Opel B Kadett LS Coupé 1969

Het ging er toch een keer van komen... en nu is het dan zover. Niet meer wachten, zoeken en sparen voor een perfecte oldtimer, maar gewoon beginnen met iets leuks. Een Opel nog wel... Nooit gedacht, maar dit is een mooie, betaalbare, complete en redelijk originele auto. Met APK, dus meteen genieten en dan rustig taak voor taak aanpakken. Genoeg cosmetische dingetjes te verbeteren en dat moet ik toch vooral zelf kunnen. De coupé, er zijn er maarliefst 103.633 van gemaakt.

Informatie
Kleurcodes - 1
Kleurcodes - 2
Handboek
Forum Opel
Forum B-Kadett

Kentekenregister



20160823 Verkocht. In aantocht.

De Kadett is verkocht. Netjes in de goede volgorde: voor ik een andere oldtimer koop. Want die had ik altijd al op het oog, zoals ik op deze site al aangaf, en dat is nu gelukt. Vandaag verkocht, vrijdag 'de volgende patient' (een laatste) ophalen in Bremen. Deze B-Kadett gaat naar een gelukkige nieuwe eigenaresse, ook lid van Klassiek Mechaniek Zeeland: Mevrouw van den Berg. Veel plezier ermee.





20160717 Schaijk Car Event

De eerste editie van het Schaijk Car Event vond plaats op de zonnige zondag van 17 juli. Een mix van zo'n 55 auto's verzamelden zich op het Europaplein en ook de Kadett had een uitnodiging gehad. Was leuk ! Op naar de volgende editie.





20160703 Geen tijd, wel effe sfeer proeven

De oldtimer club Klassiek Mechaniek Zeeland hield hun zomerrit vandaag vanaf Hernen. Het was droog en ik had (even) tijd en dus toch die kant op gegaan. 100 op de snelweg en nog zat over ;-) Op tijd daar en alles bekeken, dingen geleerd, en mooi staan luisteren wa die ouw mennekes allemaal van mijn Opeltje vonden. Geen tijd voor de rit zelf: Wel meteen lid geworden. Wellicht op 4 september meer tijd... Bekijk hier de foto's van het verzamelpunt, en hier de officiële: er zat weer genoeg moois bij...







20160702 Lak uit Oss

Een van de laatste dingen op het lijstje was een bus lak op maat laten maken zodat de lelijke plekjes bijgewerkt konden worden. Spuitbus en potje lak gescoord in Oss (originele kleurcode was er te ver vanaf inmiddels (408 Sierrabeige: 1969 - 73), handmatig bijtinten is niet de oplossing: niet overal even fraai dus, maar prima voor deze bak...) Op weg naar Oss ging ie naar de 150.000 km. Vooral ook alle tectyl eraf gewassen en waar nodig bijgespoten en bijgetipt. Met namde de onderkant is er goed van opgeknapt ! Ook meteen de ruitenwisserhouders 'mat' zwart gemaakt, maar had wel mattere lak mogen zijn: wel beter dan het was ! Netjes zo.







20160626 Oss on Classic Wheels

Samen met Edwin naar Oss on Classic Wheels: voorzichtige poging om mee te doen met de Opel. Te weinig tijden dusn de tocht niet meegereden: was ook niets aan, want er was weer zo'n typische Juni onweersbui 2 minuten na de start. Zoveel regen dat het Kadettje er last van kreeg. Wel leuk om weer op zo'n evenment te zijn. En grappig om de positieve reacties op mijn oude autotje te horen. Edwin was genomineerd, die moet de hele dag blijven ;-) Zie hier meer eigen foto's van het evenement. En hier de officiële foto's van de organisatie, 400 stuks met een paar van de B-Kadett: 1, 2, 3 ,4, 5. Blijft jammer, dat matige weer...






20160624 Toch nog tapijtlegger geworden...

Ga met je muis over de foto (of tikken op een iPhone) en zie hoe hard nodig het was om het tapijt te vervangen. Niet goedkoop, maar keurige en passende set geleverd door Classic Carpets (jammer van de handrem-gleuf: had ook afgewerkt mogen zijn zoals bij de originele set). Middagje stoeien en toen zat het erin; daarna mee naar Pa gereden in het ziekenhuis in Uden. Nou is de Kadett in principe af. (Ware het niet dat de auto bij flink remmen weer naar links trekt: revisiesetje heeft maar kort geholpen...)





20160612 Blij met wat rubbertjes

Een rubber van een paar euro: Mooi als je 16 bent, maar ook 30 jaar later nog blij mee ;-) De rubbers van de knipperlichten waren echt helemaal op en de motorklep rubbers ontbraken vooral. Ziet er meteen weer een stuk beter uit. Mooi zondagochtendklusje...








20160602 Hemeltje witter en netter

Geen mooie foto, maar wel resultaat geboekt en dus in het logboek. Hemeltje met groene zeep sopje hier en daar echt schoner gekregen. Vooral de zonnekleppen zijn van bruinsig nu gelig, bijna wit... Ook de losse flappen netjes vastgelijmd weer. Lijmvlekken blijven door de krimp, maar netter dan voorheen... Nondeju wat een lelijke foto's...:





20160527 Lon door de bocht

Vandaag geleerd van Lon. Ik heb een S uitvoering, met korte pook en al met wisselstroom accu. Schijfremmen voor? Dat ik wel loodvervanger toe moet voegen. Ook moest ik de ontsteking vervangen voor een automatische. (Kan altijd nog: hij doet het.) "Hij had nog noit zonne lellike auto gezien", maar snapt dat ik dat juist mooi vind, dat originele van toen. Toen we gingen rijden met hem achter het stuur kwam er toch wel een lach op zijn gezicht: alles werkt prima en hij rijdt gewoon nog goed voor zijn leeftijd. De auto ook ;-)

Na het werk ook nog even het missende zijpaneeltje nagemaakt met mal en vervolgens stevig karton omspannen met skai achtig nepleer. Ziet er weer keurig netjes uit, zeker voor een tijdelijke oplossing. Nou is alles 'zo netjes' dat de vloerbedekking eigenlijk ook vervangen moet worden... Zijspiegel ook vast kunnen zetten, gewoon met een pluggetje nota bene...

Vandaag ook bekend geworden dat de auto ook aanwezig zal zijn bij Schaijk Car Event op 17 juli op het Europaplein in Schaijk. Als oudje, er staan ook een hoop coole en stoere auto's ;-)


20160526 Voorlopig even klaar


Van buiten is er niet heel veel gedaan, maar wat echt opvalt zijn de nieuwe nette raamrubbers met chromen pees. Die maken hem opeens een stuk netter. Onzichtbare dingen zijn er ook gedaan, zodat ik veilig de weg op kan, met dat resterende jaar APK. Wel 3 weken kwijt geweest, maar echt keurig geholpen door Co. Dit heeft hij eraan gedaan: Remblokken, revisieset remzuiger (rechts). Slot links gerepareerd. Tankdop slot gefixt. Knipperlichten rechts. Ruitenwisserbladen vervangen. Claxon aangesloten. Werking mistlampen voor gecheckt. Handrem afgesteld. Radio aangesloten en kabels wegwerken. Raamrubbers en chromen pees voor en achter. Vacuumslang vervangen. Versnellingsbakrubber. 2x stuurhuishoes. 2x RW Blad. 4x bougie. Contactpuntjes. Olie 4 liter. Luchtfiler vervangen. Beetje preventief laswerk. Nu is ie veilig en toonbaar wat mij betref !

















Zelf skai aangebracht op de achterwand van de achterbank. Zijpaneeltje links onderin volgt nog: de mal is af. Nog te doen: lakstift, onderkant eigenlijk bijspuiten, achterruit nog beter schoon (verwarming is er 99,9% af. Linkerspiegel beter vast zetten: gat uitgelubberd, plafons proberen iets witter te krijgen en eindjes achter netter bevestigen, iets knappere ruitenwissers, tapijtset vervangen, 12 volt aansteker moderniseren zodat er aparatuur op aangesloten kan worden. En die lelijke stickers van het achternummerbord af...





20160506: Afgeleverd in Schaijk > aan de slag !

Rond 11 uur stond ie op de stoep: speciaal voor naar huis vanaf de warme camping in Wanroy. Eefje was jarig die dag, dus ik had 'vrij' om hem eens even goed te poetsen van binnen en van buiten. Alles eruit wat er niet inhoort en vooral vieze stickers en defecte acterruitverwarming van de ramen verwijderd: ziet er zowel voor als achter netter uit !










20160502: De aankoop > Olling naar Firiesland


Ik bood het hoogste op Marktplaats en werd maandag gemaild of ik nog interesse had. Jazekers had ik dat. Ik was echter niet de enige en er werd behoorlijk wat druk op gelegd. Toen besloten dan maar 243 KM van Eindhoven naar Friesland te rijden. Ongelofelijk stugge Fries waar lastig mee te onderhandelen was. Gelukkig lijkt het nog steeds een goeie deal te zijn... Na een half uurtje, kijken en denken maar besloten om hem te kopen. Ook de afronding ging verre van wat we gewend zijn in Brabant, maar het is allemaal goed gekomen.



Mooie 1969 kleur. Wel een keer overgespoten, maar in ieder geval in de originele kleur.










Een goede poetsbeurt binnen en buiten, nieuwe matten en de radio erin en kabels wegwerken is al een goede snelle verbetering. Daarna begint het pas echt... Rem rechts, raamrubbers, linker deurslot, dorpels, hemelbevestiging, voetpaneel links etc etc: op zich kleine taken.





Stoelen en bank nog origineel en in keurige staat.






Aan het dashboard valt nog wel wat te leren, te verfraaien en te poetsen: komt goed.



Onder de motorkap op zich alles OK: Getande riem, uitlaatpakking, kopppakking, bobine, bougies, contactpuntjes, remslangen zijn allemaal nieuw en is sinds APK nog maar 1500 km mee gereden.


Terrug naar mijn homepage
Terug naar boven