Francis-Barnett Plover (Model 40) uit 1934

Onderhoud - Opgehaald - Documentatie - Aankoop - Andere - Informatie



Het was niet de bedoeling: net afscheid genomen van alle lichte motors en brommers en nu dan toch weer een gekocht. Het is een echte (lichte) motor, op kenteken, hij start, koppelt, schakelt, remt en loopt. Ook de electra werkt. En het is een model zoals ik dat mooi vind: web voorvork, hoge koplamp, dubbele uitlaat (fishtail). Enige nadeel is de lage snelheid: eens kijken of 'we' daar nog iets aan kunnen doen.

Een voordeliger alternatief om een klassieker te rijden dan de geliefde Ariel. Mooie bijkomstigheid is dat er maar 18 Francis-Barnett's in Nederland zijn waarvan maar één Plover: d'n dizze.




Over het merk Francis-Barnett

Engelse motorenfabriek, in 1919 opgericht door Gordon Francis en zijn schoonvader Arthur Barnett in Coventry. Barnett bouwde toen al de Invicta-motorfietsen in Coventry. De fabriekshallen die voor het merk Francis-Barnett nodig waren werden gevonden in de voormalige Bayliss-Thomas-fabriek in Coventry. Dit merk was immers in 1918 verkocht aan R. Walker & Son waarna de productie naar Birmingham verhuisd was.

Bij Francis-Barnett werden voornamelijk inbouwmotoren gebruikt, eerst van JAP, later ook van Villiers. Er waren rond 1923 Francis-Barnetts als bouwdoos te koop, de montage duurde slechts 20 minuten! De frames werden ook door Invicta gebruikt. Ze kregen de bijnaam "built like a bridge". De elementen waren als er schade ontstond gemakkelijk te vervangen. Vanaf 1923 concentreerde Francis-Barnett zich op motorfietsen met lichte Villiers-motoren.


Dit is de Francis-Barnett Plover, Model G40 uit 1934
Prachtig gereedschapskoffertje is bijgeleverd, en inmiddels gemonteerd. Mijn lamp zit hoger en de nummerplaathouder is een ander soort. De carburateur blijkt wel compleet te zijn. Standaard veer ontbreekt, eens kijken of de haakjes er nog wel op zitten. Motorblok-afdekplaat is van van een ander 'Fanny-B' model en zo'n knijp claxon gaan we er niet op zetten...





Mooi klein blokje (iets te licht), de Villiers 12C (Engels merk...) met dubbele uitlaat en de pet nog vast aan de cylinder. Het blok is nog helemaal origineel. Gelukkig een redelijk gangbaar merk. Kenmerken van motor en blok:

Model: 12C
Kenmerken: 1 cylinder, 2takt, luchtgekoeld
Serienummer: GY / GYX
Inhoud: 148cc
Boring x slag: 53x67
Vermogen: 4kW (5.5 PK)
Productie: 1931-1940
Bougie: Champion D16
Carburateur: Villiers MW
Tankinhoud: 9 liter (2 Gallon)
Brandstof: Mengsmering
Versnellingsbak: Albion, 3-speed
Voorvork: Web, single spring
Wielen: 19 x 3 inch
Banden: 25 x 3 inch
Remmen: 4 inch
Lengte: 204 cm
Wielbasis: 130 cm
Gewicht: 90 KG
Nieuwprijs: 25 GBP




20160409 In het museum

Vandaag op de Red Hunter naar Wim en zijn mooie museum geweest. De Hercules had ik er al gezien, maar nu ook de Plover: zijn collectie was flink uitgebreid !




20151004 Verkocht !

Deze motor wil nog niet zo vlot. Onderzoek om te kijken wat er dan nog aan scheelt kost een hoop geld en dan heb je hoogstens een goed lopende (verder prachtige) motor, die nog net niet hard genog kan. Doel was zowiso altijd een Red Hunter, en dus besloten deze en de Triumph beide te koop te zetten om te zien wat er uit kwam. Dat ging vlot: veel biedingen, maar uiteindelijk was Wim snel: Net als de Hercules, staat ook deze motor binnenkort in museum www.tractortron.nl in Langenboom





20151003 Nieuwe carburateur ook niet de oplossing

Bolman heeft een mooi exemplaar geleverd dat veel lijkt op het origineel, maar het helpt helaas niet. Wat te doen...




20150905 En nu past ie ook op het spruitstuk


We zijn bijna 2 maanden verder, maar de carburateur en nieuwe bekabeling kan geplaatst gaan worden (nou zelf nog tijd vinden). Hoewel de nieuwe carb mooi lijkt te passen qua stijl en leeftijd, was ie net te ruim voor het spruitstuk om goed te laten werken. Lon heeft dus een prachtig nieuw busje gedraaid en Frankie Jansen heeft het erop gelast (aluminium). Een kapotte draaibank zorgde voor wat vertraging, maaaar het seizoen kan nog een maand of twee mee. Nu snel zorgen dat het erop zit, en dan toch hopen dat het gaat werken. Helaas resteert dan nog wel de achterrem die vast slaat...)

Bedankt mannen !




20150627 Nieuwe carburateur is binnen

Bolman uit Den Haag heeft me al vaker geholpen: Villiers specialist. Nu een carburateur met regelbaar luchtfilter, luchtschroef in de carb zelf en een stationairstelschroef. Hij zit er nog wel wat strak in en een andere kabel nodig vrees ik, maar we kunnen aan de slag. Vooralsnog een duur ding, maar als het straks allemaal wel werkt een prima investering !




20150606 Die verrekte carburateur



Ontsteking is prima, afstelling ook, nieuwe ontstekingskabel, nieuwe NGK AB-6 bougie, nieuwe pakkingen, inlaat draadeinden opnieuw getapt naar M6 zodat ie goed vastgezet kan worden, valseluchtsleufje goed gezet, nieuwe zuiger, verse brandstof. Kortom alles moet nu kloppen, maar toch loopt ie nog niet goed in zijn 2 en in z'n 3. Nieuwe bougie meteen pikzwart, dus hij krijgt nog meer benzine dan ie kan verbranden.

Volgende stap is een modernere carburateur scoren met meer instelmogelijkheden.

Boven: De carburateur heeft maar 1 sproeier, de naald regelt 'alles'

Hiernaast: Nieuwe draad getapt en nieuwe pakkingen voor de inlaat. Die is nu weer 100%

Onder: Lon tijdens een testrondje. Op zich rijdt ie: ik heb hem zowel heen anls terug naar Lon gewoon kunnen rijden, maar hard gaat het nog niet. Hij zit heerlijk, da wel!


 


20150605 Nieuwe inlaatpakking


Alles klopt nu op zich, maar hij spuugt de brandstof nog uit, krijgt te weinig en rijdt dus niet vlot genoeg. Wel op de motor naar Lon gereden en daar een gaatje en toch te kapotte inlaatpakkingen gevonden. Nieuwe gesneden en nu benieuwd of het dan beter loopt. Ontsteking is ook goed, dus we gaan het zien... (Er valt gewoon erg weinig af te stellen aan de carburateur)

Voor de liefhebbers hier de PDF van de inlaatpakking


20150519 Zelf aan de gang gekregen, bietje dan...

Gisteren bij Tonny geweest die me mooi rustig heeft geholpen: Decompressiekabel, klassieke ontstekingskabel in orde gemaakt en de carburateur nagekeken: dat ie overliep kwam door een zelfgemaakte splitpen die soms rechtop bleef staan en dan dus de vlotter naar beneden hield: dan stroomt ie inderdaad over. De vlotter lijkt nu wel te kort helaas. Gelukkig had ik nog startspray staan.

Alles zelf gemonteerd, brandstof erin (niet te vet: 1 op 60) en toen starten. Met de kickstarter lukte bijna, met aanduwen helemaal. Wat ie eerst echter pas in zijn 3 deed, doet is nu al in zijn twee: Hij loopt net in zijn 1 maar in zijn twee valt ie nu al stil. Toch een carburateur probleem... Lastig af te stellen. Minder spetters uit de uitlaten en geen overstromende carburateur meer. Weer even wat hulp nodig bij het afstellen en in het ergste geval toch maar een modernere carburateur erop...





20150516 Zadel (hoogglans) zwart

Het zadel is nog nat en lijkt dus hoogglans zwart, maar het ziet er naar uit dat de test geslaagd is: droogt keurig netjes mat op. Vraag is alleen hoe lang het blijft zitten. We zullen zien. Alles gepoetst gisteren, ook de ontstekingskap, maar die ontbreekt nog even op de foto > Moet nog een nieuwe ontstekingskabel aan.




20150515 Pookknop zwart en zadel bijna


Donderdag: Prachtige klassieke handvatten van Tonny: even in heet water en toen schoven ze er zo op.

Meteen even de schuur opgeruimd (eens per jaar) en toen geen tijd meer voor het zadel: morgen weer een dag !

Vrijdag: Prachtig weer en tijd vandaag, morgen en zondag ook nog een beetje... Pook-knop was ook donker rood en die heeft alvast een laagje zwart gehad. Zadel schoon gemaakt met spiritus en in de primer gezet, daarom glimpt ie weer zo mooi. Morgen en zondag zwart lakken > Rob had geen tijd en zadel is nog goed, dus we proberen het gewoon.

Hele motor ook gepoetst, dus straks is ie in ieder geval weer netjes.

Maandag naar Tonny voor ontstekingsspullen en decompressiekabel.

Dan nog een keer naar de carburateur kijken en de minder vette brandstof erin, dan zou het al beter moeten lopen.

Dan nog een lasser met tijd voor afdekkap en verlengde achterrem. En dan onderhand eens gaan rijden...

Oh ja... geduld is een schoone zaak.



20150508 Zuiger en kraantje werken, andere dingen nog niet...
Twee man sterk was de hulp vandaag: Lon op speciaal verzoek en Bert kwam ook even kijken. De mannen gingen pas weg als ie liep. Zuiger geplaatst; die werkt. Nieuw old stock benzinekraantje geplaatst: die lekt niet. Even aanduwen maar toen liep ie. Bert reed er alvast een stukje mee, en dat ging, maar er is nog genoeg te doen:



Nieuwe uitdagingen:
• Brandstof te vet gesmeerd (mag 1 op 60 ipv 1 op 30), dat zal helpen
• Vlotter / afsluiter werkt nu niet goed meer, voorheen wel, dus even nakijken en desnoods een modernere versie erop, hij lijkt nauwelijks af te stellen > hij viertakt nu...
• Ontstekingskabel is ook niet alles meer, eigenlijk ook vervangen
• Kabel voor de decompressie effe een nieuwe regelen.
• De trommelrem achter was vastgeslagen: zal bij volgende keer remmen ook zijn, dus die moet nagekeken worden > scheelt 20 PK :-)
• Uitlaten sealen met siliconen
kit (?)

Staat nog open:
• Handvaten zijn er maar nog even goed plaatsen als alles goed is
• Zadel proberen een better passende zwarte kleur te geven.
• Gaatje in afdekkap dichten/lassen




20150429 Lon vindt complete zuigerset


Prachtig; een paar dagen later is de zuiger binnen uit Engeland. Oud doosje, oude handleiding, oud golfkarton: New old stock: een glanzend nieuwe aluminium uitvoering is het geworden > lichter. Als ze dit plaatje in de site hadden geplaatst, zou de verkoop beter lopen lijkt me.

Rob is te druk en omdat het zadel verder nog helemaal goed is, gaan we maar eens proberen om deze zwart te verven. HG verf besteld. We zullen zien. Nou nog een keer tijd vinden...

Binnenkort moet er weer gereden kunnen worden.



Tomme, ik had ook alles afgezocht, maar Lon vindt binnen 10 minuten de benodigde zuiger compleet als set op classic-motorcycles.co.uk. Nog effe kijken of cast iron of aluminium het beste is en dan snel bestellen. Alleen zuigerringen set zou voldoende moeten zijn, maar complete set ook prima !



20150418 Pakking gereed, wachten op zuigerveren


De pakking is gereed en past netjes/strak, obv maten symmetrisch opgemaakt en geprint, maar vervolgens aangepast naar realiteit uit 1934 :-)

Mocht er nog iemand een voetpakking voor een Villiers 12C 148CC blok moeten snijden, dan is hier de mal in PDF: printen, plakbandje en snijden maar.


20150418 Nieuwe pakking en nieuwe zuigerveren
Hij staat in de steigers en da's alweer een tijdje geleden dat er aan een project gewerkt werd. Lon zou nog komen kijken een keer, en dat kwam mooi uit, want ik wilde de voetpakking gaan maken. Omdat de pet aan de cilinder zit kon de kop er niet af, maar daar hadden ze iets op gevonden in 1934: de piston-pen schuif je er zo uit en dan kan het allemaal precies, met zuiger en al eraf.



Links: Even inspectie in het zonlicht :-)

Zuiger ziet er verder nog goed uit en de cilinder ook. Wel wat speling op de drijfstang, maar dat laten we voor nu zitten. Nieuwe pakking en nieuwe zuigerveer kan al veel doen.

Speciale pijpje in de carburateur geplaatst, acculader aangesloten en handvatten gepast. Gisteren ook een splinternieuw oud messing benzinekraanje bij Tonny gescoord. Nieuwe sleutelset Engelse maten werkt ook beter, maar er zitten inmiddels ook behoorlijk wat metrische moeren op.

Aandrijfketting-deksel ook mee: van de week even laten lassen en dan (zelf netjes) zwart spuiten, alvast. Als het goed is is 't kraantje en carburateur nu dicht!


Door de missende zuigerring heb ik nu alle tijd om een nieuwe voetpakking te maken. We gaan voor 0,65mm: dan zou ie in ieder geval goed moeten sluiten: wel hopen dat dat de ontsteking niet té veel beinvloed...

Links onder: Net een robot zo !

Rechts onder: De gebroken zuigerring bij de nog nette cilinder.





20150406 Gereden (Zuutjes)

Vandaag voor het eerst gereden, in het zonnetje. Kraantje lekt toch nog. Carburateur nu goed. Pakking lekt nog steeds, maar is de volgende klus (als er weer tijd is...)

Hij trekt nu lekker in 1 en 2, maar wekt niet genoeg vermogen op om in zijn 3 door te rijden. Nog niet genoeg toeren > Top vandaag 41 km/u




20150401 Hij loopt (Meestal moet ik lopen)

Er is iets met de carborateur waar ik even hulp bij nodig heb, maar op zich doet ie het aardig. Had niet verwacht dat ie met 1 keer trappen al meteen startte. Heerlijk weer, een avondje in de schuur. Foto hieronder zónder carburateur; even langs de specialist :-)






20150328 Opgehaald
Da's nou jammer, bij het binnenrijden bleven de uitlaten achter de drempel hangen: eerste klusje. Tank helemaal netjes van binnen (Van buiten iets minder...), maar alles liep er onder bij de carburateur net zo hard uit als het erin ging. Dat was met een ringetje zo opgelost. Ook meteen de brandstofslang vervangen en de carburateur nagekeken. Omdat de accu alleen voor de lichten is en niet opgeladen wordt door een dynamo, moet die ook even aan de lader gehangen worden. De tekst voor op het nummerbord gaat er tzt ook af. Handvaten zijn aan vervanging toe en het belangrijkste is een fatsoenlijke zwarte zadelovertrek: Dan is ie netjes en voorlopig even klaar. De voetpakking lekt nogal dus ook daar nog even goed naar kijken... Foto's weer in de regen gemaakt...









Documentatie
Er zat een volle map bij de aankoop die met name door de eerste koper is bijgehouden vanaf 1977 toen de motor naar Nederland kwam. Maar er zit ook veel materiaal bij uit 1934 zelf. Ook Nederlandse varienten beschikbaar en dus ook ooit in ons land te koop geweest. Motorblok is model 12C, dus de juiste voetpakking is al gevonden.










Vorige eigenaars:

1934: Verkocht in Engeland
1978: H. Bekkers uit Deurne (Import uit Engeland)
19??: R. Aarsen uit Zoetermeer
1996: K. Bijlenga uit Zoetermeer (voor fl. 1.550,-)
????: Onbekend uit Westerbork
2013: P. de Weerd uit Deventer (op kenteken gezet)
2015: B. Griffioen uit Schaijk
2016: Naar museum Tractortron in Langenboom

De foto waar deze Plover nog groen is komt uit 1990; Dit is dé Francis-Barnett kleur en komt met name in de jaren 50 veel voor. Ook het nieuw opgestarte merk gebruikt die kleuren.

De foto met een nieuw rood jasje komt uit 1995. Ook die kleur is in de jaren 60 origineel. In het decennium ervoor is ook eenzelfde tint in azuurblauw gebruikt. Ik ga eens uitzoeken wat toen de originele kleuren waren, ik schat alleen zwart in die tijd met pinstriping: lak is slecht en rood niet echt heel fraai. (Eerst motorisch maar eens zien te verbeteren.)

Op het kenteken staat ie omschreven als 250cc; dat klopt niet. Alle varianten Plovers waren 150cc.




20150321 De Aankoop

Op Marktplaats gevonden in Deventer. T'is geen kant en klare Ariel Red Hunter, maar hij heeft wel potentie. Moet dus nog wel het een en ander aan gebeuren: met name een net zwart zadel. Proefrit in de regen met weinig brandstof ging niet 100%, maar het startte, liep, schakelde en koppelde; gekocht. Veel mooie oude documentatie en mooie boeken bij gekregen. Paul, bedankt!






Er zit al een aansluiting op voor een Smith's Chronometric Speedometer , de teller zelf ontbreekt nog. Mooie zoektocht.





Zodra hij goed genoeg loopt is taak 1 om een zwart overtrek bij Rob en Sas te laten maken...

Ook de lak is qua kleur minder en ook de kwaliteit is niet super, eerst maar eens goed op rijden.

Villiers blok is gelukkig redelijk standaard. Pet zit aan cylinder vast... Als er iets is dus lastig, maar er zijn kenners en onderdelen (In Engeland)

Zoals alle motoren en brommers uit die tijd zijn ze aan de kleine kant voor mij (187 cm), maar langer zoeken zal dus toch niet helpen.










Prachtige hoge koplamp. Voltmeter nog niet aangesloten, lichten op de accu.



Het model Plover is gemaakt in 2 varianten, namelijk het model 40 en het model 41, waarbij het grootste verschil zit in de electriciteit. Het model 40 (deze motor) was voorzien van een Miller dynamo. Het model 41 heeft een electriciteits systeem die rechtstreeks op de magneet (vliegwiel) is aangesloten. Ik heb er helaas geen dynamo bij, dus de verlichting draait nu op een accu die af en toe aan de lading moet. De verlichting zelf is van het merk Lucas.

Tevens is er een aansluiting voor een kilometer teller en daarmee is het een wat latere uitvoering van het Plover model. Er moet een Smith kilometerteller op worden gemonteerd.







Francis-Barnett Plover's (model 40)

In Nederland is maar 1 Plover geregistreerd en dat is deze. In Engeland wel wat gevonden in de originele kleuren en zou zou de mijn tzt ook weer moeten worden.





Andere Francis Barnetts

Links de door mij zo geliefde Ariel Red Hunter. Rechts, uit dezelfde periode (1935-1938), een Francis-Barnett Red Stag.





Interessante links Francis-Barnett:
Owners Club Engeland
Merk (herstart) website
Merk (herstart) facebook pagina
Historie van het merk
Francis-Barnett Wikipedia NL
Francis-Barnett Wikipedia UK
Onderdelen uit Engeland
Merchandise

Interessante Links Villiers
History merk Villiers
Wikipedia info NL
Motornummers









Terug naar boven
Terug naar mijn homepage


Mail me op basgriffioen_apestaartje_home_punt_nl