe bougies, nieuwe olie en filter. Tevens versnellingsbakolie vervangen, net als de remolie. Motorisch dus nauwelijks iets en qua uiterlijk (en veiligheid) nieuwe goede banden, valt best mee voor een auto van die leeftijd.



20160903 Bijna klaar, maar ja...

Co is goed bezig: Er zijn op de remmen na alleen wat kleine dingen die aangepakt moesten worden. Dus technisch gezien lijkt het vooralsnog een goede koop. Wel is de laklaag die er ooit overheen is gezet niet helemaal goed gegaan: helemaal onderaan is rondom aandacht nodig. De auto is het waard om ook dat van de winter in orde te laten maken > dan gaat het wel weer geld kosten...

De nieuwe banden liggen er bijna allemaal onder en de spiegels zitten ook. Optisch ook nagenoeg klaar. Maar ja; de RDW is zo druk dat ik daar pas over 3 weken terecht kan...: da's nog heel ver weg en tot die tijd is de auto ook niet (bij IAK) te verzekeren. Nogal een impact die de RDW daarmee teweeg brengt...





Spiegels gekocht op eBay UK en zijn precies de goede (Ik wil ze niet voor op de motorkap, daar zie je niets in). Ook blij met de bandenkeuze: De dikke whitewall banden zijn mooier bij een wit dakje, maar omdat ik het gewoon turquoise laat, zijn deze subtiele strepen veel mooier, frisser.



20160827 Poetsen, poetsen, poetsen

Hele dag alles nagekeken, getest, stickers eraf, reflectors eraf, gepoetst en de mijn evan gemaakt. Hij is prachtig. Zelfs de kleur wordt steeds mooier zo in het zonnetje: ook blij mee inmiddels. Nog wel even nieuwe whitewalls eronder tijdens de technische check, want deze zijn echt op... En dan op naar de RDW.















20160826 Retourtje Bremen

Pittig dagje, maar hij is 'thuis'. Dirk-Jan en Bart hielpen even mee en hebben hem meteen alvast goedgekeurd. Vandaag geen fut meer na 800 km met 33 graden: morgen aan de slag.





20160818 Onderweg naar Bremen

Arne heeft de remmen nagekeken en een proefritje gemaakt met de Capri (Foto links), dat geeft vertrouwen dat alles nog een heel eind werkt na 6 jaar stil staan. Op de rechterfoto staat ie al geladen voor vertrek naar Jens in Bremen. Daar pik ik hem volgende week op. Dan APK klaar maken, RDW importeren, Kentekenplaten bestellen, week wachten en dan pas rijden. Daara eens kijken wat er nog aan verbeterd kan worden. (wielen, banden, achterbankje...) Maar verder in prima staat !





20160814 RIP Colin Neale

Vandaag is Colin Neale, de (eindverantwoordelijke) ontwerper van de Ford Consul Capri gestorven op 89 jarige leeftijd in Amerika.





20160801 Gekocht?

Het lijkt erop ! Mijn specs dan alvast eens bij elkaar zoeken

The Capri story

The Capri Project was code named "Sunbird" and took design elements from the Ford Thunderbird and the Ford Galaxie Sunliner. It was instigated by Sir Horace Denne, Ford's Sales Director. He wanted a "co-respondent's" car to add glamour to the product line. It was designed by Charles Thompson who worked under Neale and had sweeping lines, a large boot space and a pillarless coupé roof. The Capri was a two-door coupé version of the Ford Classic saloon made by Ford of Britain. The Ford Classic was a result of 4 years of development. Approval for the project was given in autumn 1956. The styling of the car was the last project undertaken by Colin Neale before he left Dagenham for Dearborn. The initial design requirement was for the Ford Classic to be a full range model to take Ford into the new decade. Ford even developed a full-size estate (station wagon) prototype.

On its September announcement the Consul Capri was for export only but went on sale to the domestic British market in January 1962. The bodies were sub-assembled by Pressed Steel Fisher, with only final assembly taking place at Dagenham. It was intended as part of the Ford Classic range of cars but the body was complex and expensive to produce. With new production methods, time demands from Dearborn and a need to match opposition manufacturers in price, the Ford Classic and Consul Capri were almost doomed from the start. The Ford Classic was made from 1961 to 1963, and replaced by the Cortina-derived Ford Corsair.

The Consul Capri included Ford Classic De-Luxe features, including four headlights, variable speed wipers, 9.5 in (241 mm) front disc brakes, dimming dashboard lights, and a cigar lighter. The four-speed transmission was available with either a column or floor change. It was proclaimed as "The First Personal car from Ford of Great Britain" (Ford of Great Britain, sales literature, December 1961)

Initially fitted with a 1340 cc 3 main bearing engine (model 109E, 110E for LHD), the early cars were considered underpowered and suffered from premature crankshaft failure. Engine capacity was increased in August 1962 to 1498 cc (model 116E) and this engine with its new 5 bearing crankshaft was a vast improvement. The first 200 Capris were left-hand-drive cars for export including Europe and North America. In Germany at the 1961 Frankfurt Auto Show, Ford sold 88 Capris.

In February 1963 a GT version (also 116E, 117E for LHD) was announced. The new GT engine, developed by Cosworth, featured a raised compression ratio to 9:1, a modified head with larger exhaust valves, an aluminium inlet manifold, a four branch exhaust manifold and, most noticeably, a twin-choke Weber carburettor – this being the first use of this make on a British production car. The same engine was announced for use in the Ford Cortina in April 1963.

Overall the car was very expensive to produce and in the latter part of its production was running alongside the very popular Ford Cortina. Sales were disappointing and the Consul Capri was removed from sale after just two and a half years with 19,421 sold, of which 2002 were GT models. Just 1007 cars were sold in 1964, the last year of production, 412 of them being GTs. The Consul Capri was discontinued in July 1964. The Consul Capri (335) is one of the rarest cars from Ford of Great Britain.

A Capri was tested by the British The Motor magazine in 1962 and had a top speed of 79.0 mph (127.1 km/h) and could accelerate from 0-60 mph (97 km/h) in 22.6 seconds. A fuel consumption of 36.7 miles per imperial gallon (7.70 L/100 km; 30.6 mpg-US) was recorded. The test car cost £915 including taxes of £288.

40 cars were luxuriously upgraded by Hooper's.

Source: Wikipedia


About this model


- Model 117E: 1498cc Left hand drive
- Production/sales period of cars with this particular specs: mid-year 1962 - mid-year 1964
- Modelyears: 1962-1964
- Country of origin: GB United Kingdom
- Make: Ford (U.K.)
- Model: Consul Capri 335 (117E) 1961-1964
- Submodel: Consul Capri 335 1961-1964
- EEC segmentation: S (sport cars)
- Subsegment: S-C (sport coupes)
- Class: sports car
- Body style: hardtop coupe
- Doors: 2
- Traction: RWD (rear-wheel drive)

- Length: 4336 mm / 170.7 in
- Width: 1652 mm / 65 in
- Height: 1372 mm / 54 in
- Wheelbase: 2515 mm / 99 in
- Front track: 1257 mm / 49.5 in
- Rear track: 1257 mm / 49.5 in
- Ground clearance: ?
- Turning circle btw. curbs: 10.4 m / 34.1 ft
- Drag coefficient estimated by a-c: 0.5
- Base curb weight: 947 kg / 2088 lbs
- Gross weight GVWR: 1170 kg / 2579 lbs
- Construction: Pressed steel monocoque
- Suspension: Front: Independent MacPherson strut, anti-roll bar. Rear: Semi-elliptic leaf springs
- Wheels: 4 stud, 13 inch pressed steel, 5.90 x 13 tyres

- Engine manufacturer: Ford Kent OHV 1.5L
- Engine type: spark-ignition 4-stroke
- Fuel type: petrol (gasoline)
- Fuel capacity: 41 liters
- Fuel system: carburetor
- Charge system: naturally aspirated
- Valves per cylinder: 2
- Valves timing: ?
- Additional features: Zenith 34 VN, OHV
- Cylinders alignment: Line 4
- Displacement: 1498 cm3 / 91.4 cui
- Bore: 80.97 mm / 3.19 in
- Stroke: 72.75 mm / 2.86 in
- Compression ratio: 8.3 : 1
- Horsepower net: 44.4 kW / 60 PS / 59.5 hp (net) / 4600
- Torque net: 111 Nm / 81.5 ft-lb / 2300
- Horsepower gross: 48 kW / 65 PS / 64 hp (SAE) / 4600
- Torque gross: 116 Nm / 85.5 ft-lb / 2300
- Redline rpm: ?
- Car power to weight ratio net: 46.9 watt/kg / 21.3 watt/lb
- Car weight to power ratio net: 21.3 kg/kW / 15.8 kg/PS / 35.1 lbs/hp
- Fuel capacity: 41 liter / 10.8 U.S. gal / 9 imp. gal
- Gearbox Transmission type: manual
- Number of gears: 4
- Gear ratios (overall): I: 3.543 (14.61), II - 2.396 (9.88), III - 1.412 (5.82), IV - 1 (4.12), R - 5.4
- Speed range (max speed on gears): (km/h/mph) I: 39 / 24, II: 57 / 35, III: 97 / 60, IV: 137 / 85
- 1000 rpm speed: (km/h/mph), I: 7.6 / 4.7, II: 11.2 / 7, III: 19 / 11.8, IV: 26.8 / 16.7
- Torque converter factor: ?
- Final drive ratio std: 4.125
- Standard tires: 5.60 - 13



- How fast is this car ? top speed: 132 km/h (82 mph) (declared by factory);
- Accelerations: 0- 60 mph 17.2 s; 0- 100 km/h 19.1 s (simulation ©automobile-catalog.com); 1/4 mile drag time (402 m) 21.7 s (declared by factory)
- Fuel consumption and mileage: average estimated by a-c: 10.4 l/100km / 27 mpg (imp.) / 22.5 mpg (U.S.) / 9.6 km/l



Source: Automobile-catalog.com


About this specific car:

- First registration in Sweden: 01-01-1963
- Swedish Registration number: FGO491
- Mileage (officieal) in 1995: 53.330 km
- Mileage on 3rd of May 2004: 55.942 km
- Previous owner: Arne Gunnarson from Strömsnabrük, Sweden. (since 2003-07-28)
- Production: following ID number it is produced in September 1962 and imported in Sweden in 1963
- Color code Caribbean Turquoise: BH See options here
- Trim Code: A613 for Rayon Cloth See options here.

Explanation of the serialnummer. This site explains it perfectly. Production numbers as well:

Z38B472XXX:
- Z: Assembled in Dagenham (bij Londen)
- 38: Capri with floor change lever
- B: Built in 1962
- 472XXX : September of 1962

- 117E: 1498cc Exportmodel, Lefthand drive
- A613 Interiour Trim
- BH: Caribbean Turquoise

Production amounts for the Left Hand Drive 1500cc Capri, between: July 1962 - September 1963:
- 1962: 1985 + 245 Knocked down *
- 1963: 2521 + 225 Knocked down *
- 1964: 0595
- Total: 5101 + 470 = 5.571 (25% of the total of about 20.000 Capri's produced.)
* Built up are normal finished cars. For countries like Sweden (!) and Norway, the cars were disassembled again and sent as a kit, to be built up oversees to overcome high import taxes.

History:
- The car was produced in 19620900 following registration plate trackdown
- The Swedish paper states it was imported on 19630101 (Fictional precision date?)
- The first owner bought the car in Sweden on 19640505
- He sold it to an Autodealer 19800206, and it took 22 months to be sold again:
- In 19811228 a man named Bo Johansson bought it and he had the car until his death. (Mileage 19950517: 53.330 km, 19970528: 55.596 km)
- In 20030728 Arne bought it from Bo's widow. (Arne had not driven it for the last 6 years: looking at the mileage he has not driven it much at all) (mileage 20040503: 55.942 km)
- On 20160826 I could call it mine, 5th owner in 54 years (mileage today 20160827: 56.398 km)


Color Chart from 1961/1962: Caribbean Turquoise it is...



20160730 Foto's ontvangen uit Zweden

Vandaag extra foto's ontvangen: Non de ju wat een enorm lelijke combi. Mooi dat alles origineel is, maar het houdt wel ergens op... Wat een interieur... Jakkes... Superaardige gast die Arne, 4 bieders, maandag komt de eerste een Duitser al bij hem langs... Dan heb ik het helaas niet meer in eigen hand...

"You also asked me about the km. I have no sure proofs, but I have never thought it could be wrong. I only have a paper from Bilprovningen (MAT or TÜV) from 1995 and at that time the km-stand was written 53.330 km. (In de zweedse RDW site vond ik nog een check, op 3 mei 2004 stond ie op 55.942, dus dat klopt allemaal netjes zo lijkt het.)

The first owner bought the car 1964-05-05 and sold it to an Autodealer 1980-02-06. In 1981-12-28 a man named Bo Johansson bought it and he had the car until his death. In 2003-07-28 I bought it from his widow.

I´ll try to start the car tomorrow and try to find out if the breaks are laying on."

Wat te doen... Vorige keer al spijt dat ik hem heb laten gaan. Deze is super netjes, linksgestuurd, weinig km en lijkt nog erg degelijk. Afstand en transport speelt ook een rol, maar kleur lak (in combinatie) met het interieur is toch wel een dikke drempel... Alleen voor mij merk ik ;-)











































Zo heb ik er minder moeite mee. Dakje wit (wrappen om te testen), wieldoppen chroom en whitewalls eronder. Ziet er opeens heel anders uit. Ook deze heeft helemaal geen zijspiegels... Apart. Maar wat een mooie lijnen toch he, ongeacht de kleur.



20160722 Caribbean Turquoise

Dat zul je altijd zien. De hoop opgegeven om een mooie te vinden, komt er toch een links gestuurde te koop en ik lijk nog kans te maken ook nog om hem te mogen kopen (vakanties kruisen). Ik had net goeie schik met mijn B-Kadett... Maar ja, zo'n kans kun je niet laten lopen. De vorige keer veel spijt dat ik de Beige in Dortmund heb laten staan, maar dit is een betere start.

Hij staat in Zweden en er zit geen APK meer op, maar hij ziet er nog erg strak uit en zou volgens de advertentie 65.000 KM hebben gelopen. Ik heb wel wat moeite met de kleur: Caribbean Turquoise, populaire kleur in die tijd... Nu maar hopen dat hij hem ook echt aan mij zal verkopen en niet aan iemand anders. Lastig die afstand en tijd ertussen...





20150719 Gaydon, UK

Even voorstellen omdat het een zeldzame auto is (nog geen 20.000 van gemaakt) > Gaydon 19 juli 2015:












3D variant



Andere

En een paar andere hoeken van het web, voor een goede intro:






















Interieur

Ook het interieur is prachtig. Meeste foto's geschoten in Gaydon (UK). Het interieur was in 5 kleuren beschikbaar, met rubbermatten of tapijt.










Een mooie met goede foto's. Hier nog een uitgebreidere reportage van een andere fraaie originele.











Te koop

(Inmiddels beide verkocht en ik spijt dat ik de Duitse niet toch alvast heb gekocht...voor ooit...)


Op het moment zijn er maar een paar te koop in de EU. Een rotte in Frankrijk en een aardige op 2 uur rijden in Duitsland. Voorkant heeft wat geleden, maar achterkant is veelbelovend. Is van Juli 1962. Lijkt een goede complete basis, dus binnenkort naar Duitsland. Met klep netjes dicht nog iets strakker. Wel lang stil gestaan, dus vooraan beginnen: eerst lopen, dan RDW/APK, dan pas carosserie en interieur.

Deze zou van Juli 1962 zijn wat zou moeten betekenen dat zijn serienummer tussen 468622 en 469574 moet zijn (export model: links gestuurd). Bekijk hier alle codes. Wordt aangeboden als GT versie, maar die kwam pas later. Kleurcode zou BA moeten zijn voor Ermine White (Hermelijn wit). Net in Augustus werd de motor vergroot van 1300 naar 1500 cc en kwam er een betere krukas in (op 5 punten vast [Model 117E] ipv op 3 punten [Model 110E]. Precies een model te vroeg dus, maar de keuze is niet reuze... Het wordt dan ook geen performance car...).

Update 21-07-2015 :
Detailfoto's ontvangen uit Duitsland: de auto is helaas te roestig op te belangrijke plekken voor deze vraagprijs, voor elke vraagprijs in feite, want er moet een hoop aan gebeuren voor hij netjes is. Deze gaat dus niet door, dat kan gebeuren, maar het probleem is dat er nauwelijks worden aangeboden in Europa, zo zeldzaam zijn ze...








De iets te 'rotte' in Frankrijk:




Informatie




Kleuren van 1961:




Modellen
De drie modellen van de Ford Consul: 2 deurs 4 persoons, 4 deurs 4 persoons, 2 deurs 2+2 persoons.
Ook nog foto's van een cabrio gevonden, maar ik weet niet of dat origineel is.

Gegevens
Manufacturer: Ford of Britain
Body style: 2-door coupé
Engine: 1340 cc I4 (OHV) > 1961 – 1962
Engine: 1498 cc I4 (OHV) > 1962 – 1964
Traction: RWD (rear-wheel drive)
Wheelbase: 99 inch (2,515 mm)
Lenght: 170.75 inch (4,337 mm)
Width: 65.3 inch (1,659 mm)
Height: 54 inch (1,372 mm)
Curb weight: 2,100 lb (953 kg)
Top speed: 130 km/u
Verbruik: 8.8L per 100km
Engine manufacturer: Ford Kent OHV 1.3L
Engine type: spark-ignition 4-stroke
Fuel type: petrol (gasoline)
Fuel system: carburetor
Charge system: naturally aspirated
Valves per cylinder: 2
Additional features: Zenith / OHV
Cylinders alignment: Line 4
Displacement: 1340 cm3 / 81.8 cui
Horsepower net: 40.3 kW / 55 PS / 54 hp (net)
Torque net: 100 Nm / 74 ft-lb
Horsepower gross: 42 kW / 57 PS / 56.5 hp (SAE)
Torque gross: 103 Nm / 76 ft-lb
Transmission type: manual
Number of gears: 4


Modeloverzicht

De onderste twee zijn het meest interessant, en dus ook het meest gewild...




Banden

Standard tire size for 1962 Ford Consul Capri 335:
(in case of different tires in front and rear the dimensional data are valid for driving or rear wheels)

Standard tire size: 5.60 - 13
Tire width (mm): 142
Tire sidewall factor: 90
Rim size (in): 13
Total wheel diameter (mm / in): 586 / 23.1


Links

Wikipedia Engels
Engelse owners club
Test specs, volledig rapport

Facebook pagina
Brochure van toen
Motorbase
Klassiekerweb
Ford Consul Classic (Wiki)
Geschiedenis
Voorstel-filmpje
Hooper versie (Filmpje)


Te koop
Rechts Gestuurd
(nog te koop?)
Nette blauwe
Nogal mint-groene
iets te stoere zwarte
Rustiger mintgroen
Bijna affe witte
Opgepompte blauwe

Links gestuurd
(nog te koop !)
Matige Duitse
Rotte uit Fankrijk


Beschrijving


The Consul Capri was a two-door coupé version of the Classic saloon made by Ford of Britain.

The Capri Project was code named "Sunbird" and took design elements from the Ford Thunderbird and the Ford Galaxie Starliner. It was instigated by Sir Horace Denne, Ford's Sales Director. He wanted a "co-respondent's" car to add glamour to the product line. It was designed by Charles Thompson who worked under Neale and had sweeping lines, a large boot space and a pillarless coupé roof.

On its September announcement the Consul Capri was for export only but went on sale to the domestic British market in January 1962. The bodies were sub-assembled by Pressed Steel Company, with only final assembly of the drivetrain taking place at Dagenham and from February 1963 at Halewood. It was intended as part of the Ford Classic range of cars but the body was complex and expensive to produce. With new production methods, time demands from Dearborn and a need to match opposition manufacturers in price, the Ford Classic and Consul Capri were almost doomed from the start. The Ford Classic was made from 1961 to 1963, and replaced by the Cortina-derived Ford Corsair.

The Consul Capri included Ford Classic De-Luxe features, including four headlights, variable speed wipers, 9.5 in (241 mm) front disc brakes, dimming dashboard lights, and a cigar lighter. The four-speed transmission was available with either a column or floor change. It was proclaimed as "The First Personal car from Ford of Great Britain" (Ford of Great Britain, sales literature, December 1961)

Initially fitted with a 1340 cc 3 main bearing engine (model 109E), the early cars were considered underpowered and suffered from premature crankshaft failure. Engine capacity was increased in August 1962 to 1498 cc (model 116E) and this engine with its new 5 bearing crankshaft was a vast improvement. The first 200 Capris were left-hand-drive cars for export including Europe and North America. In Germany at the 1961 Frankfurt Auto Show, Ford sold 88 Capris.

In February 1963 a GT version (also 116E) was announced. The new GT engine, developed by Cosworth, featured a raised compression ratio to 9:1, a modified head with larger exhaust valves, an aluminium inlet manifold, a four branch exhaust manifold and, most noticeably, a twin-choke Weber carburettor – this being the first use of this make on a British production car. The same engine was announced for use in the Ford Cortina in April 1963.

Overall the car was very expensive to produce and in the latter part of its production was running alongside the very popular Ford Cortina. Sales were disappointing and the Consul Capri was removed from sale after two and a half years with 19,421 sold, of which 2002 were GT models. 1007 cars were sold in 1964, the last year of production, 412 of them being GTs. The Consul Capri was discontinued in July 1964. The Consul Capri (335) is one of the rarest cars from Ford of Great Britain.

A Capri was tested by the British The Motor magazine in 1962 and had a top speed of 79.0 mph (127.1 km/h) and could accelerate from 0-60 mph (97 km/h) in 22.6 seconds. A fuel consumption of 36.7 miles per imperial gallon (7.7 L/100 km; 30.6 mpg-US) was recorded. The test car cost £915 including taxes of £288.[7]


Fabricage

Een kijkje in de fabriek in de jaren '60 in Engeland / Belgie.


Brochures

Een aantal mooie brochures met mooie jaren '60 illustraties.


Artikelen

Heel veel mooie artikelen over de Ford Consul Capri



In case I forgot the credits of a certain Photo or article, please let me know.
I will add the credits or worst case delete the item:

basgriffioen-apestaartje-home-puntje-nl



Terug naar mijn homepage
Terug naar boven



x